Volvo 855 som ibland inte startar

Blomman1964
23 februari 2020 · 3 Inlägg

Skulle vilja få lite tips gällande en Volvo 850 som ibland inte startar när den är varm. Inga felkoder finns
och MASSVIS med delar bytt på olika verkstäder,men felet kvarstår! Den startar och går perfekt när den är kall, men om den startas om när motorn är varm så hugger det bara till i motorn och den "baktänder"!
Ägaren till bilen har lagt ner stora summor,men iom att man inte lita på att den startar står den bara nu!
Allt bytt eller kollat vad det gäller vakumslangar,temp och vevaxelgivare är bytta.Även tändspolen är bytt.
Det är detta med att motorn baktänder och ibland eftergår /glödtänder/spikar, men rätt var det är går den helt perfekt,som jag inte förstår alls!
Bilen har inget värde utan endast bruksvärde för ägaren,så nu får det bli ett sista försök.
Tacksam för tips och synpunkter

Flygaren76
7 mars 2020 · 14 Inlägg

Hade liknande problem på min 850 när den stått i 6 månader, så startade den bra kall, men dog så fort den blev varm. Helt omöjlig att starta, pillade lite med fördelaren på min sedan så funkade det för mig, men antar att vid det här laget så borde verkstäderna ha kollat eran fördelare,

Perx
8 mars 2020 · 1 Inlägg

Det finns ett fenomen på dessa motorer som ibland visar sig. Visst går startmotorn ovanligt fort när den inte startar?
Pröva att då ha i lite olja i cylindrarna, räcker nog med några cylindrar. Beror enligt vissa på att kolvringarna fastnar i kolvarna och kompressionen uteblir. Eller, att ventilerna inte tätar riktigt.
Kan vara att skit kommer i bräsnlet som får ringarna att fastna.

Marlboroman
8 mars 2020 · 8 228 Inlägg

Kamaxelgivare som är inne på sista versen skulle kunna förklara varför den går bra kall. Huvudreläet brukar också kunna orsaka skumma fenomen efter att bilen kommit upp i temperatur. Det reläet sitter ovanför kylaren.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang