Coronaviruset 2020.

torsen
16 mars 2020 · 7 202 Inlägg

För att "kantra över" till bilar - för det är väl i grunden ett bilforum?
Coronan kommer, enligt en del förståsigpåare, inte att ha vänt förrän till hösten, och inte planat ut förrän mitten på nästa år - i bästa fall!
Många kommer att bli arbetslösa "i närtid", ett uttryck som politikerna har börjat använda.
Flera har lån på hus, båtar, husbilar och inte minst bilar.
En stor del hyr eller "leasar" en bil.
Samtliga fall renderar månatliga utbetalningar.
Om man nu blir arbetslös så anpassas väl månadsbetalningarna inte till den krympande eller uteblivna inkomsten/lönen, eller hur?
Undrar hur många som inte klarar av att betala på "sina" bilar.
Befarar att ett stort antal bilar kommer återkallas av leasing- och kreditföretag.
Framemot midsommar eller hösten är det kanske läge att köpa en nygammal återtagen bil?
Vad tror ni?

-jimmy
16 mars 2020 · 377 Inlägg

Jag har en inbokad resa till staterna i mitten på augusti..
Många kommer tyvärr att bli arbetslösa nu..

Meaganeowner
16 mars 2020 · 2 250 Inlägg

Men även i fredstid, har ni väl lagt undan reserver för oförutsedda utgifter.

Eller lever ni för dagen?

Kommer att bli många kapitalvaror, dyra villor mm, som reas ut...

Tur att jag nyss fått huset värderat och även gått i pension.

Är inte rädd för vad själva viruset kan orsaka kroppen. Utan vad det kommer att
påverka samhället och oss som lever i detta.

Det kommer flrmodligen bli många som sitter med flermiljonslån som får nattsömnen störd. Den fejkade och lånade glansen, kommer att mattas betydligt, på många håll o kanter. Allt blir strax så synligt.

Tror det kallas regression.

Och givetvis kan de som är stadd vid god kassa, göra sig stor ekonomisk vinning.
För någon gång vänder det.

Kina påstås redan ha kommit igång med sin produktion. Och vissa bristvaror, säljs som aldrig tidigare.

Senast redigerat av Meaganeowner (16 mars 2020)

caromania Forummoderator
16 mars 2020 · 9 296 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Men även i fredstid, har ni väl lagt undan reserver för oförutsedda utgifter.

Eller lever ni för dagen?

Kommer att bli många kapitalvaror, dyra villor mm, som reas ut...

Tur att jag nyss fått huset värderat och även gått i pension.

Är inte rädd för vad själva viruset kan orsaka kroppen. Utan vad det kommer att
påverka samhället och oss som lever i detta.

Det kommer flrmodligen bli många som sitter med flermiljonslån som får nattsömnen störd. Den fejkade och lånade glansen, kommer att mattas betydligt, på många håll o kanter. Allt blir strax så synligt.

Tror det kallas regression.

Och givetvis kan de som är stadd vid god kassa, göra sig stor ekonomisk vinning.
För någon gång vänder det.

Kina påstås redan ha kommit igång med sin produktion. Och vissa bristvaror, säljs som aldrig tidigare.

Problemet - om jag relaterar till mig själv - är i vilket skede man är i livet. För mig var det som ung vuxen det var riktigt tufft. Inte så hög lön, alla slantar hade man pytsat in i boende och jag var inte född med silversked i munnen så det fanns ingen säkerhet bakåt. Jag minns själv för 20 år sedan då vi köpte huset och räntan var 7%. Det var ganska kargt och inte mycket hamnade på sparkontot utan man vände på pengarna varenda månad.

Nu i ett senare skede av livet ser det annorlunda ut för oss. Vi har alla möjligheter att leva gott och kan unna oss en hel del. Därför kan vi också dra ner ganska mycket på utgifter och kostnader. Visst, om vi båda blir av med jobben skulle det bli tufft, men det skulle funka utan att vi behöver flytta. Men inte fan är det kul att se ekonomin rasa och allt det medför. Indirekt kommer vi alla drabbas.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Meaganeowner
16 mars 2020 · 2 250 Inlägg

Sant... Samhället blir inte bättre av det som nu sker, även om några kommer att senare kunna sko sig på andras elände.

Low
16 mars 2020 · 3 296 Inlägg

Willys hade myyycket tomma hyllor, mjöl,toapapper,pasta,ris osv HELT rensat. ÖB var samma sak. Kul se när folk får lön....

caromania Forummoderator
16 mars 2020 · 9 296 Inlägg

Low skrev:
Willys hade myyycket tomma hyllor, mjöl,toapapper,pasta,ris osv HELT rensat. ÖB var samma sak. Kul se när folk får lön....

Fortfarande fullt här. Eller ja, vetemjöl var det dåligt med. Konstigt. Ska folk plötsligt börja baka som fan?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Low
16 mars 2020 · 3 296 Inlägg

caromania skrev:

Low skrev:
Willys hade myyycket tomma hyllor, mjöl,toapapper,pasta,ris osv HELT rensat. ÖB var samma sak. Kul se när folk får lön....

Fortfarande fullt här. Eller ja, vetemjöl var det dåligt med. Konstigt. Ska folk plötsligt börja baka som fan?

Alla vill ha färskt bröd!

chrizz Administratör
16 mars 2020 · 11 780 Inlägg

Men är det inte bara så att det råkat tömmas tillfälligt och att man inte hunnit ut med nytt. Många mindre butiker är nog inte vana med åtgången och har därför kanske inte heller resursen att fylla på allt så snabbt. Hyllan med mjöl som stod i butiken kanske var det enda som fanns hemma (en stor Ica Maxi kanske har två till pallar på lager, vad vet jag). Osv...

Vi har ju ingen direkt matbrist i det här landet, så det fylls nog på snabbt igen.

Edit: jag glömde nämna att det cirkulerar jättegoda recept på toapapper numera. Det måste det göra iallafall. Det finns ingen annan förklaring...

Senast redigerat av chrizz (16 mars 2020)

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
caromania Forummoderator
16 mars 2020 · 9 296 Inlägg

chrizz skrev:
Men är det inte bara så att det råkat tömmas tillfälligt och att man inte hunnit ut med nytt. Många mindre butiker är nog inte vana med åtgången och har därför kanske inte heller resursen att fylla på allt så snabbt. Hyllan med mjöl som stod i butiken kanske var det enda som fanns hemma (en stor Ica Maxi kanske har två till pallar på lager, vad vet jag). Osv...

Vi har ju ingen direkt matbrist i det här landet, så det fylls nog på snabbt igen.

Edit: jag glömde nämna att det cirkulerar jättegoda recept på toapapper numera. Det måste det göra iallafall. Det finns ingen annan förklaring...

Så är det nog. Jag tror lokal brist beror mer på kass planering hos lokala butikschefer. Min lokala stormarknad har verkligen inte haft någon brist. Som sagt bara några paket mjöl kvar, men det påverkar inte mig eftersom jag köpte 300paket i torsdags.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Low
16 mars 2020 · 3 296 Inlägg

chrizz skrev:
Men är det inte bara så att det råkat tömmas tillfälligt och att man inte hunnit ut med nytt. Många mindre butiker är nog inte vana med åtgången och har därför kanske inte heller resursen att fylla på allt så snabbt. Hyllan med mjöl som stod i butiken kanske var det enda som fanns hemma (en stor Ica Maxi kanske har två till pallar på lager, vad vet jag). Osv...

Vi har ju ingen direkt matbrist i det här landet, så det fylls nog på snabbt igen.

Edit: jag glömde nämna att det cirkulerar jättegoda recept på toapapper numera. Det måste det göra iallafall. Det finns ingen annan förklaring...

Det är ju sant, men tycker inte att Willys där jag bor är "litet".  Men brist på mat tror jag inte heller på. Änn..

spillolja
16 mars 2020 · 4 014 Inlägg

jag har 1st kycklinggryta, 2st Snitzel cordon bleu, 1 påse negerbollar  i frysen, på onsdag ger jag mig iväg och köper formbröd och blandfärs, på onsdag kommer gravad lax på rostade brödskivor innmundigas, laxen ligger nu i kylskåpet för upptining, på torsdag blir det kanske hemmagjorda köttbullar, så blir det tomt på hyllorna ser jag chansen att gå ned i vikt  smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
17 mars 2020 · 9 296 Inlägg

Jag har ett par kilo oxfilé i frysen. Framtiden är ljus!
Edit: Även en dunk rödvin...

Senast redigerat av caromania (17 mars 2020)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Meaganeowner
17 mars 2020 · 2 250 Inlägg

.

För, att stilla oron något, om vad som komma skall, vore det fint om några drabbade berättar hur det yttrar sig, för just dem.

Alla behöver tydligen inte in på sjukhus för vård.

caromania Forummoderator
22 mars 2020 · 9 296 Inlägg

Uppar tråden då det gått ganska snart en vecka.

Personligen kan jag arbeta hemifrån vilket jag tycker om, samma med frugan. Vi har hyfsat stort och våren är på ingång så vi ska definitivt inte klaga.

Såg Glenn Strömberg berätta om situationen i Italien imorse. Synnerligen vidrigt och väldigt ”tankeställare-aktigt”. Samtidigt ingen smäll här i siffrorna på intensivvårdade och döda. Men en dag i taget...

Hur går det för er, kära gorgare, har ni jobben kvar? Någon som drabbats direkt eller indirekt? Är det något kanske någon medlem kan göra? Jag kör gärna hem matvaror etc till någon anhörig i norra Sthlm om någon av er sitter i skiten!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mack Forum- och sitemoderator
22 mars 2020 · 26 113 Inlägg

Hit till Östersund/Jämtland är det förstås ex antal inställda flyg och tåg, vilket känns ganska logiskt ändå. Turismnäringen har väl mer eller mindre försvunnit, och det över bara något dygn.
Läst mycket om hotell på hotell som fått entledigat sin personal, och det är supertråkigt. Personligen hade jag nog aldrig tänkt så långt i de banorna, att det skulle drabba SÅ hårt som det nu har gjort.

Matvaruhandeln är dock stärkt..det har man som utkörare verkligen fått erfara.
Nu får kunderna vänta ett antal dagar innan det ens finns lediga tider, och jag har fått kalla in hjälp från företaget jag är anställd hos, för att kunna hinna med/orka med.
Hjälpte inte direkt att jag fick sjukskriva mig ett par dagar förra veckan, då det högg till i ryggen.

Ironiskt nog kan det ändå bli tal om varsel, och då även för mig. Även fast jag har massor av jobb så drabbas företaget jag arbetar åt - de som hyr ut mig till butiken jag kör ut åt - om detta blir värre än vad det är, och då kanske jag ändå får gå eftersom jag mer eller mindre var sist in.

Vi får se vart detta leder.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Meaganeowner
22 mars 2020 · 2 250 Inlägg

Nu finns de mängder av folk som kan ställa upp inom t ex vård och matleveranser.

Både idrottare och arbetare från olika sysselsättningsområden.

Så detta kan vi ro iland.

SportPilot Ubåtsingenjör
22 mars 2020 · 7 218 Inlägg

Just nu hoppas jag bara på att det lägger sig snabbast möjligt, är antagen till ett universitet i USA nu till hösten och det vore en personlig tragedi om det blir avblåst hmm 

Annars antar jag att detta kommer innebära problem med att få jobb efter studierna, så får väl räkna med att läsa en master också

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
panda666
23 mars 2020 · 4 228 Inlägg

caromania skrev:
Uppar tråden då det gått ganska snart en vecka.

Personligen kan jag arbeta hemifrån vilket jag tycker om, samma med frugan. Vi har hyfsat stort och våren är på ingång så vi ska definitivt inte klaga.

Såg Glenn Strömberg berätta om situationen i Italien imorse. Synnerligen vidrigt och väldigt ”tankeställare-aktigt”. Samtidigt ingen smäll här i siffrorna på intensivvårdade och döda. Men en dag i taget...

Hur går det för er, kära gorgare, har ni jobben kvar? Någon som drabbats direkt eller indirekt? Är det något kanske någon medlem kan göra? Jag kör gärna hem matvaror etc till någon anhörig i norra Sthlm om någon av er sitter i skiten!

allt som vanligt hos mig, fast du kan komma förbi me lite kebab och toapapper om du har tid^__^ hoppas detta lugnar sig snart då de känns lite irriterande att många får panik och det är det enda man hör om varje dag. Jobbar på som vanligt och min arbetsplats verkar inte sparka nån än men vi har anställningsstopp iaf. Vi har på oss handskar och glasögon osv och jobbar på. Ska bli skönt me sommaren snart, börjar komma riktigt fina soliga dagar .

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 mars 2020 · 17 385 Inlägg

Jobbar på som vanligt. Men det kan ändras. Även om just jag inte blir drabbad först. Men har rejält mycket att göra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang