Tickande motorljud

DaniiK
10 mars 2020 · 49 Inlägg

Hej!

Har en Renault Scenic III 2011 Diesel.

Motorn har ett tag avgett ett tickande ljud och jag har inte lyckats ta reda på vad det är. Jag har en misstanke om att det kan vara igentäppta lyftare. Vad tror ni?

Jag har spelat in ljudet. Den första är bilen när den precis startat (dock med motorvärmare). Den andra är efter att den åkt en bit. Ljudet blir alltså mer intensivt efter ett tag. Har det med oljetrycket att göra?

Jag ska se om jag kan ladda upp filmerna.

torsen
10 mars 2020 · 7 198 Inlägg

Har du haft bilen länge?
Har ljudet uppkommit på senare tid?
För mig låter det som vanligt dieselljud!
Jag hör inget onormalt "tickande"!

DaniiK
10 mars 2020 · 49 Inlägg

Har haft bilen i två år. Måste erkänna att vi var jätteslarviga med att byta olja när vi borde och inte riktigt fyllt på när vi borde men det är ändring på det nu. Har börjat intressera och lära mig mer. När man startar bilen låter den rätt normalt men jag tycker man hör en markant skillnad när den gått ett tag. Vet inte om det har med att oljan värms upp och att det påverkar något. Jag har funderat kring om lyftarna täpptes till i samband med att det var skitigt i oljan. Vi har bytt olja och filter nyligen men jag tänker att man kanske behövt flusha med en rensare innan oljebytet.

Utmarks-Loke
10 mars 2020 · 5 813 Inlägg

Nog låter det som den går ovanligt "hårt", nästan som att den knackar lite i något lager.

torsen
10 mars 2020 · 7 198 Inlägg

Min erfarenhet av slitna motorer är att de "tickar" de första sekunderna innan ventillyftare och kamkedjespännare fått tillräckligt oljetryck.
Syntetolja 5W-50 kan något/minimalt reducera tiden innan fullt oljetryck nått lyftare och kedjesträckare.

Med "flusha" menar du "skölja ur" motorn.
Helt onödigt.
Den nya oljan tar med sig alla eventuella föroreningar till oljefiltret.

Min uppfattning.

caromania Forummoderator
10 mars 2020 · 9 296 Inlägg

Ett husmorsknep för knackande lyftare är att hälla i 5dl ATF i motoroljan och köra en stund med det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DaniiK
10 mars 2020 · 49 Inlägg

caromania skrev:
Ett husmorsknep för knackande lyftare är att hälla i 5dl ATF i motoroljan och köra en stund med det.

Måste man byta oljan därefter? Vad är det den gör?

caromania Forummoderator
10 mars 2020 · 9 296 Inlägg

DaniiK skrev:

caromania skrev:
Ett husmorsknep för knackande lyftare är att hälla i 5dl ATF i motoroljan och köra en stund med det.

Måste man byta oljan därefter? Vad är det den gör?

Den rengör och smörjer. Det är inget måste att byta i en brukshäck men vill man känna sig rejält påpälsad så är det vettigt att byta efter någon vecka eller två.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DaniiK
10 mars 2020 · 49 Inlägg

caromania skrev:

DaniiK skrev:

caromania skrev:
Ett husmorsknep för knackande lyftare är att hälla i 5dl ATF i motoroljan och köra en stund med det.

Måste man byta oljan därefter? Vad är det den gör?

Den rengör och smörjer. Det är inget måste att byta i en brukshäck men vill man känna sig rejält påpälsad så är det vettigt att byta efter någon vecka eller två.

Tack för tipset! Biltema hade flera varianter, är det någon särskild av dessa du kan rekommendera?

caromania Forummoderator
10 mars 2020 · 9 296 Inlägg

DaniiK skrev:

caromania skrev:

DaniiK skrev:
Måste man byta oljan därefter? Vad är det den gör?

Den rengör och smörjer. Det är inget måste att byta i en brukshäck men vill man känna sig rejält påpälsad så är det vettigt att byta efter någon vecka eller två.

Tack för tipset! Biltema hade flera varianter, är det någon särskild av dessa du kan rekommendera?

Gärna syntetisk. Jag vet inte vad de olika på Biltema har är för något. ATF-U är väl den syntetiska.
Edit. Ett klargörande. Du ersätter alltså 5dl motorolja med ATF.  Överfyll inte.

Senast redigerat av caromania (10 mars 2020)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DaniiK
5 april 2020 · 49 Inlägg

Jag bytte olja med en motorrengöringsolja innan med det har inte hjälpt. Jag har märkt att det låter värre när jag kört ett tag. Kan det ge en ledtråd? På videon har jag kört ett tag på motorvägen.

https://drive.google.com/file/d/1daoDbv … p=drivesdk

uhlin
5 april 2020 · 2 831 Inlägg

Låter inte riktig som lagerknack men ventillyftare skulle det kunna va. Även spridare kan föra ett satans liv.

DaniiK
5 april 2020 · 49 Inlägg

Om bilen rullar och jag exempelvis sätter bilen i friläge så tystnar den. Om jag sen sätter i en växel, och särskilt en låg så låter det igen.

DaniiK
5 april 2020 · 49 Inlägg

Hur kollar man lyftarna? Såg några filmer, ska man ta bort topplocket och trycka på de. De ska då inte röra sig om allt är bra? Hur fungerar det när man tar bort ett topplock? Är det bara lägga tillbaka sen? Minns att jag såg något om att limma med det kanske var något annat?

Meaganeowner
5 april 2020 · 2 250 Inlägg

Kan vara VVT-drevet, om det nu finns på en sådan bil.
Krångligt att byta själv.

Sitter innanför ventilkåpan, i den ände som kamremnen är.


Kika lite och ställ dina frågor på:

Clubrenault.com

Senast redigerat av Meaganeowner (5 april 2020)

jaka54
5 april 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Låter som lyftarna! Lyftarna sitter under ventilkåpan ,under kamaxeln, så du behöver inte lyfta på topplocket. Men ...för säkerhetsskull skulle jag lämna in bilen för kontroll på verkstad. En så pass ny bil som din (2011) borde inte ha slitna lyftare.

Meaganeowner
5 april 2020 · 2 250 Inlägg

DaniiK skrev:
Såg några filmer,  Hur fungerar det när man tar bort ett topplock? Är det bara lägga tillbaka sen? Minns att jag såg något om att limma med det kanske var något annat?

Det räcker inte med att Googla...

Är liksom lite mer än locket på en smörask.

DaniiK
6 april 2020 · 49 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Låter som lyftarna! Lyftarna sitter under ventilkåpan ,under kamaxeln, så du behöver inte lyfta på topplocket. Men ...för säkerhetsskull skulle jag lämna in bilen för kontroll på verkstad. En så pass ny bil som din (2011) borde inte ha slitna lyftare.

Tack för svar, jag vill titta under locket men röret sitter i vägen. Hur gör man här? Några tips?

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235028/235028-a37e39cc79aad8a123753d0d13b6b196.jpg

Meaganeowner
6 april 2020 · 2 250 Inlägg

Aaaaah, du menar ventilkåpan ovanpå topplocket.

Du får väl lossa det som sitter i vägen.

Men du bör skaffa en ventilkåpstätning först. Och en Haynes rephandbok för just din bil. I den framgår hur du går tillväga.

Delar till bilen köper du på t ex Autofrance. Köper alla delar där.

Ex. Bakflädrar till min Megane 06, ville Volvo/Renault ha 4500 kr för 2 st.
Autofranse 460 kr paret.

Senast redigerat av Meaganeowner (11 april 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang