Första steget blir att renovera motorn, bygga om till skivbromsar (trumbromsar utan bromsservo nu), sänka 5,5? fram och 5? bak, fixa till fram och bakvagn samt flytta tanken.
Blev inte så mycket gjort i kväll Fick i alla fall satt i avtappningskranar i blocket i stället för original pluggarna. Inte för att det kanske behövs men hittade dem i en låda så kunde lika bra använda dom
Lite mer motor pyssel Då jag är lite envis av mig valde jag att tillverka ett verktyg för att trycka på svängningsdämparen. Ville inte ”knacka” dit den och oroa lagerna, även om det säkert gått jätte bra.
Sen fick det bli dax för vattenpump, remskivor, hållare och grenrör
Dagens tema blir ”gör om och gör rätt” Viste redan när jag plocka ur motorn att servopumpen inte linjerade utan drog snett i remen! Tänkte att det justerar jag när grejerna ska dit igen
Och när servopumpen monteras så upptäcker man klart vad felet är! En gammal lagning av hållaren med alldeles för stort hål får bulten, så pumpen drar snett när remmen spänns. Bara att rätta till
Borra upp hålet i en bricka så det fick exakt rätt hål till 3/8 bult
Lättare att se när färgen är borta hur mycket förstort hålet är
Fick bli vanlig spray färg på den lagade biten, ingen lust att blästra och pulverlack om fästet
Sen nästa ”gör om och gör rätt” Även detta viste jag om men ”glömt” bort
Enda bulten som gick av när motor, framvagn och fronten plockades isär va en pinnbult i grenröret. Kunde jag klart ha tagit itu med innan jag blästrade och målade grenrören, men men
vargensgarage skrev: Ser ju sanslöst bra ut, du gör ett ett redigt jobb!
Jag tänkte lika som dig med svängningsdämparen - köpte en lååång skruv i rätt dimension som jag hade och drog dämparen på plats med vid montaget.
Tyvärr visade det sig nu i helgen att jag istället pajat dämparen när jag demonterade den. Avdragaren jag använde greppade endast bakom den yttre ringen och nu har denna ring vandrat iväg ett par cm utåt. Svängningsdämparen såg hur fin ut som helst (som din) när jag återmonterade.
Tackar Aj aj, det misstaget har jag med gjort för ett antal år sedan Har numera en 5mm rostfri plåt med en dit svetsad M20 mutter som jag skruvat fast i bulthålen till remskivan och sen trycker av den med en lång M20 bult mot vevaxeln
Någon tidigare mekaniker har haft sönder gängerna i 2st skruvhål till ventilkåporna och sen gjort det lättaste, borra upp och gänga till större dimension! Men då får man olika stora bultskallar när ventilkåpan skruvas dit och så kan vi ju inte ha det! Så helicoils i rätt gänga är beställda
Blev sugen på och se hur det ser ut med nya ventilkåporna, sitter bara med en bult i var kåpa så länge i väntan på helicoils
I väntan på tändkabelhållare och helicoils så blev det att titta på växellådan. Den har läckt lite var stans Växer inget ogräs där pickisen stått parkerad!
Rejält skitig! Olja från den dåliga insugspackningen som runnit bak över lådan
Trodde jag!! Skitig va den! Men det var bara det yttersta som va lite olja och smutts! Hela lådan verkar vara underredsbehandlad Segt och hårt
Lånade ett motorstöd och satte upp lådan i Lättare att jobba med den då
Försökte tvätta bort underredsmassan med lite olika saker, avfettning, tinner men kom fram till att effektivast va stålborste på vinkelslipen
1,5 timmar och 1,5 stålborste senare så va lådan hyffsat ren.
Har haft packningssatsen till lådan liggandes sennan i höstas, så bara att ta fram och börja
vargensgarage skrev: Fantastiskt snygg motor, jävligt läckert med orange insug och kromade kåpor. Hade planer på att lacka mitt insug men orkade inte med torktid etc - ville bara få ihop skiten
Blev en riktig förvandling av lådan där! Påminner mig om att jag måste byta hastighetsmätardrev, är bytt till km-mätare i min och den visar typ 70 när jag kör 50.
Har du kickdownswitch?
Tack Blev ganska nöjd med målat Insug, man vet inte riktigt hur det blir förens i efterhand.
Där sitter en el kontakt på lådan, men ingen switch i bilen.
Har även börjat fixa till servostyrningen som även den läckte olja Hade packningar liggandes till hjälpkolven då den är identisk med de på Corvette c3 och då kan man ju undra om C10’an har sportbilsstyrning eller Corvetten pickupstyrning?
Om motorn ska i bilen igen så måste framvagnsbalken tillbaka och då måste ramen snyggas till
Först har någon kreativ människa lossat kofångaren med skärbrännare på vänstersidan en gång i tiden!
Så här ser höger sidan ut
Fick bli en ny bit
Sen är ju planen att bilen ska sänkas 10-12cm så innan ramen snyggas till och målas så är det lika bra att tänka lita framåt. Avgasrören får flyttas upp och då blir det till att göra hål i tvärgående balken
Första tanken va att använda 90mm rör att förstärka balken med
Sen kändes det lite tajt då jag kommer att bygga avgassystemet i 3” rostfritt
Så fick leta upp större rör 115mm fick det bli i stället
Märkte ut och brände hål med plasmaskäraren
Rörbitarna i svetsade
Sen kom det riktigt tråkiga jobbet att göra rent ramen, har säkert skrapat bort 10kg grus och olja! Men under all skit och gammal underredsmassa så är ramen förvånande fin på sina ställen