Merca 190E -88 Bensin... Tomgångs/Motorproblem med bil jag tänkt köpa...Help....

madcatz
27 februari 2020 · 9 Inlägg

Hej alla...
Sitter mitt i skogen utan bil så har nu jagat efter nåt för ett par tusen som är vad jag har råd med nu efter flytt.
Blev glad när jag hittade bakhjulsdrift så har nu mailat ett par dar med en kille.
Han har bytt kopplingscylinder så jag blir då tvungen att lufta kopplingen först innan den går att köra därifrån. Inga problem i sig men tydligen sitter avgasröret ivägen så lite styrigt så då men det funkar.
Igår skrev han att bilen inte går på tomgång, att den låter som den går på 2 burkar typ o sen dör.
Har inte haft att göra nåt direkt med merca så vad säger ni?
Nåt snabbt bra tips?
Enkelt fel tack för måste ha bil akut, funkar inte med 8 km till affär.... o den är bakhjulsdriven, relativt nära, billig och med dom felen nu så kan den ju bara bli billigare....
Nån aning?

Mew
27 februari 2020 · 2 156 Inlägg

Låter som att du kommer fortsätta att sitta ute i skogen utan bil om du köper den där... roll

Skämt åsido, jag skulle börjat med att kolla alla vakuumslangar. Vakuumläckage är inte alls ovanligt på gamla bilar. Dock måste du ju vara vid bilen för att kolla. Ser du inget misstänkt direkt eller om det är svårt att komma åt så ta startgas och spraya på slangarna med bilen igång (om du hinner, annars får någon annan sitta i och hålla lite gas). Ändras gången så har du hittat en läcka.

Bytt kopplingscylinder men har inte luftat kopplingen? Hm... vilken har han bytt, huvud eller slavcylinder? Tänker så han inte bytt slavcylindern och så är det huvudcylindern som var kass. En hel del jobb på de flesta bilar, vet dock inte hur det är med just de där. Kan dock också vara att det han säger stämmer och det räcker att lufta koppling och kanske bromsar, beroende på hur låg nivån i behållaren blev. Är den riktigt billig är det väl bara att chansa och hålla tummarna.

uhlin
27 februari 2020 · 2 834 Inlägg

Som Mew säger så köper du denna kommer du nog bli sittandes i skogen ett tag till.

Att köpa en bil för 2000:- är som att be om problem. Hur är det med rost? Dessa modeller av 190 brukar det inte va mycket kvar av.

Om du ändå köper den så ta med startgas och spraya över vaccumslangar som Mew föreslår.

Lite märkligt med att byta slavcylindern och inte lufta den innan man säljer... Månntro det ligger en hund begraven.

2000:- är inte mycket pengar men kommer med största sannolikhet komma kosta mycket mer innan den blir ok.

madcatz
27 februari 2020 · 9 Inlägg

Jättetack båda två.....
Han säger sig bytt huvudcylindern, inte luftat o skickar med ny slavcylinder.
I förrgår hade bilen plötsligt inte gått på tomgång och stannat hela tiden. Vet ej fel....
jo klart det osar katt o säkert är en jäkla buske, ända fördelen är väl bakhjulsdriften då.
Men vad sjutton ska jag göra? Sjukpensionär med kronisk värk, har avverkat 3 bilar under pågående flytt hit "a 30 mil enkel resa osv.
Nu sitter man urlångt från affär med tom plånbok och utan bil......
Känns ju som det kvittar vilken bil jag väljer så är det ju lik förb.....t en hög. Tänkte att med boende på egen minigård med lada o meckarutrymme så får jag iaf välja en äldre bil jag klarar att mecka med istället för insprutning osv som jag vet nada om....

Skitungen
27 februari 2020 · 199 Inlägg

madcatz skrev:
Tänkte att med boende på egen minigård med lada o meckarutrymme så får jag iaf välja en äldre bil jag klarar att mecka med istället för insprutning osv som jag vet nada om....

190E har bränsleinsprut och 190 har förgasare, så att du tänker på det.

madcatz
27 februari 2020 · 9 Inlägg

Mew skrev:
Låter som att du kommer fortsätta att sitta ute i skogen utan bil om du köper den där... roll

Skämt åsido, jag skulle börjat med att kolla alla vakuumslangar. Vakuumläckage är inte alls ovanligt på gamla bilar. Dock måste du ju vara vid bilen för att kolla. Ser du inget misstänkt direkt eller om det är svårt att komma åt så ta startgas och spraya på slangarna med bilen igång (om du hinner, annars får någon annan sitta i och hålla lite gas). Ändras gången så har du hittat en läcka.

Bytt kopplingscylinder men har inte luftat kopplingen? Hm... vilken har han bytt, huvud eller slavcylinder? Tänker så han inte bytt slavcylindern och så är det huvudcylindern som var kass. En hel del jobb på de flesta bilar, vet dock inte hur det är med just de där. Kan dock också vara att det han säger stämmer och det räcker att lufta koppling och kanske bromsar, beroende på hur låg nivån i behållaren blev. Är den riktigt billig är det väl bara att chansa och hålla tummarna.

Skitungen skrev:

madcatz skrev:
Tänkte att med boende på egen minigård med lada o meckarutrymme så får jag iaf välja en äldre bil jag klarar att mecka med istället för insprutning osv som jag vet nada om....

190E har bränsleinsprut och 190 har förgasare, så att du tänker på det.

OK....Tackar o bugar för den.... VERKLIGEN....
Har aldrig lyckats äga en Merca så mycket nyttig info.
Då hoppar jag den o hoppas innerligt att nåt ramlar ner i huvet på mig snarast... Helst igår o helst gratis

uhlin
27 februari 2020 · 2 834 Inlägg

I den prisklassen är svårt att få en bra bil som går. Men är du mindre noga med utseendet och om det får va lite rost och det antar jag spelar ingen större roll, bara den är någorlunda undertill så skulle jag kika på Toyota, Nissan, Mitsubishi..... Ja, asiater överhuvudtaget. Driftsäkra bilar fast plåten kan man ju önska nåt bättre. Fast visst... Kolla, kan ju dyka upp nån skaplig.

I den prisklassen är nog det bästa valet trots allt. Och spring lång väg från franskt..... Hahaha!

jaka54
27 februari 2020 · 5 715 Inlägg

Hej!
Varför vill du ha en med bakhjulsdrift? Jag vet att Merca har det. Framhjulsdrift är ju klart bättre!

Senast redigerat av jaka54 (27 februari 2020)

Mew
28 februari 2020 · 2 156 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varför vill du ha en med bakhjulsdrift? Jag vet att Merca har det. Framhjulsdrift är ju klart bättre!

Det beror ju på vad man vill ha ut av det, personliga preferenser. Bakhjulsdrift är klart trevligare enligt mig, framför allt när det är halt. Mycket roligare på det viset. smile

madcatz
28 februari 2020 · 9 Inlägg

just de... exakt min åsikt...
har kört mest bakhjul under 40år, sitter i ryggraden o känner mig aldrig säker med framhjul o självklart betydligt roligare 
men i nuläget så får jag ta de som jag hittar....men får jag bestämma så vore det en kadett 73-79 givet till orginal...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang