VW årsmodell 2020 Lane Assist avstängning

staffansoderl
21 februari 2020 · 15 Inlägg

Gör nu ett sista försök att permanent stänga av funktionen Lane Assist på min nya VW. Och nej, den går inte att stänga av permanent i den årsmodellen. Så, vem kan programmera bort den funktionen? (Detta är inte en debatt om funktionens förträfflighet eller inte)

VW vill inte utan gömmer sig bakom EU-direktiv.

Please help!

SEALen
12 april 2021 · 15 Inlägg

Jag har samma problem på min nya SEAT Leon. Det går att manuellt stänga av i menyn men den kommer inte ihåg detta efter en omstart av bilen. Jag har googlat på detta och det går rent tekniskt att slå på att den kommer ihåg senaste läget igenom OBD-2 verktyg men från år 2020 så införde VW koncernen nån sort skydd (SFD) på vissa delar i datorn. Är osäker om denna inställning berörs då forumen inte ger ett svart-vitt svar om det går med nuvarande tredje-parts verktyg.  Jag försöker nu att få ett svar ut Seat om de kan fixa detta åt mig eller om jag måste "hacka" systemet vilket ju är total skit.

SEAT Leon Sportstourer e-Hybrid, 2021.
Presidento Of World
12 april 2021 · 3 324 Inlägg

Testa oem-eftermontering, brukar kunna lösa det mesta. Finns i Karlstad.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
SEALen
14 april 2021 · 15 Inlägg

Det verkar gå med OBDeleven tydligen smile I alla falla på min SEAT vilket borde betyda att det funka på din VW också. Du skriver inte vilken modell du har så kan inte kika åt dig men du kan ju kolla själv på forumet där och se om de nämner nått om inställningen för din modell. Om det funkar på din bil så kostar det ca 750 kr att köpa deras ODB2 dongle och PRO licensen (som krävs då dessa ändringar inte finns som en av deras enkla "appar" som gör jobbet åt dig tyvärr).

https://forum.obdeleven.com/board/4/volkswagen

Senast redigerat av SEALen (14 april 2021)

SEAT Leon Sportstourer e-Hybrid, 2021.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang