Bra pirat-stötdampare till en V70 från 2011?

Orfeus
24 februari 2020 · 111 Inlägg

Idag var jag och besiktade min Volvo V70 eDrive (2011). Det visade sig att den ena stötdämparen läckte och behöver bytas. Ingen panik, men "bra att veta".

Så nu är jag på jakt efter några bra pirat-dämpare. Jag har kikat lite och på mekonomen kostar stötdämparna omkring 1500kr, medans på bildelar online24 ca.500-800kr (de flesta mellan 5-600kr).

Så jag tänkte höra om ni känner till några bra märken?
Jag vill inte ha det billigaste och vara dumsnål, utan vill gärna ha kvalité motsvarande orginalet - både i livslängd och säkerhet. Men vill såklart för det betala så lite som möjligt.
Det är vanlig "Svensson" körning, så ur den aspekten behöver jag inget särskilt.

Senast redigerat av Orfeus (24 februari 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 februari 2020 · 4 917 Inlägg

Jag kollade upp priserna på skroten och för min del låg gamla begagnade dämpare på närmare 1000:- st.
Jämförde då med tyskland, där jag kunde få för 600:-, nytt..
Så valet var lätt..
Så min rek är att kolla på bildelaronline24..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Orfeus
24 februari 2020 · 111 Inlägg

Tack för svaret!
Ja, det blir så. Problemet är bara att det är en djungel där också. Många märken.
Om man tittar på kundbetyg verkar själva betygen vara typ samma, men Monroe verkar många ha köpt. Sen vet jag inte om det är så, men jag har fått för mig att TRW gör bra grejer. Men min egna erfarenhet är ju rätt begränsad...

Svenska_bil
24 februari 2020 · 218 Inlägg

Monroe är ett välkänt märke som hängt med i måååånga år.

Orfeus
24 februari 2020 · 111 Inlägg

Svenska_bil skrev:
Monroe är ett välkänt märke som hängt med i måååånga år.

Och de brukar vara bra? :-)

Svenska_bil
24 februari 2020 · 218 Inlägg

Ja.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 februari 2020 · 13 673 Inlägg

du får vad du betalar för..  men beställer du bra märken ifrån utlandet får man priser som är som det sämsta smäcket här i sverige..    motsvarande del är oftast 50% billigare i tex tyskland på otroligt mycket delar.     

Koni,Bilstein,Sachs är ju kände kvalitets stötdämpare..  Monroe är väll skapligt.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
24 februari 2020 · 4 014 Inlägg

Koni är mitt sporadiska svar

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Orfeus
24 februari 2020 · 111 Inlägg

Tack för svaren!
Growe, kan du rekommendera någon tysk sida som är bra?

spillolja
25 februari 2020 · 4 014 Inlägg

jag kan börja med en fransk/svensk sida  mister-auto.se

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Orfeus
25 februari 2020 · 111 Inlägg

Toppen! Tack!
Just nu känns det som att Bilstein leder min liga. Koni känns dyrare och ett intryck jag har är att de har en högre kvalité än originaldämparen och än vad jag behöver.
Är det föresten någon som vet varifrån originaldämparen kommer?

Så summa sumarum: Är detta ett bra val?
https://www.mister-auto.se/stotdampare- … 19-170206/

Skitungen
25 februari 2020 · 199 Inlägg

Orfeus skrev:
Toppen! Tack!
Just nu känns det som att Bilstein leder min liga. Koni känns dyrare och ett intryck jag har är att de har en högre kvalité än originaldämparen och än vad jag behöver.
Är det föresten någon som vet varifrån originaldämparen kommer?

Så summa sumarum: Är detta ett bra val?
https://www.mister-auto.se/stotdampare- … 19-170206/

Här har du typ samma, fast för 110kr billigare. Dock vet jag ej om frakten är dyrare på AutoDoc kanske, så att det jämnar ut sig? https://www.autodoc.se/bilstein/631833
Edit: frakten kostar 99kr på AutoDoc så det kanske är skitsamma var du köper någonstans. roll

Senast redigerat av Skitungen (25 februari 2020)

spillolja
25 februari 2020 · 4 014 Inlägg

autodoc = bildelaronline24.se  har en frakt kostnad på 99:- upp till 1500:- så lägg till några småprylar för fraktfritt

Kollade vad ett par koni bak till Golf V och Vi kostar,  dom har gått upp från 499 till 749:-/st  sen jag köpte dessa

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Brådhis * Voff voff *
25 februari 2020 · 10 244 Inlägg

Growe skrev:
du får vad du betalar för..

Absolut inte! Jämför du Mekonomen med tex Autodoc kan du få betydligt bättre prylar från Autodoc till betydligt mindre pengar än vad Mekonomen tar.

(Jag har dessutom varit med om att Mekonomen är dyrare såväl på delar som på service jämfört med Volvo själva)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spillolja
25 februari 2020 · 4 014 Inlägg

Trodo som finns i någon baltstat har bra priser på en del delar:
https://www.trodo.se/stotdampare/koni/v … -46237-cid

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 februari 2020 · 13 673 Inlägg

Brådhis skrev:

Growe skrev:
du får vad du betalar för..

Absolut inte! Jämför du Mekonomen med tex Autodoc kan du få betydligt bättre prylar från Autodoc till betydligt mindre pengar än vad Mekonomen tar.

(Jag har dessutom varit med om att Mekonomen är dyrare såväl på delar som på service jämfört med Volvo själva)

det jag menar är att man får vad man betalar för oavsätt var du handlar.. om du väljer mekonomens orginal. så får du sämsta skiten  väljer man en dyrare men känd vara får man bra grejer.

samma sak gäller tex autodoc.  mfl.       priset speglas väldigt ofta i kvaliten.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Orfeus
26 februari 2020 · 111 Inlägg

Det som är svårt tycker jag, det är vilka som motsvarar originalets kvalité. Prisklasserna går ju från 200kr till i varje fall 3000kr. Var bör man lägga sig, för att veta att man får grejer som är som ett par nya original. Jag kör ju inte RallyCross och behöver inte "något extra".
Men jag tror att för min del, så har jag fått det till att Bilstein är de jag ska ha och gissar att de är rätt lika originalet. Så jag sätter en check för min fråga och tackar så mycket för hjälpen! :-)

Men jag tänkte fråga också, hur lång tid brukar det ta att få grejer från en tysklandsbeställning?
Det är två veckors väntetid på min verkstad, kan jag beställa grejer och boka en tid där samtidigt?

spillolja
26 februari 2020 · 4 014 Inlägg

Man kan beställa och när besked ges att försändelsen gått iväg så boka man tid
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Orfeus
13 maj 2020 · 111 Inlägg

Hej igen!

Nu var det ett tag sedan, men det blev inte av att jag tog tag det i detta förut. Men nu är det hög tid och jag har också bokat tid på en verkstad för montering.

Nu håller jag på att beställa och undrar:

1. Det fanns även dammskydd (dock inte av märket Bilstein som jag tänkte beställa) och fjärderbenslager. Behöver jag köpa detta också eller kan jag räkna med att de gamla går att använda? Hade ni köpt nya - de kommer ändå att kosta 4-500kr, så det behövs det inte så är det lite mycket för att bara "slänga med".

2. Är det standard på dessa lager eller kan jag köpa ett annat märke än stötdämparen?

SportPilot Ubåtsingenjör
14 maj 2020 · 7 218 Inlägg

ja du kan köpa annat märke än dämparen
jag personligen hade passat på att byta grejerna när ändå allt är nere

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang