Peugeot 206 -03 | Fel på blinkers, hänger ihop med hel/halvljus och lampor instrumentpanel

Loffepoffe14
5 mars 2020 · 13 Inlägg

Hej.

Min Peugeot 206 från 2003 har under en period bråkat med mig i tre skeden som alla är ihopkopplade med spaken för blinkers. Ofta i samband med att jag nyligen har startat bilen..

* När jag blinkar så stängs blinkersen av utan att jag drar tillbaka spaken/den hoppar tillbaka av sig själv. Nuddar jag den igen så går blinkern igång igen.. detta kan pågå ett par gånger, sen brukar det ge med sig och fungera problemfritt. Jag kan alltså stå och tro att jag blinkar utan att faktiskt göra det.. känns inte bra.

* Därtill när jag har vredet på (samma spak) i ljusläget då det möjliggörs helljus, så kan det också stängas av helt utan att jag slår av eller på. Måste göra om momentet tills även det ger med sig..

* Även ljuset i instrumentpanelen slocknar emellanåt när jag har antingen blinkers eller helljusläge igång.

Jag har inte kollat så noga på detta då jag inte har direkt någon kunskap kring detta som känns som ett el-fel, eller kanske något fel på ett relä.

Är jag på rätt spår eller vart borde jag påbörja min felsökning eller problemlösning?

Hade varit jättetacksam för hjälp av någon mer kunnig.

Tack på förhand.

uhlin
6 mars 2020 · 2 831 Inlägg

Eftersom allt hänger ihop med blinkerspaken (utom instrumentljuset men kanske får ström därigenom) så skulle jag nästan tippa på blinkerspaken.

Kollat felkoder om det finns några?  Kan bli dyrt att byta saker man tror det är och så är det inte det, men spaken är en het kandidat iallafall.

Brådhis * Voff voff *
6 mars 2020 · 10 244 Inlägg

Låter helt klart som att din blinkersspak gett upp. Skaffa en på skroten och byt. Brukar sällan vara krångligt ens på en fransk bil. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Loffepoffe14
9 mars 2020 · 13 Inlägg

uhlin skrev:
Eftersom allt hänger ihop med blinkerspaken (utom instrumentljuset men kanske får ström därigenom) så skulle jag nästan tippa på blinkerspaken.

Kollat felkoder om det finns några?  Kan bli dyrt att byta saker man tror det är och så är det inte det, men spaken är en het kandidat iallafall.

Tack för ditt svar. Jag har inte kollat några felkoder. Vet inte hur jag gör detta? Förutom att åka till verkstad dvs. Visste inte att spaken innehöll den typen av funktion. Får kika närmare på detta.

Brådhis skrev:
Låter helt klart som att din blinkersspak gett upp. Skaffa en på skroten och byt. Brukar sällan vara krångligt ens på en fransk bil. smile

Okej. Ja om den då har funktioner som går att byta ut mot en annan spak så kanske det är en lösning.
Har kollat lite snabbt och är det ”bara” att jobba ut den spaken som bråkar och byta, eller måste hela insatsen bytas? Dvs där båda spakarna sitter fast på?
För om det är bara att byta ut så verkar det inte vara så bråkigt. Får försöka hitta en liknande spak bara.
Hur stor risk borde det finnas att ”ta fel spak” tro? Låt säga om jag skulle få tag i en spak som satt på en 206a 05 eller liknande?

Tack för era svar

uhlin
9 mars 2020 · 2 831 Inlägg

Loffepoffe14 skrev:

uhlin skrev:
Eftersom allt hänger ihop med blinkerspaken (utom instrumentljuset men kanske får ström därigenom) så skulle jag nästan tippa på blinkerspaken.

Kollat felkoder om det finns några?  Kan bli dyrt att byta saker man tror det är och så är det inte det, men spaken är en het kandidat iallafall.

Tack för ditt svar. Jag har inte kollat några felkoder. Vet inte hur jag gör detta? Förutom att åka till verkstad dvs. Visste inte att spaken innehöll den typen av funktion. Får kika närmare på detta.

Brådhis skrev:
Låter helt klart som att din blinkersspak gett upp. Skaffa en på skroten och byt. Brukar sällan vara krångligt ens på en fransk bil. smile

Okej. Ja om den då har funktioner som går att byta ut mot en annan spak så kanske det är en lösning.
Har kollat lite snabbt och är det ”bara” att jobba ut den spaken som bråkar och byta, eller måste hela insatsen bytas? Dvs där båda spakarna sitter fast på?
För om det är bara att byta ut så verkar det inte vara så bråkigt. Får försöka hitta en liknande spak bara.
Hur stor risk borde det finnas att ”ta fel spak” tro? Låt säga om jag skulle få tag i en spak som satt på en 206a 05 eller liknande?

Tack för era svar

Verkar vara bara blinkersspaken som behöver bytas, Du har ett nr på spaken som ska överensstämma och då ska allt lira.

Kolla på länken inte säkert det är samma men kan vara det, så ser den ut iallafall.

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Peugeo … EM-625376/

Kika på bildelsbasen så finns det säkert nån.

Loffepoffe14
12 mars 2020 · 13 Inlägg

uhlin skrev:

Loffepoffe14 skrev:

uhlin skrev:
Eftersom allt hänger ihop med blinkerspaken (utom instrumentljuset men kanske får ström därigenom) så skulle jag nästan tippa på blinkerspaken.

Kollat felkoder om det finns några?  Kan bli dyrt att byta saker man tror det är och så är det inte det, men spaken är en het kandidat iallafall.

Tack för ditt svar. Jag har inte kollat några felkoder. Vet inte hur jag gör detta? Förutom att åka till verkstad dvs. Visste inte att spaken innehöll den typen av funktion. Får kika närmare på detta.

Brådhis skrev:
Låter helt klart som att din blinkersspak gett upp. Skaffa en på skroten och byt. Brukar sällan vara krångligt ens på en fransk bil. smile

Okej. Ja om den då har funktioner som går att byta ut mot en annan spak så kanske det är en lösning.
Har kollat lite snabbt och är det ”bara” att jobba ut den spaken som bråkar och byta, eller måste hela insatsen bytas? Dvs där båda spakarna sitter fast på?
För om det är bara att byta ut så verkar det inte vara så bråkigt. Får försöka hitta en liknande spak bara.
Hur stor risk borde det finnas att ”ta fel spak” tro? Låt säga om jag skulle få tag i en spak som satt på en 206a 05 eller liknande?

Tack för era svar

Verkar vara bara blinkersspaken som behöver bytas, Du har ett nr på spaken som ska överensstämma och då ska allt lira.

Kolla på länken inte säkert det är samma men kan vara det, så ser den ut iallafall.

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Peugeo … EM-625376/

Kika på bildelsbasen så finns det säkert nån.

Tack så mycket!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang