Första steget blir att renovera motorn, bygga om till skivbromsar (trumbromsar utan bromsservo nu), sänka 5,5? fram och 5? bak, fixa till fram och bakvagn samt flytta tanken.
blazerturbo skrev: Vilken snygg big block och grenröret ser ut som nytt! Otrolig bra jobbat! Jag har en 396 som är omborrad till 407 och nyrenoverad. Den väntar på att bli installerad i min bird 68:a
Tackar Den motorn kommer bli snygg i Firebirden Snygga bilar och fränt med bigblock
Tackar. Din C10 blir grym! Jag har sett riktigt dåliga C10or. Vad har du för insug på BB? Ser likadan ut som på min BB.
Det är ett Edelbrock Performer det satt på när jag köpte pickisen, hade ett likadant på Corvetten innan tycker det är ett bra Insug.
stingray-ragge skrev: Det är ett Edelbrock Performer det satt på när jag köpte pickisen, hade ett likadant på Corvetten innan tycker det är ett bra Insug.
Ok! Jag har likadant insug och det är inte lätt hitta en insug som inte är högt. Men just den är perfekt och passar under huven på min bird. Jag vill inte kapa din tråd nu men tack för svar
Små fixat med lite av varje på bilen, skruvat fast växellådan i bakre fästet, gjort klart tändkablarna, bockat till servoslngsröret och skruvat ihop stagen till växlingen. För ett tag sedan så spontan köpte jag en efi förgasare så satte på den och luftrenaren för att se hur det kommer att se ut
Bussningen till växelväljaren va torrsprucken men funkade fint med en kabelgenomföring:)
Kommer behöva en distansring mellan förgasaren och luftrenaren om det ska fungera med bränsleanslutningarna och nytt lock till luftrenaren, det är fullt av rostporer i det som sitter på. Men sen så kommer det att bli bra
Lite Söndags uppdatering Skrev innan i tråden att jag gjort mig av med hjulen till bilen. Detta för att jag i och med skivbroms konventeringen bytar från originalets 6 bult till 5 bultat. Detta för att jag tyckte det fanns mer passande fälgar att välja på om man kör 5 bult. Finn många fräcka fälgar med 6 bult med men då är de mer åt 4x4 stuket vilket jag inte tycker riktigt passar när det blir sänkning. Kommer köra med två uppsättningar hjul 15 tum och 20 tum Varför detta? Det kommer jag att avslöja längre fram
20 tum kommer ha 20x245/45 fram och 20x275/40 bak
15 tum som kommer att skos med däck jag har liggandes
Då inte gråt/silver passar min plan så blev det till att måla
Tog en liten genväg och körde först med vanlig svart sprayfärg men använde 2k klarlack åvanpå och blev riktigt bra
Har fixat lite med bränsleslangar till Snipern Tyckte det gick bra ända tills!!!!!!
Snipern behöver två bränsle slangar en matning och en retur. Funderade på om man skulle försöka få till en lite cleanare look och inte så mycket slangar kring motorn och dra slangarna bakåt mot torpeden.
Men vill inte ha bränsleslangarna mellan lådan och grenröret! Även om man kan dra på skyddsstrumpor och bygga någon hållare så skrotar vi den idén.
Hm den där slangen till värmepaketet känns som om den får fixas till, bråkar lite med luftrenaren!
Hade ingen bra slang med lämplig krök på trotts att man har en hel låda med bra att ha slangar så är det aldrig någon som passar till det man ska ha det till men hittade lite gamla tryckluftskopplingar med lämplig böj på
Givetvis blev jag tvungen att blästra den
Och lite färg på det
För att få lite hålle på slangarna blev det att fixa några hållare
Blev ganska bra tillslut
Meeeenn vad har hänt nu! Jo helt plötsligt så får stackars pickisen agera donator bil!!!
Snipern i Corvetten bestämde sig för att lämna in i veckan Trodde först det va lambda sonden som va kass då den visa ett afr värde på 35 konstant! Efter som Snipern trodde att motorn gick leant så kasta den in soppa! Hade 1,5 mil hem när det hände och ursäkta Greta nu men den sträckan va inte direkt någon miljö körning gick 10-15liter soppa och bilen va näst intill okörbar. Bytade lambda sond mot den som skulle va till pickisen. Samma problem! Troligen är det ECU’n i Snipern som sagt upp sig!
Efter som Snipern trodde att motorn gick leant så kasta den in soppa! Hade 1,5 mil hem när det hände och ursäkta Greta nu men den sträckan va inte direkt någon miljö körning gick 10-15liter soppa och bilen va näst intill okörbar. Bytade lambda sond mot den som skulle va till pickisen. Samma problem! Troligen är det ECU’n i Snipern som sagt upp sig!
Det är bra med lite extra smörjning
Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.
I fredags kom äntligen ett paket jag väntat länge på! Betalade tull och moms för flera veckor sedan och sedan gått o väntat på paketet! Men Postnord har kanske börjat med klimatsmarta häst och vagn transporter?
Renoveringssats till servostyrnings ventilen
Sen nästa grej som jag har börjat kolla på är bakaxeln eller drivaxlarna. Drivaxlarna som sitter i bakaxeln är ju fortfarande 6 bultade och dessutom är navet för stort för de fembultade bromsskivorna. Så vad göra? Kan beställa nya från USA med rätt nav och bultmönster. Men nu tänkte jag om det inte går att fixa själv! Vi får se hur detta går antingen så går det vägen eller så blir det tandlossning när man kör med pickisen
Hade tur och hittade en aluminiumbit med rätt ytterdiameter. Svarvar ur den till axelns diameter sen sågade ett jack i den för att kunna klämma om aluminiumbiten i svarven och inte spänna på axelns lagerytorna i svarven.
Försökte centrera den så gått de går med en tre backs chuck
Fortsätter lite med drivaxlarna. Aluminiumstyrningen jag svarvade till för att spänna upp drivaxlarna i svarven har även ett annat syfte Den passar i pelarborrens bords fäste, så kan spänna upp drivaxeln på det viset. Sen lägger jag bromsskivan på drivaxeln för att få ut bulthålen. Sen har jag svarvar en styrning till att sätta i bulthålen och gör centreringshål med centrumborret till svaren. Hoppas detta kommer att fungera