Oljetrycksmätare

Pcardin
24 februari 2020 · 27 Inlägg

Hej

Har gjort otaliga försök med sandwich adapter mellan oljefilter och block för att kunna hämta oljetryck och temp men förgäves. Antingen droppar, läcker eller pissar olja.

Har läst om en del som plockar den från blocket med en adaptergänga. Skulle ngn vänlig själ vilja lägga upp en bild på vart man tar detta på ett b23/b234 block? Utgår från att man borde kunna grena med ngn t koppling och ta temp och tryck från samma hål i blocket, eller bör man ha olika?

Tack på förhand
P

zzr9409209
24 februari 2020 · 716 Inlägg

Klart att du kan ta från samma "hål" ,med en förgreningar,, finns även givare med två anslutningar, en för lampan och en för mätaren..vilket jag tycker är bättre,bygger inte så mycket "utåt".

Pcardin
1 mars 2020 · 27 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Klart att du kan ta från samma "hål" ,med en förgreningar,, finns även givare med två anslutningar, en för lampan och en för mätaren..vilket jag tycker är bättre,bygger inte så mycket "utåt".

Tack!

Vilket hål (existerande) i blocket bör man använda? Känns som orginal borde tas från ngt av de under grenröret? Finns ett snett ovan oljefiltret och ett närmre växellådan. Det ovan oljefiltret är pluggat på min (gängplugg), visst är det väl m14 1.5 på b234f och inte npt gänga? Så inte gängorna är kass av pluggen tänker jag

Pcardin
1 mars 2020 · 27 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233692/233692-a4a40a351150185875f5c8f9d5f4b362.jpg

Pcardin skrev:

zzr9409209 skrev:
Klart att du kan ta från samma "hål" ,med en förgreningar,, finns även givare med två anslutningar, en för lampan och en för mätaren..vilket jag tycker är bättre,bygger inte så mycket "utåt".

Tack!

Vilket hål (existerande) i blocket bör man använda? Känns som orginal borde tas från ngt av de under grenröret? Finns ett snett ovan oljefiltret och ett närmre växellådan. Det ovan oljefiltret är pluggat på min (gängplugg), visst är det väl m14 1.5 på b234f och inte npt gänga? Så inte gängorna är kass av pluggen tänker jag

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233692/233692-7fdf7f0dabf9150f5cfeffb3e7751153.jpg

Lite googlande från annan synvinkel hjälpte mig nog. Det borde vara den man skruvar ur, sätter en fördelare så man får en 1/8 npt till eftermarknasgivare för oljetryck?

Tacksam för hjälp

torsen
1 mars 2020 · 7 198 Inlägg

För många många år sedan monterade jag på en BMW en adapter mellan motorblocket och oljefiltret.
I adaptern monterades givaren till oljetrycksmätaren.

Brådhis * Voff voff *
1 mars 2020 · 10 244 Inlägg

torsen skrev:
För många många år sedan monterade jag på en BMW en adapter mellan motorblocket och oljefiltret.
I adaptern monterades givaren till oljetrycksmätaren.

Du har inte noterat att tråden börjar med exakt dom orden, att han provat just detta med dåligt resultat och därför ber om hjälp med annan lösning här? big_smile

Senast redigerat av Brådhis (1 mars 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
2 mars 2020 · 7 198 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:
För många många år sedan monterade jag på en BMW en adapter mellan motorblocket och oljefiltret.
I adaptern monterades givaren till oljetrycksmätaren.

Du har inte noterat att tråden börjar med exakt dom orden, att han provat just detta med dåligt resultat och därför ber om hjälp med annan lösning här? big_smile

Nää, sorry, har endast åldern att skylla på. Snyft.
Har aldrig tidigare hört talas om att det kallas "smörgåsmellanlägg"!

Senast redigerat av torsen (10 mars 2020)

Pcardin
7 mars 2020 · 27 Inlägg

Ingen som har ett tips som inte är sandwich adapter?? Lär ju finnas massor med folk här som monterat eftermarknadsmätare och därmed givare på en b23/b234??

zzr9409209
7 mars 2020 · 716 Inlägg

Du har ju redan fått svar,i inlägg två..

WilleG
7 mars 2020 · 185 Inlägg

Har satt sandwich på flertal bilar för att ta ut tryck och temp på oljan, har provat ett flertal kinagrejer och det har aldrig kommit en droppe. Är dom rätt monterade?

Vad gäller T-kors vet jag inte, finns säkert nån adapter men annars skulle det kanske gå bygga ett eget.

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
Pcardin
9 mars 2020 · 27 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Du har ju redan fått svar,i inlägg två..

Nja.. Gnuggade glasögonen men det svarar på att jag kan ta från samma hål, inte vilket hål?

Pcardin
9 mars 2020 · 27 Inlägg

WilleG skrev:
Har satt sandwich på flertal bilar för att ta ut tryck och temp på oljan, har provat ett flertal kinagrejer och det har aldrig kommit en droppe. Är dom rätt monterade?

Vad gäller T-kors vet jag inte, finns säkert nån adapter men annars skulle det kanske gå bygga ett eget.

Går väl rent praktiskt bara montera på ett sätt? Sandwichens packning mot block, filtret mot sandwich och spänna på med verktyg för oljefilter. Har bara provat med biltemas men bokstavligen pissar olja trots rejält spänt. Hela o fräscha packningar, nytt filter osv. Så har fått tag i en adapter med dubbla 1/8npt utgångar och därmed lagt ner sandwich testandet men sitter nu fast i vart jag bäst monterar denna.

WilleG
10 mars 2020 · 185 Inlägg

Pcardin skrev:
Går väl rent praktiskt bara montera på ett sätt? Sandwichens packning mot block, filtret mot sandwich och spänna på med verktyg för oljefilter. Har bara provat med biltemas men bokstavligen pissar olja trots rejält spänt. Hela o fräscha packningar, nytt filter osv. Så har fått tag i en adapter med dubbla 1/8npt utgångar och därmed lagt ner sandwich testandet men sitter nu fast i vart jag bäst monterar denna.

Okej, det läcker alltså mellan sandwich och block eller mellan sandwich och filter?
Vart köpte du sandwichen?

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
Mew
11 mars 2020 · 2 152 Inlägg

Köp en bättre sandwich annars. Har aldrig haft problem med läckage. smile

Pcardin
11 mars 2020 · 27 Inlägg

WilleG skrev:

Pcardin skrev:
Går väl rent praktiskt bara montera på ett sätt? Sandwichens packning mot block, filtret mot sandwich och spänna på med verktyg för oljefilter. Har bara provat med biltemas men bokstavligen pissar olja trots rejält spänt. Hela o fräscha packningar, nytt filter osv. Så har fått tag i en adapter med dubbla 1/8npt utgångar och därmed lagt ner sandwich testandet men sitter nu fast i vart jag bäst monterar denna.

Okej, det läcker alltså mellan sandwich och block eller mellan sandwich och filter?
Vart köpte du sandwichen?

Vet ej då jag pga mängden fick slå av motorn direkt. Men som sagt lagt ner sandwich lösningen oavsett då jag efter lite påläsning ser fler fördelar med att ta den ur blocket. Byter filter/olja minst 2ggr om året och med sandwich sätter jag fler packningar i spel samt tvingas frångå orginal filter (går hitta ersättare med lite jobb såklart men ngt man slipper krångla med om man tar från blocket)

Jeebz
11 mars 2020 · 536 Inlägg

Köpte mitt y-kors på lmr.
http://jeebuz.ddns.net/jens/bilder/940/89382526_874258259687904_2157386747367915520_n.jpg

Pcardin
13 mars 2020 · 27 Inlägg

744tic skrev:
Köpte mitt y-kors på lmr.
http://jeebuz.ddns.net/jens/bilder/940/ … 5520_n.jpg

Tusen tack, ett sådant är redan på väg eftermkt googlande. Funkar det bra?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang