Första steget blir att renovera motorn, bygga om till skivbromsar (trumbromsar utan bromsservo nu), sänka 5,5? fram och 5? bak, fixa till fram och bakvagn samt flytta tanken.
Bob-Miller skrev: Chevas snyggaste pickisar,polaren i USA har en me endast 2 ägare,402 ,orange me vita fält o gröntonade rutor,den va inte billig ny,tyvärr vägrar han o sälja den,tycker ja e elakt,haha..grymt garage med.har själv 200kvm,men de fullt ändå.suck
Tycker med det är lite taskigt av han Har bara en del i garaget, vi är ett par som delar lokalen, men bra takhöjd så får plats med mycket på höjden Sen lyckas man alltid fylla sina utrymmen av någon konstig anledning!
Pontiac_firebird72 skrev: Väldigt snyggt vad är det för färg du använt till spindlarna
Det är vanlig spray färg hälften svart och hälften silver som jag tömt i en glasburk och penslar eller sprutar på, sen ett par varv med matt klarlack utanpå för bättre hållbarhet Blir väldigt likt gjutjärn
Pulverlackandet klart för denna gången så åter till motor meckandet Slagit i de sista två kamlagerna ingen bild på det Börjat med att montera ramlagerna och mättat så spelet är rätt.
Cuefa skrev: Nu så! Börjar ju närma sig säsong snart... Börjar på allvar överväga att skifta till sommardäck redan, det är en månad tidigare än jag brukar göra det. Men vintern verkar ju mer eller mindre vara slut!
Kan tänka mig att Du längtar till att få starta upp motorn o höra det musikaliska resultatet av dina ansträngningar?
Ja, vår solen börjat titta fram och här i södra Skåne blev det aldrig någon vinter, eller i varje fall ingen snö så dubbdäcken har mest fått slita asfalt.
Blev lite fredagsmys i verkstan i dag Började med att mäta så kolvringarna hade rätt gap. Sen kontrollerades lager spelet på vevlagerna innan det var dax att stoppa i kolvarna.
Cuefa skrev: Nice! Hade planer på att göra något åt mitt projekt men sen gick det lixom.... över... Snyggt att Du får saker gjorda! Smart att ersätta frostpluggarna på en gång dessutom så slipper du det bekymret senare Skål!
Det går lixom över för mig med ibland. Men har bestämt mig att den ska rulla igen till sommare eller ja det är målet
Fixade till de två sista oljepluggarna som sitter i oljekanalerna ”bakom” kamkjedjedrevet
npt pluggar
Borrat 1mm hål i dem
Tanken med detta är att det ska skvätta ut olja på kamdrevet och kjedjan Inget jag själv kommit på utan läste det för några år sedan i någon motorbyggar bok
Cuefa skrev: Sånt som man inte kan göra annat än med grejerna isärtagna är sällan bortkastad tid Hellre göra det "bara för att", än att skippa och sen inse att "fan, jag skulle gjort det där när motorn ändå var isär..."
Jo så är det klart, känns ändå bra att ha kollat över det med
vEight skrev: Kul projekt! Måste följas. Min c10 -67 va egentligen en trevlig bil också men motorn hade behövt gås igenom från grunden. Gillar inte CSB, som jag hade, men CBB är grejer det
Har haft två stycken square body pickuper innan med CSB, också trevliga bilar men mycket roligare med CBB ”nothing beats cubic inches”
Lördagens verkstads pyssel bjöd på montering av vetilfjädrar och ventiltätningar sen när topparna va klara fick de åk på igen
Alla topplocksbultarna är skruvade i vattenkanaler så speciell gucka på gängorna så inget vatten letar sig upp
Här är egentligen anledningen till att motorn åkte ur bilen! En dålig silikon tätning som läckte olja ner på lådan och grenröret. Och jo ja den hade gått att fixa med motorn i bilen men framvagnsbalken skulle ändå ur och blästras så lika bra att ta ur motorn och har man tagit ut motorn kan man lika bra dela den eller
Insuget hade ärjat och va allmänt äckligt så lika bra att blästra det