S60n knackar och ryker

Rebeckafagerthun
13 mars 2020 · 2 Inlägg

Hej!
Jag är inte 100 på om jag ska skriva här men, försöker i alla fall.
(P.s dyslexi ursäkta stavningen)
Till mitt problem!

Volvo s60 t5 2004 Jag bytte olja till chanpion new energi 0w30 olja och filter och efter två dagar började den små knacka mellan 2000-3000 varv vid jämn gas kändes det efter ytligare två dagar efter två mils körning börja olje lampan blinka, jag stängde av motorn kollade oljan det va olja men runt halva sträcker mellan max och min när jag sedan startade lös inte lampan men den knackade lite mer körde sista biten hem lugnt när jag stannade hemma på parkeringen knackade den på tomgången och mer när man gasa, skramla och knacka och där är vi nu den knacka inget tidigare tickade kanske lite bara som dom flesta t5 or gör den är steg 3 Chippad från bsr 3tum avgassystem sportfilter och intercooler kitt, nya tändstift sitter i och bränslefilter sen har den alltid ruskat på tomgången och haft lite lägre tomgång runt 500-600 varv och vibrerat.
Min sambo som skrivit och skruvat med den och han är på håret att lägga ner då vi inte har eget garage och jag får frakta röven i en gammal V40 från 96 -.-

Meaganeowner
13 mars 2020 · 2 250 Inlägg

Du kommer säkert få bättre svar än det jag skriver.

Men ryker skriver du i rubriken...

Tror inte att rök uppstår p g a  t ex tät oljesil, kanske inte heller av att ett vevstakslager gett upp.

Om vevtakslager gått hädan, så blir det knack o skrammel. Kan också leda till att ramlager får för lite smörjning, med skuren vev som följd.

Men rök, kommer inte därifrån.
Hur är det med tändstift och annat som hör tändningen till. Går bilen stundtals på tre cylindrar?

Bästa tipset är väl att läsa av ev felkoder.

Senast redigerat av Meaganeowner (13 mars 2020)

Rebeckafagerthun
14 mars 2020 · 2 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Du kommer säkert få bättre svar än det jag skriver.

Men ryker skriver du i rubriken...

Tror inte att rök uppstår p g a  t ex tät oljesil, kanske inte heller av att ett vevstakslager gett upp.

Om vevtakslager gått hädan, så blir det knack o skrammel. Kan också leda till att ramlager får för lite smörjning, med skuren vev som följd.

Men rök, kommer inte därifrån.
Hur är det med tändstift och annat som hör tändningen till. Går bilen stundtals på tre cylindrar?

Bästa tipset är väl att läsa av ev felkoder.

Den startar lätt och så men låter som en syn kross knackar högt mer när man gasar trend stift är nya det börja med den knacka på vissa varv sen gjordes en service efter ett tag körning vart den att knacka konstant och vart klen luktar olja och ryker lite med men är lät startad går jämt osv förutom den knackar jätte högt den är steg3 chippad och nytt intercooler kitt och sont olje lampan lös efter servis när man körde ett tag då den börjat läcka lite olja men aldrig hänt innan det tagit slut så fort så lämpan lyst så låter som toppen vev lager eller nåt sont kanske

Vadru
14 mars 2020 · 10 Inlägg

Har du gjort kompprov?
Hur mycket olja läcker den?
Om den läcker väldigt mycket på kort tid så kan de vara så att trycket blir för lågt även fast nivån är över MIN.
Nr1 är att hitta oljeläckaget och täta sen om du har tur så försvinner ljudet efter de.
Sen om bilen gått långt så kan ju läckaget bero på andra saker, såsom igensatt vevhusvent tex så den borde du kolla över också

Om trycket fortfarande är dåligt efter du fixat oljeläckaget så kan de vara oljepumpen som är dålig.

Senast redigerat av Vadru (14 mars 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang