Bilköp rådgivning

Nakisa
8 mars 2020 · 41 Inlägg

Hejsan

Jag fundera på att köpa en SKODA FABIA 1.2T årsmodell 2017. Bilen ska jag köpa från en bilfirma SKODA bilcenter i Malmö den kostar 114 000 kr med ett års garanti.
Jag har inte så mycket information om Skoda bilar, kan ni snälla råda mig om det är värd att satsa på denna bil?

MVH
Najib

torsen
8 mars 2020 · 7 202 Inlägg

Beträffande värdet på bilen kan du, med hjälp av registreringsnumret, gå in på www.bilpriser.se och se om den är rätt prissatt.
I princip avråder jag från Skoda, men är man inte road av bilkörning, och inte skäms för att visa sig i en Fabia, så varför inte.
Men då ska den vara vettigt prissatt i förhållande till skick och miltal.
Inte mitt förstahandsval.
Jag skulle hellre välja en Honda, Toyota, Mazda eller helst en Suzuki.

Nybergrobin
9 mars 2020 · 2 377 Inlägg

Ivel skrev:

Nakisa skrev:
Hejsan

Jag fundera på att köpa en SKODA FABIA 1.2T årsmodell 2017. Bilen ska jag köpa från en bilfirma SKODA bilcenter i Malmö den kostar 114 000 kr med ett års garanti.
Jag har inte så mycket information om Skoda bilar, kan ni snälla råda mig om det är värd att satsa på denna bil?

MVH
Najib

Mitt råd är nej, det är inte värt att satsa på en sådan.
Håll dig kvar på spåret om en KIA Cee'd istället tycker jag.
Varför?
Pålitligare, ekonomiskare, rymligare, lägre värdeminskning, mer utrustning redan i standardutförande bla.

Glöm inte Kias förmånliga garanti!!!

1Adrian1
9 mars 2020 · 356 Inlägg

torsen skrev:
Beträffande värdet på bilen kan du, med hjälp av registreringsnumret, gå in på www.bilpriser.se och se om den är rätt prissatt.
I princip avråder jag från Skoda, men är man inte road av bilkörning, och inte skäms för att visa sig i en Fabia, så varför inte.
Men då ska den vara vettigt prissatt i förhållande till skick och miltal.
Inte mitt förstahandsval.
Jag skulle hellre välja en Honda, Toyota, Mazda eller helst en Suzuki.

www.bilpriser.se, otroligt dålig sida om man vill kolla om priset är rätt.
Undervärderar på många bilar.

sollu
9 mars 2020 · 414 Inlägg

Ta en annan märke ex. Toyota el Kia helst Toyota men dem är lite plastiga tror jag. Hade en Fabia 1.2 tröt på elfel, rost, värdeminskning och fönsterhissar.
Det går inte att kola priset på bilpriser.se. Om du slå din registeringsnummer där, kommer nästan halva priset. Bättre kolla på blocket samma bil och jämföra med dem.

rcy
10 mars 2020 · 1 705 Inlägg

Blev tvungen att testa om bilpriser verkligen var så dåliga, och ja, det var dom verkligen.
Testade en BMW e91.
Bilprisers värdering var 21.800.
Billigast på blocket var 39.000.
Medel på blocket skulle jag uppskatta på en bit över 50.000, jag tror inte det skulle vara något problem att få 50 för just den här bilen.

Visst förstod jag att dom skulle ligga lågt i sina värderingar, men under halva marknadsvärdet var lite väl magstarkt.

torsen
10 mars 2020 · 7 202 Inlägg

Min uppfattning om bilpriser är att de är:
korrekta, sanningsenliga, dagsaktuella, har en bred och djup kunskap om de flesta bilar, eftersom deras värderingar är grundade på VERKLIGA BILAFFÄRER - INTE DRÖM/ÖNSKEPRISER.!

Priserna som begärs för t ex JEEP WRANGLER och LAND ROVER DEFENDER är minst sagt ohemula.
Hur det är med bmw vet jag inte - de ligger utanför min intressesfär.

Som exempel på Blocket-priser kan jag nämna Suzuki Jimny 2019(2020 importeras inte p g a BonusMalus).
För i praktiken nya, men dock inte på sin tredje eller fjärde ägare, på under 500 mil begärs upp till 380.000:-, trots att listpriset är strax under 210.000:- för fabriksnya Jimny.
Vansinnigt - javisst, men det är upp till var och en att i annons begära hur mycket som helst!

Så kom ner på jorden.

Du/ni som värderar era bmw så högt?
Skulle ni vilja köpa era egna bilar till det priset ni värderar dem till?

Kom ner på jorden.

Begär inte mer för eran bil än vad ni själva skulle vilja betala.

Basta Cosi.

granadadr
10 mars 2020 · 7 270 Inlägg

torsen skrev:
Min uppfattning om bilpriser är att de är:
korrekta, sanningsenliga, dagsaktuella, har en bred och djup kunskap om de flesta bilar, eftersom deras värderingar är grundade på VERKLIGA BILAFFÄRER - INTE DRÖM/ÖNSKEPRISER.!

Priserna som begärs för t ex JEEP WRANGLER och LAND ROVER DEFENDER är minst sagt ohemula.
Hur det är med bmw vet jag inte - de ligger utanför min intressesfär.

Som exempel på Blocket-priser kan jag nämna Suzuki Jimny 2019(2020 importeras inte p g a BonusMalus).
För i praktiken nya, men dock inte på sin tredje eller fjärde ägare, på under 500 mil begärs upp till 380.000:-, trots att listpriset är strax under 210.000:- för fabriksnya Jimny.
Vansinnigt - javisst, men det är upp till var och en att i annons begära hur mycket som helst!

Så kom ner på jorden.

Du/ni som värderar era bmw så högt?
Skulle ni vilja köpa era egna bilar till det priset ni värderar dem till?

Kom ner på jorden.

Begär inte mer för eran bil än vad ni själva skulle vilja betala.

Basta Cosi.

det var en skitsida, har en vän som klotade sin mondeo 08, han fick 37 000 av fb,,  jag har en likadan med lika utr, gått mindre än hans,, jag skulle få 20 000 enligt dem,, meo drygt 50%  vet att den skulle bli såld direkt för 30 000,, på blocket, ,, nätack tror dem samarbetar med kvd  wink

sollu
10 mars 2020 · 414 Inlägg

Våra Opel vectra 08 som gått på 19000 mil.
På bilpriser.se 10.000kr sålde privat 24000kr

Vår gamla Volvo v60 -11 gått 12000mil
På bilpriser.se 57-65000kr
Sålde på blocket 104000kr

Volvo s40 -09 gått 13600
På bilpriser.se 37-43000kr pinsamt
Samma kväll Sålde till en känd artist för 62000 men bilen ser helt ny ut och väldigt fräsch!
Vill säga bilpriser.se är helt värdelös för mig!

WilleG
10 mars 2020 · 185 Inlägg

Bilen på 50000 mil kan verka som skräp på papper men kan vara mycket bättre en 25000 milare som är våldsamt nyttjad. Den kan lika gärna ha mindre rost också eftersom den var pedantskött och rostskyddsbehandlad årligen sedan ny.

En bilvärderings sida kommer aldrig kunna värdera en bil bara via ett reg. nr.
Bilen är alltid värd vad säljaren vill ha. Har man inte råd köpa den så letar man nästa bil, så enkelt är det. Sen ska man absolut vara varsam för bedrägerier, men å andra sidan köper man ju aldrig nåt osett smile

Opel Manta "SR" (1972)
Volvo 142 (1974)
Bwonka
10 mars 2020 · 236 Inlägg

WilleG skrev:
Bilen på 50000 mil kan verka som skräp på papper men kan vara mycket bättre en 25000 milare som är våldsamt nyttjad. Den kan lika gärna ha mindre rost också eftersom den var pedantskött och rostskyddsbehandlad årligen sedan ny.

En bilvärderings sida kommer aldrig kunna värdera en bil bara via ett reg. nr.
Bilen är alltid värd vad säljaren vill ha. Har man inte råd köpa den så letar man nästa bil, så enkelt är det. Sen ska man absolut vara varsam för bedrägerier, men å andra sidan köper man ju aldrig nåt osett smile

Bilen är värd vad en köpare kan tänkas betala för den. Vad säljaren vill ha speglar inte bilens marknadsmässiga värde.

WilleG
10 mars 2020 · 185 Inlägg

Bwonka skrev:
Bilen är värd vad en köpare kan tänkas betala för den. Vad säljaren vill ha speglar inte bilens marknadsmässiga värde.

Ja, jo.
Men min poäng är att alla bilar är inte värda lika mycket bara för att det är samma modell på papper.

Volvo 142 (1974)
Opel Manta "SR" (1972)
rcy
10 mars 2020 · 1 705 Inlägg

torsen skrev:
Min uppfattning om bilpriser är att de är:
korrekta, sanningsenliga, dagsaktuella, har en bred och djup kunskap om de flesta bilar, eftersom deras värderingar är grundade på VERKLIGA BILAFFÄRER - INTE DRÖM/ÖNSKEPRISER.!

Priserna som begärs för t ex JEEP WRANGLER och LAND ROVER DEFENDER är minst sagt ohemula.
Hur det är med bmw vet jag inte - de ligger utanför min intressesfär.

Som exempel på Blocket-priser kan jag nämna Suzuki Jimny 2019(2020 importeras inte p g a BonusMalus).
För i praktiken nya, men dock inte på sin tredje eller fjärde ägare, på under 500 mil begärs upp till 380.000:-, trots att listpriset är strax under 210.000:- för fabriksnya Jimny.
Vansinnigt - javisst, men det är upp till var och en att i annons begära hur mycket som helst!

Så kom ner på jorden.

Du/ni som värderar era bmw så högt?
Skulle ni vilja köpa era egna bilar till det priset ni värderar dem till?

Kom ner på jorden.

Begär inte mer för eran bil än vad ni själva skulle vilja betala.

Basta Cosi.

Det finns en (1!) begagnad 2019 Jimny på blocket, mycket riktigt för 280.000. Den är dock i princip ny, omlackad, fullutrustad och verkar rejält påkostad, så att den ligger 35.000 över (listpriset förefaller vara 245.000) en helt standardutrustad bil direkt från åf känns inte alls särskilt orimligt.
Hursomhelst är att basera sitt raljerande på en enda annons väldigt förhastat.

I fallet med BMW'n jag jämförde så fanns det 81 matchande bilar med liknande årsmodell och mil. Värderingen från bilpriser var snudd på 50% av den *billigaste* av dessa bilar.

Om bilpriser kan fixa fram en BMW för det priset dom ger mig på sidan, så lovar jag att jag köper alla dom kan få fram! Det finns ingen som helst rimlig möjlighet att deras priser baseras på verkliga bilaffärer, förutom möjligtvis på deras egna inköp där dom fullkomligt blåser stackare som inte vet bättre.
Jag vågar sätta rätt mycket pengar på att bilpriser inte går med på att sälja bilarna för dom priser dom visar på sidan.

Senast redigerat av rcy (10 mars 2020)

zemet
10 mars 2020 · 4 030 Inlägg

Jag kollade 2 av mina bilar på bilpriser.se.

En v70n. Där fick jag ett pris som var lågt men inte orimilgt.

På navaran fick jag ca 50-60% av vad privatpersonen på blocket har lagt ut bilarna för.

Men ungeför vad jag blev erbjuden av nissan när min förra navara rosta av på mitten så den blev inlöst.

Som RCY säger: säljer dom bilar till priset dem uppger på hemisdan så hade jag inte tvekat en sekund på att köpa 10 st:D

1Adrian1
10 mars 2020 · 356 Inlägg

Min farsas Lexus GS300 -05 som nästan är fullutrustad så säger bilpriser 49.300kr - 56900kr. Aa jo tjeena, lycka till och hitta en sådan till det priset säger jag bara! smile

Min Honda Civic Type R EP3 -05, 18.600kr - 24.000kr. Hahaha, det måste väl vara ett skämt?

Den senaste Honda Civic Type R (FK8), 233.100kr - 245.300kr. Jag hämtar gärna 10st här och nu för det priser om man säger så wink

Summan av kardemumman, bilpriser.se är en otroligt dålig sida!

Nakisa
12 mars 2020 · 41 Inlägg

tack för er rådgivning. wink
Jag uppskattar verkligen er erfarenhet och råd 

//N

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang