Rolig bil?

Mangisen
26 februari 2020 · 1 034 Inlägg

brappne skrev:

Mangisen skrev:

brappne skrev:

Cuefa skrev:
Kolla med Lange här på forumet, han har en A5 B8 med 3.0TDI, och hade innan det en A4 B8 med likadan motor i.
De är förbannat roliga och väldigt lättkörda med quattro.
Har du frågor och funderingar borde han kunna ge Dig svar på dem!

Yes, ska hör med honom, tack för svaret!


En "rolig bil" enligt mig är när det finns lite klös i motorn, ligger bra på vägen osv

Finns bara en bil som uppfyller dina kriterier! Prius wink

då borde du köpa dig en prius då! wink

Över min döda kropp 🤣

Cuefa Ain't no place like home...
26 februari 2020 · 4 628 Inlägg

brappne skrev:

Cuefa skrev:
Jag tror att det är rätt mycket gamla fördomar som ligger kvar i hjärnan hos folk gällande Audi och understyrning. Äldre audis, absolut. B8 med nya framvagnsgeometrin? Not so much. Har själv ägt en del äldre audis samt kört många nyare, och det är STOR skillnad.
Framför allt är det riktigt roligt med mycket vrid i 3.0TDI, oavsett manuell eller S-tronic.

Ni som tror att Audi fortfarande känns som de gjorde 2007 borde testa en nyare deka, ni kommer bli förvånade.

Jag kan hålla med om att BMW är roliga att köra, men eftersom vi har "vinter" 5 månader om året i Sverige tar jag fortfarande hellre en Audi med quattro.

jag håller med dig! en audi ska ha quttro, sen går det ju att minska understyrning med  krängningshämmare, bussningar o stag osv.

Absolut!
Jag kör helst 4wd, i brist på det, bakhjulsdrift.
Bägge mina nuvarande bilar har ju drivning på båda axlar, varav Jeepen har riktigt fyrhjulsdrift.
Skoj är det!

Min gamla A4 B7 blev som en helt ny bil med en RS4 krängningshämmare mellan bakhjulen.
Tog bort så gott som all understyrning och gjorde den bilen rejält underhållande att köra på svenska vintervägar smile
Det kan vara ett budget-alternativ även om man nästan måste ha V6 TDI i en B7 för att den ska vara riktigt rolig som diesel (min 140hk var inte överdrivet pigg om man inte piskade skiten ur den, o knappt ens då... ^^).

Får väl hålla med också gällande vintern, den lyser ju med sin frånvaro, iaf i de delar av landet som borde ha vinter nu... roll

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
brappne
26 februari 2020 · 23 Inlägg

Cuefa skrev:

brappne skrev:

Cuefa skrev:
Jag tror att det är rätt mycket gamla fördomar som ligger kvar i hjärnan hos folk gällande Audi och understyrning. Äldre audis, absolut. B8 med nya framvagnsgeometrin? Not so much. Har själv ägt en del äldre audis samt kört många nyare, och det är STOR skillnad.
Framför allt är det riktigt roligt med mycket vrid i 3.0TDI, oavsett manuell eller S-tronic.

Ni som tror att Audi fortfarande känns som de gjorde 2007 borde testa en nyare deka, ni kommer bli förvånade.

Jag kan hålla med om att BMW är roliga att köra, men eftersom vi har "vinter" 5 månader om året i Sverige tar jag fortfarande hellre en Audi med quattro.

jag håller med dig! en audi ska ha quttro, sen går det ju att minska understyrning med  krängningshämmare, bussningar o stag osv.

Absolut!
Jag kör helst 4wd, i brist på det, bakhjulsdrift.
Bägge mina nuvarande bilar har ju drivning på båda axlar, varav Jeepen har riktigt fyrhjulsdrift.
Skoj är det!

Min gamla A4 B7 blev som en helt ny bil med en RS4 krängningshämmare mellan bakhjulen.
Tog bort så gott som all understyrning och gjorde den bilen rejält underhållande att köra på svenska vintervägar smile
Det kan vara ett budget-alternativ även om man nästan måste ha V6 TDI i en B7 för att den ska vara riktigt rolig som diesel (min 140hk var inte överdrivet pigg om man inte piskade skiten ur den, o knappt ens då... ^^).

Får väl hålla med också gällande vintern, den lyser ju med sin frånvaro, iaf i de delar av landet som borde ha vinter nu... roll

Håller med jag också gällande vintern! tycker det ska vara snö och minus när det väl är vinter inte 0 och uppåt men regn o slask o skit

Bwonka
26 februari 2020 · 236 Inlägg

Tyska vagnar och turboladdade dieselsexor i all ära, men jag vill slå ett slag för Saab 900 OG årsmodell 88-93. OG 900 ligger kalasfint på vägen med sin styva kaross och fasta chassisättning. Turbo är roligast men även 16-ventilsmaskinerna går bra. Växellådan kräver tillvänjning men den funkar fint. En bil med mycket personlighet och körglädje!

I Teknikens världs älgtest klarade Saab 900 80 km/h, en siffra som många moderna bilar inte når upp till idag.

Senast redigerat av Bwonka (26 februari 2020)

brappne
26 februari 2020 · 23 Inlägg

Bwonka skrev:
Tyska vagnar och turboladdade dieselsexor i all ära, men jag vill slå ett slag för Saab 900 OG årsmodell 88-93. OG 900 ligger kalasfint på vägen med sin styva kaross och fasta chassisättning. Turbo är roligast men även 16-ventilsmaskinerna går bra. Växellådan kräver tillvänjning men den funkar fint. En bil med mycket personlighet och körglädje!

I Teknikens världs älgtest klarade Saab 900 80 km/h, en siffra som många moderna bilar inte når upp till idag.

låter som en trevlig bil dedär! alfa romeo tycker jag är roliga, hade en 159ti som var riktigt rolig att köra,  den hade en 2 liters 4a med turbo på 220 hk orginal och var felhjulsdriven (framhjulsdriven)
och den satt som ett ett strykjärn på vägen och i kurvorna och väldigt precis styrning, den gick faktiskt väldigt bra måste jag säga men tyvärr som alla andra alfa romeos så va den på verkstad mer än på vägen då turbon rasade fertal gånger och och motorn rasat 1 gång. Men dom gör säker mer hållbara bilar idag!

xXSammy
26 februari 2020 · 6 566 Inlägg

brappne skrev:
låter som en trevlig bil dedär! alfa romeo tycker jag är roliga, hade en 159ti som var riktigt rolig att köra,  den hade en 2 liters 4a med turbo på 220 hk orginal och var felhjulsdriven (framhjulsdriven)
och den satt som ett ett strykjärn på vägen och i kurvorna och väldigt precis styrning, den gick faktiskt väldigt bra måste jag säga men tyvärr som alla andra alfa romeos så va den på verkstad mer än på vägen då turbon rasade fertal gånger och och motorn rasat 1 gång. Men dom gör säker mer hållbara bilar idag!

Nu är jag nyfiken vilken maskin detta var? För antingen är det TBIn på 200 eller 2.4 JTD på 210.. smile

Jag har själv haft en 1.75 TBI som var mappad till 235 hk/390 NM, gick att varvstoppa på 6ans växel.
Fast 156 2.5 V6 var nog roligare, lät mycket bättre och trevligare styrning.. 159orna är för tunga.

Så tunga att min förra Focus 1.6 Ecoboost 150hk accelererade fortare till 100.

De/Dem
brappne
26 februari 2020 · 23 Inlägg

xXSammy skrev:

brappne skrev:
låter som en trevlig bil dedär! alfa romeo tycker jag är roliga, hade en 159ti som var riktigt rolig att köra,  den hade en 2 liters 4a med turbo på 220 hk orginal och var felhjulsdriven (framhjulsdriven)
och den satt som ett ett strykjärn på vägen och i kurvorna och väldigt precis styrning, den gick faktiskt väldigt bra måste jag säga men tyvärr som alla andra alfa romeos så va den på verkstad mer än på vägen då turbon rasade fertal gånger och och motorn rasat 1 gång. Men dom gör säker mer hållbara bilar idag!

Nu är jag nyfiken vilken maskin detta var? För antingen är det TBIn på 200 eller 2.4 JTD på 210.. smile

Jag har själv haft en 1.75 TBI som var mappad till 235 hk/390 NM, gick att varvstoppa på 6ans växel.
Fast 156 2.5 V6 var nog roligare, lät mycket bättre och trevligare styrning.. 159orna är för tunga.

Så tunga att min förra Focus 1.6 Ecoboost 150hk accelererade fortare till 100.

det var en 1.75 tbi, mappad med liknade hp, en röd hade jag. min far hade en 156 2,5 v6 för ett x antar år sedan och jag minns att den var en trevlig bil men har inte kört den på samma sätt och mycket som 159

torsen
27 februari 2020 · 7 198 Inlägg

caromania skrev:
Jag skulle önska en definition av ”rolig bil” från ts då det kan skilja en del från andras definitioner.

Instämmer med caromania.
För drifting en bil.
För lek i spenaten en annan bil.
O s v!

torsen
27 februari 2020 · 7 198 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag kör helst 4wd, i brist på det, bakhjulsdrift.
Bägge mina nuvarande bilar har ju drivning på båda axlar, varav Jeepen har riktigt fyrhjulsdrift.

Vad för JEEP som har RIKTIG fyrhjulsdrift?

Cuefa Ain't no place like home...
27 februari 2020 · 4 628 Inlägg

torsen skrev:

Cuefa skrev:
Jag kör helst 4wd, i brist på det, bakhjulsdrift.
Bägge mina nuvarande bilar har ju drivning på båda axlar, varav Jeepen har riktig fyrhjulsdrift.

Vad för JEEP som har RIKTIG fyrhjulsdrift?

Min Grand Cherokee.
Iaf om jag lägger i lågväxeln, då är fördelningslådan spärrad permanent 50/50 för drivningen, och med Trak-loc i bakaxeln driver det på bra!

Sen finns det naturligtvis ännu mer seriös 4wd a´la G-wagen med 3 separat låsbara diffar, men det är iaf mer riktig fyrhjulsdrift än t.ex min Superb som inte kan spärra nån diff nånstans! ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang