Köpråd Volvo V70 1.6 DRIVe 2011

Alele
9 mars 2020 · 7 Inlägg

Tjena,

Är sugen på att köpa en Köpråd Volvo V70 1.6 DRIVe som min andra bil nu, har gått från en audi a4 med rasad motor och hög bränsleförbrukning. Är det något som man ska tänka på eller några kända fel som jag behöver veta innan jag köper en Volvo med just denna motor? Har läst lite om att partikelfiltret kan behövas bytas men det går väl att göra rent också har jag läst? Mvh

panda666
9 mars 2020 · 4 228 Inlägg

Alele skrev:
Tjena,

Är sugen på att köpa en Köpråd Volvo V70 1.6 DRIVe som min andra bil nu, har gått från en audi a4 med rasad motor och hög bränsleförbrukning. Är det något som man ska tänka på eller några kända fel som jag behöver veta innan jag köper en Volvo med just denna motor? Har läst lite om att partikelfiltret kan behövas bytas men det går väl att göra rent också har jag läst? Mvh

tjena, skulle inte vilja rekommendera denna motor då den är aldeless för seg tycker jag. skulle kolla på minst en d3 eller nått på just v70 om man vill att han ska röra på sig något alls. Ford motor i den om ja inte minns fel. annars har inte hört om några större besvär förrutom att den är skitseg.

AndreasLi
9 mars 2020 · 18 Inlägg

Väl beprövad motor som sitter i en mängd bilar. Lätt att byta remmen på. Relativt bra vridmoment och Effekten är egentligen tillräcklig, men snabbast vid rödlysen blir man aldrig.

Alele
10 mars 2020 · 7 Inlägg

Okej tack för tipsen, är automat något att rekommendera eller går det bara sönder?

Alele
10 mars 2020 · 7 Inlägg

Alele skrev:
Okej tack för tipsen, är automat något att rekommendera eller går det bara sönder?

Tänker på V70 III generellt då

Senast redigerat av Alele (10 mars 2020)

Christian S
10 mars 2020 · 4 815 Inlägg

Alele skrev:

Alele skrev:
Okej tack för tipsen, är automat något att rekommendera eller går det bara sönder?

Tänker på V70 III generellt då

du menar V70II? eftersom det inte finns någon V70III wink , däremot finns det 3 generationer V70 så det kanske är generation 3 du menar?
V70 97-00= V70
V70 00-08= V70N
V70 08-16= V70II

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Calsonic
10 mars 2020 · 7 Inlägg

Kör en V50 d2 sen några månader. Stadskörning är den lite små jobbig pågrund av vridmomentet, ofta man får gå ner i ettan. Landsväg och motorväg är den kanon. Snittar mellan 0.45-0.5l/milen blandad körning. Har kommit ner i 0.4l/milen långkörning.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 mars 2020 · 13 673 Inlägg

Calsonic skrev:
Kör en V50 d2 sen några månader. Stadskörning är den lite små jobbig pågrund av vridmomentet, ofta man får gå ner i ettan. Landsväg och motorväg är den kanon. Snittar mellan 0.45-0.5l/milen blandad körning. Har kommit ner i 0.4l/milen långkörning.

orginal går inte att köra 1.6an   det är meningslöst i en stor v70   finns roligare sätt att fördriva tid på smile

optimerad så blir den bättre men inte bra..    men då går den åtminstone framåt..utan att man behöver putta fart ;-)


men skulle ju personligen springa åt andra hållet.. vem vill ha en ford motor i en bil? smile

då är 2.0an mycket trevligare men problem på dom när dom sitter i volvosarna  men inte i någon annan märklig nog..       

Egr är ju en stor svaghet på 1.6an
vet att förra chefen hade stora problem på sin s80 med 1.6:an den kunde dö exakt när som helst   vet inte riktigt vad det var för fel..      men motorn är för tråkig att stå ut med enligt mig.. 

medans jag är TOK nöjd med prestandarn i min 407:a med 2.0hdi maskinen samma 2liters maskin som volvo har..  bra ork och inga problem att komma upp i 210 utan minsta svårigheter fast den sitter i en relatvit klumpig fransk skrothög och endast 136hk...

Senast redigerat av Growe (10 mars 2020)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang