Första steget blir att renovera motorn, bygga om till skivbromsar (trumbromsar utan bromsservo nu), sänka 5,5? fram och 5? bak, fixa till fram och bakvagn samt flytta tanken.
Det dryga med att renovera bilar är allt rengörande av delar. Hade gått fort att fixa en bil om man hade kunnat hämta nya grejer på hyllan. Men samtidigt är det ju en viss tillfredsställelse att fixa i ordning en gammal rostig del så att den ser ut som ny igen
Lite framvagnsdetaljer som behöver bli av med sin rost
Ytterligare en stålborsttrissa förbrukad och tröja, byxor fulla med vassa piggar
Hade samma roliga visa på Cherokee'n, på samma ställe. Innanför skärmarna mot dörrarna var det packat med jord, lera o allskönt bråte... Skulle ju ändå kapa bort nederkanterna på mina skärmar för att få plats med balkarna som ersatte trösklarna, så mindre problem för min del iofs
Ja den där skiten som håller fukten ställer till det Skönt att du slapp lappa och laga
Då fortsätter vi Kanske verkar rörigt! Att det hoppas mellan allt från motor bygge till rostlagning men tanken är att kör man fast eller väntar på delar så bara att fortsätta någon annanstans så närmar man sig målet så småningom
Framvagnsbalken på plats med ny förzinkade bultar
Ändarna på bärarmslagringarna har någon ”lättare” ytbehandling
Så fick bli till att måla dem så de håller sig ifrån rosten lite längre
Övre spindellederna bultas medan de nedre pressas
Övre och undre bärarmarna monterade. Sen fick det räcka för i dag
eastmotorsport skrev: Jäkligt fint! Jag var o skulle köpa Volvos svetsprimer men den hade utgått ur sortimentet fick jag till svar.
Tackar Då blir det till att hålla hårt i den lilla burk men har Det receptet skulle man ha tag i och ordnat egen försäljning, för det är en produkt som fungerar.
Körde till verkstan i dag med målet inställt på att montera fram fjädrar, spindlar och bromsok. Men så blev det inte! Målade framvagnsbalken invändigt med pensel i går innan jag körde hem. Där va en del ställen som jag inte kommit åt med sprutan innan. Tyvärr så hade det inte torkat ordentligt på alla ställen och eftersom jag vill spruta i hålrumsvax innan jag monterar fjädrarna för att komma åt ordentligt så fick det bli andra planer.
Monterade hållarna till motorfästen
Sen satte jag ihop hydraul sylindern till servostyrningen. Tyvärr glömde jag ta bild på den ihopsatt
Har retat mig ett tag på att glaset i blästerskåpet blivit lite väl blästrat så blev till att byta innan lite delar blästrades som ska förzinkas i morgon.
Fick gjort en del på pickisen i går Målat de sista bitarna till framvagnen eller ja nästan väntar på packningssats till styrservoventilen så den får målas en annan gång.
Pressade isär lederna till styrningen, leden är glappfri och verkar hyffsat ny så den återanvänder vi ska bara sätta dit nya damasker efter det blivit lite färg på bitarna
Va dålig på att ta bilder men först blästrades styrdelarna sen zinkgrundades de efter det svart färg och till sist matt klarlack
Även bromsoken fick en omgång färg
Till sist så fick växellådbalken även den lite färg
I skivbromskitet jag köpte ingick inte bromssköldar så de har jag köpt senare och passade på att pulverlacka dessa när jag pulverlackade bärarmarna och motor delarna Men eftersom det inte ingick några sköldar så blev det att borra egna hål och gänga i sån därade konstiga amerikanska dimensioner som medföljande bultar till sköldarna va i
En liten fundering Biltema (lågpris varuhus) tar 64:90 för 100gr hjullagerfett 649kr/kg Tror jag gav 100 lappen för 300g SKF made in Sweden hjullagerfett
Fick fila lite på brickorna på de inte riktigt gick på
Och till sist när jag ändå målat en massa annat så fick ju även bromsskivorna lite färg
Lite framåt och lite bakåt. Blev en sväng till verkstan i går med och fick monterat fram bromsarna och satt ihop oken till bakbromsarna. Sen skulle jag givet vis på och pilla på något som gav mig mer jobb Har sneglat lite snett på att värmepaketet har satts fast med buntband ”Road Kill style” och nu när resten blir till snyggat så ser det ju lite tråkigt ut.
Fram oken på plats
Bak oken ihopsatta igen
Värme paketet ska sitta med ett par byglar på insidan och dessa passar tydligen inte alltid med eftermarknads elementen eller så hade de rostat sönder? Hur som ska fixas till.
Höljet till värmepaketet va sprucket på tre ställen och två st fäst öron var borta. Detta kan bero på att det är lite pyssel i vanliga fall och plocka ur värmepaketet! Innerskärmen måste av för att komma åt en skruv (ett av öronen som var av) sen är huvgångjärnet i vägen för att få ut paketet. Klart lättare nu när hela fronten är av
Limmade fast hylsor där skruvhålen ska vara och tänkte plasta runt dem sen.
Denna veckan har det varit sparsamts med aktivitet i verkstan. Har i alla fall fått dit styrsnäckan och lagat ett rosthål som liksom va lika bra att fixa nu när fläkten va avplockad.
Blev lite meck i dag Fick tillverkat hållare till värmeelementet och satt ihop värmepaketet
Passade på att spruta in lite rostskydd i luftkanalen innan värmepaketet åker dit igen
Nya tätningslister
Saknade karosseriskruv så sitter bara på två muttrar så länge
Fick även blästrar målat och satt dit hållaren till servoslangarna
Blev till att måla huvudbroscylindern, ser jätte fin ut i kartongen inoljat gjutjärn, men håller sig inte så fin särskilt länge
Bromsservon sitter på ben eller distanser så tätningen tätar inte mot torpeden. Så blev det till att klura lite och rota i lådorna för att hitta en lösning
vEight skrev: Vackert! Bromsservo och skivor hade jag också velat ha på min, haha! Istället blev det tvåhandsfattning i underkant på ratten och bägge fötterna på pedalen..
Haha, ja lite så va det med min med innan. De tänkte lite annorlunda förr 325hk trummor runt om och ingen bromsservo