Laga sprickor i bakelitratt

iamLollipop
23 februari 2020 · 19 Inlägg

Hej, nu har jag fått tag i en ratt till en volvo 164 -69 som jag har planer att fixa upp. Men tyvärr har den några sprickor som är värda att fixa. Men vad ska jag använda för att fylla i dem, sprickorna är inte så jättestora men lite djupa.
Hade varit glad att få svar.
Mvh

Senast redigerat av iamLollipop (23 februari 2020)

Hellre country-pop än hip-hop...
volvo duett b20 -64
caromania Forummoderator
23 februari 2020 · 9 296 Inlägg

iamLollipop skrev:
Hej, nu har jag fått tag i en ratt till en volvo 164 -69 som jag har planer att fixa upp. Men tyvärr har den några sprickor som är värda att fixa. Men vad ska jag använda för att fylla i dem, sprickorna är inte så jättestora men lite djupa.
Hade varit glad att få svar.
Mvh

Jag vet folk som spacklat med elastic eller vanlig pp100 spackel och sedan lackat om ratten. Problemet med bakelitrattarna är att de spricker i värmeväxling kallt/varmt. Det är med andra ord nästan omöjligt att få det bra. Alternativet att spackla och måla håller ju såklart bättre om man har bilen varmt även på vintern.

Nästa variant är att försöka få tag på en tidsenlig ”ratthandske” som man lindar runt ratten. Det blir både snyggt och praktiskt. Däremot är det svårt att hitta någon.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
ultraclass
23 februari 2020 · 38 Inlägg

iamLollipop skrev:
Hej, nu har jag fått tag i en ratt till en volvo 164 -69 som jag har planer att fixa upp. Men tyvärr har den några sprickor som är värda att fixa. Men vad ska jag använda för att fylla i dem, sprickorna är inte så jättestora men lite djupa.
Hade varit glad att få svar.
Mvh

Du ska ha epoxy till sprickorna. Funkat för mig.

iamLollipop
23 februari 2020 · 19 Inlägg

ultraclass skrev:

iamLollipop skrev:
Hej, nu har jag fått tag i en ratt till en volvo 164 -69 som jag har planer att fixa upp. Men tyvärr har den några sprickor som är värda att fixa. Men vad ska jag använda för att fylla i dem, sprickorna är inte så jättestora men lite djupa.
Hade varit glad att få svar.
Mvh

Du ska ha epoxy till sprickorna. Funkat för mig.

Tänkte själv göra det, men vart lite osäker om hållbarheten. Ska köpa nån epoxy och sen delar jag med mig hur det gick.

Hellre country-pop än hip-hop...
volvo duett b20 -64
zzr9409209
23 februari 2020 · 716 Inlägg

V- slipa sprickorna så du får ner epoxy i sprickorna...

jaka54
23 februari 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Du ska använda 24-30 timmars epoxy, inte limvarianten (5min osv).
Det är gjutepoxy jag snackar om ! Den blir stenhård efter att ha härdat i 24 eller 30 timmar. Vanlig limepoxy kan funka men den är seg jämfört med gjutepoxyn.
Gjutepoxy blandas med microballonger (mikroskåpiska svärer av antingen glas eller fenolplast). Personligen föredrar jag bruna microballonger då de är lättare att slipa än de vita av glas.
Gjutepoxy oich microballonger hittar du på bl,a Erlandsonsbrygga i Solna.
Ratten lackas sedan med 2-komp billack.https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-ebb60bd5adbe811d021adcff21d964ca.jpg

Senast redigerat av jaka54 (25 februari 2020)

ultraclass
24 februari 2020 · 38 Inlägg

Naturligtvis menade jag gjut epoxy. För ratten skulle väl inte limmas?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang