Hur vanligt är det att personbilar har 6 hjulbultar?

trubbelturbo
11 mars 2020 · 1 442 Inlägg

Satt och kollade en runt på lite bilannonser när jag fick se denna Cadillacen. https://www.autotrader.com/cars-for-sal … pe=listing

Blev lite överraskad när jag såg bilden på fälgarna yikes. Jag vet att det är vanligt på större suvar och pickuper, men jag har aldrig tidigare sett det på en vanlig personbil. Är detta vanligt? finns det fler bilar som använder 6 bultar?

https://images.autotrader.com/images/2020/3/6/531/175/43670228354.531175056.IM1.12.1600x1200_A.1600x1200.jpg

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
zzr9409209
12 mars 2020 · 716 Inlägg

Nån pontiac från -60 talet hade väl 8 bult,väldigt stor bultcirkel..

torsen
12 mars 2020 · 7 198 Inlägg

Mycket ovanligt med "hjulbultar" över huvud taget, för att inte säga overkligt.

caromania Forummoderator
12 mars 2020 · 9 296 Inlägg

Vi andra är helt ointresserade av huruvida benämningen bult/mutter/skruv/snippa är vedertagna och/eller korrekta. Så vi släpper den diskussionen. Ni som vill diskutera de korrekta termerna kan göra det på en lokal pub imorgon kväll.
Mvh mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
granadadr
12 mars 2020 · 7 268 Inlägg

caromania skrev:
Vi andra är helt ointresserade av huruvida benämningen bult/mutter/skruv/snippa är vedertagna och/eller korrekta. Så vi släpper den diskussionen. Ni som vill diskutera de korrekta termerna kan göra det på en lokal pub imorgon kväll.
Mvh mod

bra talat smile  har då ALDRIG sett 6 bultat på någon personbil bara på Van å pickisar, ja Evil det heter PICKUP,,,,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
caromania Forummoderator
12 mars 2020 · 9 296 Inlägg

Ivel skrev:

granadadr skrev:

caromania skrev:
Vi andra är helt ointresserade av huruvida benämningen bult/mutter/skruv/snippa är vedertagna och/eller korrekta. Så vi släpper den diskussionen. Ni som vill diskutera de korrekta termerna kan göra det på en lokal pub imorgon kväll.
Mvh mod

bra talat smile  har då ALDRIG sett 6 bultat på någon personbil bara på Van å pickisar, ja Evil det heter PICKUP,,,,

Vad fan hackar du på mig för?
Jag har inte ens diskuterat nomenklatur i den här tråden. Endast konstaterat att Cadillacen i bilden har hjulmuttrar, inget annat.

Pickup skrivs faktiskt inte med versaler eftersom ordet inte är ett anagram såsom SAAB eller FIAT är.
Det skrivs med gemener om inte ordet påbörjar meningen, alltså pickup alternativt pick-up, eftersom det är syftet med fordonet att "pick up something" ta med något på flaket.

Fiat är inget anagram, det är bara en kemisk förening av elände och rost.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Greenhorn
12 mars 2020 · 399 Inlägg

caromania skrev:

Ivel skrev:

granadadr skrev:

bra talat smile  har då ALDRIG sett 6 bultat på någon personbil bara på Van å pickisar, ja Evil det heter PICKUP,,,,

Vad fan hackar du på mig för?
Jag har inte ens diskuterat nomenklatur i den här tråden. Endast konstaterat att Cadillacen i bilden har hjulmuttrar, inget annat.

Pickup skrivs faktiskt inte med versaler eftersom ordet inte är ett anagram såsom SAAB eller FIAT är.
Det skrivs med gemener om inte ordet påbörjar meningen, alltså pickup alternativt pick-up, eftersom det är syftet med fordonet att "pick up something" ta med något på flaket.

Fiat är inget anagram, det är bara en kemisk förening av elände och rost.

smile

granadadr
12 mars 2020 · 7 268 Inlägg

Vi släpper det nu...
Mvh mod

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang