BMW 330xd compact projekt?

VonFries
25 februari 2020 · 8 Inlägg

Hej.

Har införskaffat mig en compact e46 318 (bensinare) och en e46 330xd touring och skulle vilja ha den fyrhjulsdrivna drivlinan i compacten... men ju mer jag läser på om reglerna börjar jag inse att det är OMÖJLIGT att få en dieselspis godkänd i en bensinare efter 1993 typ...
compacten fanns som diesel så i värsta fall kan jag ju importera en MEN så slog det mig...
Skulle jag inte i teorin kunna "modifiera" karossen på touringen istället...
Alltså i realiteten gör jag samma sak som jag planerat från början (tar drivlinan från touringen och stoppar i compacten) men säger att jag gjort tvärtom och kapar identiteten från touringen och lägger den på compacten och säger att jag modifierat karossen på touringen... och reggar det som ombyggt fordon? tankar?

Mew
25 februari 2020 · 2 157 Inlägg

Du tror inte att det kommer vara rätt uppenbart att karossen inte är modifierad utan att den har sett ut så i ett bra antal år?

simlar
25 februari 2020 · 5 524 Inlägg

Reggar du som ombyggt fordon så är det detta som gäller:

Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)
Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Du lär hur du än gör bli tvungen att regga som ombyggt fordon, men är nån av bilarna nyare än -99 så går det inte ens regga med dieselmotor som ombyggt fordon.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
VonFries
25 februari 2020 · 8 Inlägg

simlar skrev:
Reggar du som ombyggt fordon så är det detta som gäller:

Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)
Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Du lär hur du än gör bli tvungen att regga som ombyggt fordon, men är nån av bilarna nyare än -99 så går det inte ens regga med dieselmotor som ombyggt fordon.

Ja, fast jag skall ju inte byta till en dieselmotor... den har ju redan motorn... jag skall byta kaross på en bil med dieselmotor... får nog ta det direkt med SFRO mannen.

simlar
26 februari 2020 · 5 524 Inlägg

VonFries skrev:

simlar skrev:
Reggar du som ombyggt fordon så är det detta som gäller:

Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)
Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Du lär hur du än gör bli tvungen att regga som ombyggt fordon, men är nån av bilarna nyare än -99 så går det inte ens regga med dieselmotor som ombyggt fordon.

Ja, fast jag skall ju inte byta till en dieselmotor... den har ju redan motorn... jag skall byta kaross på en bil med dieselmotor... får nog ta det direkt med SFRO mannen.

Du tänkte alltså byta hela bilens golv?
Det räknas isf som amatörbyggt fordon vad jag förstått eftersom man inte får byta ut allt för mycket av bilens original golv/balkar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang