Köpråd: Diesel för gubbe med dålig rygg?!? SUV?

Johansson72 IT Geek och Audiot
1 mars 2020 · 127 Inlägg

Har gjort ca 2000 mil i min senaste pendlarbil på tre månader (Ford Mondeo 2008) och har åkt på "falsk ischias" pga för dåligt svankstöd och mjuk sits.

Tar tacksamt emot förslag på en stabil pendlarbil med BRA stolar, svankstöd och gärna utdragbara lårstöd (tänk "Audi sportstolar"), gärna med 4wd.  Pris upp till 75tsek.

Kriterier för att få kallas pendlarbil är hyffsat låg förbrukning och ska tåla mil, kör minst 15 mil om dagen.

Vi har en Passat B7 som funkar bra för min rygg som familjetransport, kan tänka mig en sådan. 

Ett problem jag har nu är att det är svårt att ta sig i och ur låga bilar, så jag tänker att nått SUV liknande kan funka. Hade en Jeep Grand Cherokee för en massa år sedan, men den hade totalt hopplösa stolar. Hur är Mitsubishi Outlander (Peugeot 4007/Citroen C-Crosser) eller KIA Sorento?

Audi A6 4F är sköna, men ska de ha bra stolar blir det ofta i par med 3.0TDi och automat, då blir de för törstiga.

Är i fasen att jag söker intressanta objekt nu, sen ska det provsittas.

Presidento Of World
1 mars 2020 · 3 306 Inlägg

Jag gillar min Fiat freemont - 14 kört ca 4700mil sen mitten på juli. Kladderfritt. Går billigt för storleken och stolarna är bra! Har ochså ryggproblem och jag trivs med dom.

Edit; är förstås en diesel på 2.0(multijet) 4wd automat 6steg.

Senast redigerat av Presidento (1 mars 2020)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
simlar
2 mars 2020 · 5 516 Inlägg

VW Tiguan kanske vore lämpligt?
Lite högre än en Passat vilket förenklar i och urstigning och bra stöd med mycket justering i förarstolen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
xXSammy
2 mars 2020 · 6 566 Inlägg

Min morbor har haft en del besvär med ryggen och köpte sig en XC70 mk2 som han påstods sitta mycket bättre i en Merca CLK (Tror jag? Han byter bil ofta)

De/Dem
Johansson72 IT Geek och Audiot
2 mars 2020 · 127 Inlägg

Presidento skrev:
Jag gillar min Fiat freemont

Ska undersökas, verkar vara samma tekniska bas i den som i Outlander/4007/CCrosser å Dodge Journey, även om den inte hade några trevliga dieselalternativ.

simlar skrev:
VW Tiguan kanske vore lämpligt?
Lite högre än en Passat vilket förenklar i och urstigning och bra stöd med mycket justering i förarstolen.

Kört svärtfars Tiguan, ska ge den en andra chans. Verkar vara stora variationer i framstolarna. Ska visst vara den SUV:en som är snällast mot byxbenen vid i och urstigning, alltid ett plus för en gubbe.

xXSammy skrev:
Min morbor har haft en del besvär med ryggen och köpte sig en XC70 mk2 som han påstods sitta mycket bättre i

XC70 kan det vara fina stolar i. Lite hög skatt men ska helt klart undersökas.

amazinjoey
2 mars 2020 · 1 138 Inlägg

Nyare XC70
Volvo V60
Saab 9-3  TTID
Saab 9-5 2011 TID

Dessa har bäst stolar när det kommer till ryggproblem enligt min erfarenhet

Bmsone Reservdelsnisse
2 mars 2020 · 182 Inlägg

Passat Alltrack är ju lite högre också

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Johansson72 IT Geek och Audiot
2 mars 2020 · 127 Inlägg

amazinjoey skrev:
Nyare XC70
Volvo V60
Saab 9-3  TTID
Saab 9-5 2011 TID

XC70 & 9-5 håller jag med om, men V60 och 9-3 har väl korta sittdynor. I alla fall de jag provsuttit tidigare. Men köpa en Saab för att pendla med?? Tror inte riktigt att jag törs det.

Bmsone skrev:
Passat Alltrack är ju lite högre också

Sant, med samma stolar som de vanliga. Ska kolla!

amazinjoey
2 mars 2020 · 1 138 Inlägg

Johansson72 skrev:

amazinjoey skrev:
Nyare XC70
Volvo V60
Saab 9-3  TTID
Saab 9-5 2011 TID

XC70 & 9-5 håller jag med om, men V60 och 9-3 har väl korta sittdynor. I alla fall de jag provsuttit tidigare. Men köpa en Saab för att pendla med?? Tror inte riktigt att jag törs det.

Bmsone skrev:
Passat Alltrack är ju lite högre också

Sant, med samma stolar som de vanliga. Ska kolla!

Pendla med en Saab diesel borde absolut inte vara några problem och milkostanden lär det vara billigt för dig, både i form i bränsle och värdeminskning smile Se bara till att det är en automat.

zemet
2 mars 2020 · 4 030 Inlägg

Vågar du pendla med en ford borde du vara modig nog att pendla med SAAB smile

Min morbror var väldigt nöjd med sin Kuga, kan kanske vara något att kolla på om ingen av det andra bilarna passar.

Jag vet inget om hur pålitlig kuga är osv,den kanske är ren skit. 
Tänkte mer att den är samma storlek som en Tiguan så kan kanske passa herrn med lite högre insteg.

https://www.blocket.se/annons/skane/for … u/88052446

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 mars 2020 · 17 379 Inlägg

Det bör väl bli något i klassen SUV/familjebuss. Så man går in i bilen och inte ramlar ner i den. Gillar min gamla Citroen Picasso som jag fortfarande kör ibland. Man går rätt in i den och det är plant golv rakt igenom. Automaten gör väl sitt då man slipper trampa ner en koppling hela tiden.

I alla fall jag sitter utmärkt i en Sorento/Santa Fe. Du kan ju titta på lillasyskonen Sportage/Tuscon också.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Johansson72 IT Geek och Audiot
2 mars 2020 · 127 Inlägg

zemet skrev:
Vågar du pendla med en ford borde du vara modig nog att pendla med SAAB smile

Föredrar biltillverkare som inte varit i kånken i sisådär 7-8 år.. tongue

Hybrid_ skrev:
Det bör väl bli något i klassen SUV/familjebuss. Så man går in i bilen och inte ramlar ner i den. Gillar min gamla Citroen Picasso som jag fortfarande kör ibland. Man går rätt in i den och det är plant golv rakt igenom. Automaten gör väl sitt då man slipper trampa ner en koppling hela tiden.

I alla fall jag sitter utmärkt i en Sorento/Santa Fe. Du kan ju titta på lillasyskonen Sportage/Tuscon också.

Ska låna en kollegas Santa Fe, 2.2:an med automat och 200hkr verkar intressant! smile

Ingesjo
3 mars 2020 · 16 Inlägg

Har pendlat 22 000mil med Saab 9-5 1,9TId -07a, manuell o skinn klädsel (Mycket bra säten och fortfarande bra)
Hade gått 6000mil vi inköp
Samma motor som Opel har/hade i stort sett, hmm Fiat hade väl nästan samma motor oxå?.

Bytt under 22 000mil
Spjällsystem (Flexibla insugskanalen), köptes billigt och nytt på Ebay i England (Vauxhall har kanske samma ?)
Bromsskivor + klossar
En omgång sommardäck så klart, snart dags för nya igen
Likaså en omgång vinterdäck har bytts
1st  ABS krans fram
Båda framhjuls lagren
Batteri 1 ggr (Dax för nytt igen)
Generator pga att det blev kortslutning i batteriet
Några lampor då o då
Sedan olja Mobil 1 + de andra filter som krävs var 1000onde mil eller / år, vissa filter byts ju inte lika ofta
1st glödstift
Alltså Reservdelar  för ca 15-20kKr på 22 000 mil
Obs i de pengarna är inte den normala servicen inkluderad
Precis innan jag köpte den blev svänghjulet bytt troligen fabrikationsfel (Vet inte vad det kostade)

Tycker inte det är någon större fara med den driftkostnaden, drar ca. 0,57L / mil vid pendling 18-19mil om dagen (Inte dagligen) varav 10mil motorväg, går o trycka ner till 0,55 om man kör riktigt lugnt
Typ stadskörning ner till ICA butiken ca 0,62L/mil
Med inte allt för tungt lastat släp med lövhäck kopplad på där bak 0,65L/mil
Allt mätt vid Pump, det är faktiskt bättre än vad SAAB själva sa

Hade det inte varit för den förbenade skatten så hade det nog varit en av de billigaste bilarna / mil jag har pendlat med
Restvärdet på bilen är väl kasst , men fortsätter jag mala ner den på motorvägen tills att det blir reservdels bil av den så tror jag att den har rätt många mil kvar att ge

Största nackdel är den 5 växlade manuella lådan som gärna kunde varit 6 växlad med högre utväxling på 6an.
Blir lite onödigt högt varv o motorljud på motorvägs fart , läs runt 120km/h
Men då hade det kanske krävts en optimering av motorn för att få lite högre vrid o då vet vi vad som händer med SAABs lådor

Dieselvärmaren lade av för 2 år sedan, jag har inte orkat ta tag i den ännu


Jag anser det är riktigt mycket bil för dom Pengarna, jepp jag har också problem med ryggen

MVH

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 mars 2020 · 17 379 Inlägg

Johansson72 skrev:

zemet skrev:
Vågar du pendla med en ford borde du vara modig nog att pendla med SAAB smile

Föredrar biltillverkare som inte varit i kånken i sisådär 7-8 år.. tongue

Hybrid_ skrev:
Det bör väl bli något i klassen SUV/familjebuss. Så man går in i bilen och inte ramlar ner i den. Gillar min gamla Citroen Picasso som jag fortfarande kör ibland. Man går rätt in i den och det är plant golv rakt igenom. Automaten gör väl sitt då man slipper trampa ner en koppling hela tiden.

I alla fall jag sitter utmärkt i en Sorento/Santa Fe. Du kan ju titta på lillasyskonen Sportage/Tuscon också.

Ska låna en kollegas Santa Fe, 2.2:an med automat och 200hkr verkar intressant! smile

Kört Sorento med samma låda/motor. Tycker den är mycket trevlig och kraftfull. Låsbar 4wd som provats i djupsnön förra året. Den kravlar sig fram.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slim
4 mars 2020 · 340 Inlägg

Ingesjo skrev:
Har pendlat 22 000mil med Saab 9-5 1,9TId -07a, manuell o skinn klädsel (Mycket bra säten och fortfarande bra)
Hade gått 6000mil vi inköp
Samma motor som Opel har/hade i stort sett, hmm Fiat hade väl nästan samma motor oxå?.

Bytt under 22 000mil
Spjällsystem (Flexibla insugskanalen), köptes billigt och nytt på Ebay i England (Vauxhall har kanske samma ?)
Bromsskivor + klossar
En omgång sommardäck så klart, snart dags för nya igen
Likaså en omgång vinterdäck har bytts
1st  ABS krans fram
Båda framhjuls lagren
Batteri 1 ggr (Dax för nytt igen)
Generator pga att det blev kortslutning i batteriet
Några lampor då o då
Sedan olja Mobil 1 + de andra filter som krävs var 1000onde mil eller / år, vissa filter byts ju inte lika ofta
1st glödstift
Alltså Reservdelar  för ca 15-20kKr på 22 000 mil
Obs i de pengarna är inte den normala servicen inkluderad
Precis innan jag köpte den blev svänghjulet bytt troligen fabrikationsfel (Vet inte vad det kostade)
Tycker inte det är någon större fara med den driftkostnaden, drar ca. 0,57L / mil vid pendling 18-19mil om dagen (Inte dagligen) varav 10mil motorväg, går o trycka ner till 0,55 om man kör riktigt lugnt
Typ stadskörning ner till ICA butiken ca 0,62L/mil
Med inte allt för tungt lastat släp med lövhäck kopplad på där bak 0,65L/mil
Allt mätt vid Pump, det är faktiskt bättre än vad SAAB själva sa

Hade det inte varit för den förbenade skatten så hade det nog varit en av de billigaste bilarna / mil jag har pendlat med
Restvärdet på bilen är väl kasst , men fortsätter jag mala ner den på motorvägen tills att det blir reservdels bil av den så tror jag att den har rätt många mil kvar att ge

Största nackdel är den 5 växlade manuella lådan som gärna kunde varit 6 växlad med högre utväxling på 6an.
Blir lite onödigt högt varv o motorljud på motorvägs fart , läs runt 120km/h
Men då hade det kanske krävts en optimering av motorn för att få lite högre vrid o då vet vi vad som händer med SAABs lådor

Dieselvärmaren lade av för 2 år sedan, jag har inte orkat ta tag i den ännu


Jag anser det är riktigt mycket bil för dom Pengarna, jepp jag har också problem med ryggen

MVH

Saab 9-5 brukar hålla relativt bra och ge låg totalkostnad. De är också bekväma, säkra och har bra utrymmen.

Kan man leva med att de är omoderna och drar en del bränsle(bensinarna) så får man en bra bil för lite pengar. En 2.3a går dessutom rätt bra med chip och ev avgas...

Senast redigerat av Slim (4 mars 2020)

amazinjoey
5 mars 2020 · 1 138 Inlägg

Slim skrev:

Ingesjo skrev:
Har pendlat 22 000mil med Saab 9-5 1,9TId -07a, manuell o skinn klädsel (Mycket bra säten och fortfarande bra)
Hade gått 6000mil vi inköp
Samma motor som Opel har/hade i stort sett, hmm Fiat hade väl nästan samma motor oxå?.

Bytt under 22 000mil
Spjällsystem (Flexibla insugskanalen), köptes billigt och nytt på Ebay i England (Vauxhall har kanske samma ?)
Bromsskivor + klossar
En omgång sommardäck så klart, snart dags för nya igen
Likaså en omgång vinterdäck har bytts
1st  ABS krans fram
Båda framhjuls lagren
Batteri 1 ggr (Dax för nytt igen)
Generator pga att det blev kortslutning i batteriet
Några lampor då o då
Sedan olja Mobil 1 + de andra filter som krävs var 1000onde mil eller / år, vissa filter byts ju inte lika ofta
1st glödstift
Alltså Reservdelar  för ca 15-20kKr på 22 000 mil
Obs i de pengarna är inte den normala servicen inkluderad
Precis innan jag köpte den blev svänghjulet bytt troligen fabrikationsfel (Vet inte vad det kostade)
Tycker inte det är någon större fara med den driftkostnaden, drar ca. 0,57L / mil vid pendling 18-19mil om dagen (Inte dagligen) varav 10mil motorväg, går o trycka ner till 0,55 om man kör riktigt lugnt
Typ stadskörning ner till ICA butiken ca 0,62L/mil
Med inte allt för tungt lastat släp med lövhäck kopplad på där bak 0,65L/mil
Allt mätt vid Pump, det är faktiskt bättre än vad SAAB själva sa

Hade det inte varit för den förbenade skatten så hade det nog varit en av de billigaste bilarna / mil jag har pendlat med
Restvärdet på bilen är väl kasst , men fortsätter jag mala ner den på motorvägen tills att det blir reservdels bil av den så tror jag att den har rätt många mil kvar att ge

Största nackdel är den 5 växlade manuella lådan som gärna kunde varit 6 växlad med högre utväxling på 6an.
Blir lite onödigt högt varv o motorljud på motorvägs fart , läs runt 120km/h
Men då hade det kanske krävts en optimering av motorn för att få lite högre vrid o då vet vi vad som händer med SAABs lådor

Dieselvärmaren lade av för 2 år sedan, jag har inte orkat ta tag i den ännu


Jag anser det är riktigt mycket bil för dom Pengarna, jepp jag har också problem med ryggen

MVH

Saab 9-5 brukar hålla relativt bra och ge låg totalkostnad. De är också bekväma, säkra och har bra utrymmen.

Kan man leva med att de är omoderna och drar en del bränsle(bensinarna) så får man en bra bil för lite pengar. En 2.3a går dessutom rätt bra med chip och ev avgas...

Går att modernisera rätt mycket genom byta stereo, lägga backkamera smile  Toknöjd med min som jag har haft i 5år och kört 10 000mil med

Cuefa Ain't no place like home...
5 mars 2020 · 4 628 Inlägg

VW Tiguan har ju nämnts tidigare, dessa med ErgoComfort-stolarna är nog precis det Du söker.
Om du står ut med ej justerbart lårstöd, men ett förhållandevis långt sådant, kan även Skoda Kodiaq/Karoq samt även Seat Ateca eller Tarraco vara ett alternativ.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Ingesjo
5 mars 2020 · 16 Inlägg

Typ en sådan här är väl vettig ?
Säger en SAAB förespråkare :-)
https://www.blocket.se/annons/stockholm … l/88744907

Obs nedanför generaliserar jag lite :-)
Audi A4 eller VW  Passat -TiD dubbla miltalet för samma pengar och ungefär samma årsmodell
BMW 320d 50 000 mer för ungefär samma årsmodell och dubbla milen
Ska du ner i samma pris på en BMW 320d så räkna med 3ggr miltalet
Volvo  diesel , lägg på 5000mil mer och 10 000SEK

Glöm inte att "Straff" Skatten sticker iväg lite med automatare vid dessa årsmodeller

MVH

amazinjoey
5 mars 2020 · 1 138 Inlägg

Ingesjo skrev:
Typ en sådan här är väl vettig ?
Säger en SAAB förespråkare :-)
https://www.blocket.se/annons/stockholm … l/88744907

Obs nedanför generaliserar jag lite :-)
Audi A4 eller VW  Passat -TiD dubbla miltalet för samma pengar och ungefär samma årsmodell
BMW 320d 50 000 mer för ungefär samma årsmodell och dubbla milen
Ska du ner i samma pris på en BMW 320d så räkna med 3ggr miltalet
Volvo  diesel , lägg på 5000mil mer och 10 000SEK

Glöm inte att "Straff" Skatten sticker iväg lite med automatare vid dessa årsmodeller

MVH

Japp helt klart vettig, men hade nog köpt en högmilare om han ändå ska pendla smile så slipper man förstöra värdet när man går från 10k-30KMil ist för 30k-50k mil.

Johansson72 IT Geek och Audiot
23 mars 2020 · 127 Inlägg

Blir en Passat vad det lider, har suttit i en mängd bilar de senaste veckorna nu och de som jag får bäst avlastning för min rygg i för vettiga pengar är just Passat B6/B7.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang