Ford Mondeo 1.6 diesel -12. Trög värme.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari 2020 · 17 388 Inlägg

En kompis köpte -utan min vetskap- en bil enligt ovan idag. Därför att den går billigt och har låg skatt. Killen är snål. Men är totalt okunnig om bilar. Han har bara 2 km till jobbet enkel väg...

Han tyckte värmen var lite seg i den. Är det tempstyrd dieselvärmare i dessa?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Meaganeowner
26 februari 2020 · 2 250 Inlägg

Blir fesjummen på två km. Tar väl dryga 1 minut och 30 sekunder att köra.

Be honom testa 1 mil i stället.

Kanske går upp en Liljeholmen för er, varför det överhuvudtaget kan bli varmt i en bil.

Senast redigerat av Meaganeowner (26 februari 2020)

xXSammy
26 februari 2020 · 6 566 Inlägg

Förutsatt att dieselvärmaren fungerar så ska den starta direkt om det är under 10 grader, och tanklampan inte lyser.

Har den dieselvärmare då? Har i stort sätt alla facelift mk3or.. Sitter i höger hjulhus, syns om du/ni/dem öppnar huven och kollar efter 2 kylslangar som går bakom höger fjädertorn.

Har den gått i lockout läge så startar den inte då..

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 februari 2020 · 17 388 Inlägg

xXSammy skrev:
Förutsatt att dieselvärmaren fungerar så ska den starta direkt om det är under 10 grader, och tanklampan inte lyser.

Har den dieselvärmare då? Har i stort sätt alla facelift mk3or.. Sitter i höger hjulhus, syns om du/ni/dem öppnar huven och kollar efter 2 kylslangar som går bakom höger fjädertorn.

Har den gått i lockout läge så startar den inte då..

Ska kolla. Vet inte ett skit om dessa. Tanklampan kommer aldrig att lysa på den bilen, tro mig. Han tankar vid 1/3 tank. Men med tanke på den korta sträckan tror jag han kommer att ta död på den på ett eller annat sätt. Tänker DPF...

Webasto eller Eber?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
26 februari 2020 · 6 566 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ska kolla. Vet inte ett skit om dessa. Tanklampan kommer aldrig att lysa på den bilen, tro mig. Han tankar vid 1/3 tank. Men med tanke på den korta sträckan tror jag han kommer att ta död på den på ett eller annat sätt. Tänker DPF...

Webasto eller Eber?

Är rätt säker på att det sitter Webasto i dessa.. Och den lägger nog av före DPF wink

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang