Avgas i kupén - VW Polo (6R) 2012

Tusendel
4 mars 2020 · 5 Inlägg

Tjena

Har nu i några veckor upplevt avgaslukt i kupén.

• Bilmodell
Polo 6R 1.2 TSI
Motor: CBZC

• Årsmodell
2012

• Miltal
15000 mil

• Modifikationer på bilen
BSR motoroptimering (+26hk, +26nm)
Gjordes 2014-2015

• Hur yttrar sig felet?
- Inga varningslampor i bilen
- Luktar avgaser när jag står still (ingen annan bil i närheten)

• Vilken felsökning har redan gjorts?
- Ingen lukt när jag trycker knappen så att luften cirkulerar inne i kupén
- Har försökt lyssna på sipprande/pysande ljud i motorutrymmet, men hör inget udda
- Kikat under baksätet om bränslepumpen läcker (fast det luktar avgas inte bensin)

Har sett lite andra som har liknande problem men inte just denna bilmodell/motor.

uhlin
4 mars 2020 · 2 831 Inlägg

Säker på det är avgaser? Kan va olja som rinner ner på grenröret och luktar.

Kolla så du inte har några oljeläckage som rinner ner på grenrör/avgasrör. Exempelvis ventilkåpspckning.

Mew
4 mars 2020 · 2 152 Inlägg

uhlin skrev:
Säker på det är avgaser? Kan va olja som rinner ner på grenröret och luktar.

Kolla så du inte har några oljeläckage som rinner ner på grenrör/avgasrör. Exempelvis ventilkåpspckning.

Bränd olja luktar ju helt annorlunda, det går knappast att missta de två.


Hade samma problem med en Polo av äldre modell, hade avgaslukt i kupén vid stillastående, typ vid rödljus. I det fallet visade det sig vara en slang som gick till luftfilterburken som hade hoppat av, antar att det var återcirkulation från grenröret. Då kom avgaserna in via kupéfiltret när man stod still. Satte bara dit slangen med en slangklämma och det upphörde. Nu ser ju din bil annorlunda ut, men kolla om det luktar avgaser i motorrummet och se om du kan lokalisera var det kommer ifrån i så fall.

uhlin
4 mars 2020 · 2 831 Inlägg

Jodå..... Allt går att ta miste på om nu inte trådskaparen är så van vid att skilja på lukter.

Vet själv en som sa att det var avgaslukt som i själva verket var bränd olja. Visst är det stor skillnad i doft för dig och mig, men för en som kanske inte vet kan det va avgaslukt.... Eller tvärtom.

Kan ju mycket väl va avgaser med, ett tips bara att kolla då det är enkelt.

Tusendel
4 mars 2020 · 5 Inlägg

Mew skrev:

uhlin skrev:
Säker på det är avgaser? Kan va olja som rinner ner på grenröret och luktar.

Kolla så du inte har några oljeläckage som rinner ner på grenrör/avgasrör. Exempelvis ventilkåpspckning.

Bränd olja luktar ju helt annorlunda, det går knappast att missta de två.


Hade samma problem med en Polo av äldre modell, hade avgaslukt i kupén vid stillastående, typ vid rödljus. I det fallet visade det sig vara en slang som gick till luftfilterburken som hade hoppat av, antar att det var återcirkulation från grenröret. Då kom avgaserna in via kupéfiltret när man stod still. Satte bara dit slangen med en slangklämma och det upphörde. Nu ser ju din bil annorlunda ut, men kolla om det luktar avgaser i motorrummet och se om du kan lokalisera var det kommer ifrån i så fall.

Ska kika efter slang till luftfilter burken. Eller något liknande.

uhlin skrev:
Jodå..... Allt går att ta miste på om nu inte trådskaparen är så van vid att skilja på lukter.

Vet själv en som sa att det var avgaslukt som i själva verket var bränd olja. Visst är det stor skillnad i doft för dig och mig, men för en som kanske inte vet kan det va avgaslukt.... Eller tvärtom.

Kan ju mycket väl va avgaser med, ett tips bara att kolla då det är enkelt.

Motorn ser ganska fuktig ut, kanske är någon oljeläckage någonstans. Men borde inte då oljenivån i motorn sjunka?


Tack för svar! Det gick snabbt

jaka54
4 mars 2020 · 5 679 Inlägg

Hej!
Är motorn "fuktig" så kommer oljan någonstans ifrån. Undersök varifrån! Det är nästan alltid packboxar eller packningar som läcker.
Upptill på motorn är Packbox till kamaxeln är ett vanligt läckställe.
Nertill på växellådan är utgående drivaxlar ett vanligt ställe för läckage.

uhlin
4 mars 2020 · 2 831 Inlägg

Behöver nödvändigtvis inte minska olja pga läckage. Kan vara ett litet läckage och kommer oljan på varma delar luktar det, behövs inte mer än en droppe.

Kolla vart oljan kommer från, ventilkåpspackning eller som jaka54 säger, packboxar.

Utgående drivaxlar på växellådan ska inte motorn va fuktig av då olja har en benägenhet att rinna nedåt och inte uppåt. Men skadar inte att kolla ändå så inte det läcker olja därifrån och kommer i kontakt med avgasröret.

Senast redigerat av uhlin (4 mars 2020)

Tusendel
4 mars 2020 · 5 Inlägg

Har kikat lite under huven efter jobbet.
Bifogar en bild

https://i.imgur.com/hc6u4Wd.jpg

- Funderar på vad den där slangen från friskluftintagen är till för? den bara hänger löst (la den ovanpå så man kunde se den på bild)
- Vet inte hur bra man kan se oljan på plastdetaljer vid turbon.
- Såg ingen olja vid utgående drivaxlar etc.

Om jag själv får gissa så misstänker jag läckage från turbon, kanske ledning till/från turbon?

MagnetcHaze
4 mars 2020 · 67 Inlägg

Det är väl återcirkulations slangen från egr-ventilen. Då har den lossnat vilket kanske kan förklara avgas doften.

/ Klas

Mercury Cougar "Puman" (1972)
Tusendel
5 mars 2020 · 5 Inlägg

MagnetcHaze skrev:
Det är väl återcirkulations slangen från egr-ventilen. Då har den lossnat vilket kanske kan förklara avgas doften.

/ Klas

Ok ska försöka se vart den ska sitta
Tack!

Tusendel
5 mars 2020 · 5 Inlägg

Jaha!
Den var av, får beställa en ny

Lägger in OEM nummer så det blir lättare att hitta för någon som har samma problem

Ventil, vevhusventilation
OEM nr: 030 103 175B

Tack till alla involverade!
Lärt mig en del från era tips

MagnetcHaze
5 mars 2020 · 67 Inlägg

Hoppas det löser sig nu!

/ Klas

Mercury Cougar "Puman" (1972)
Turisten
9 januari 2021 · 1 Inlägg

Hej!

Jag har samma problem som dig där samma slang har lossnat. Fick du åtgärdat problemet och har det löst sig för dig och slutat att lukta i kupén?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang