Går tungt på tomgång, dör tillslut

Emilcruz
13 mars 2020 · 2 Inlägg

Hej ! Jag har precis köpt en ny bil för en vecka sedan, Saab 9-3 sportsedan 03.
Bilen är ny servad från verkstaden jag köpte bilen ifrån och besiktat, papper finns på det.
Men dock så märkte jag av redan dagen efter vid ett tillfälle på motorvägen att bilen rykte/hackade fram runt 80-120 km/h och mellan 2x-3x rpm.
Jag ignorerade problemet första gången jag upptäckte det, men efter några dagar så kunde jag tydligt göra en slutsats om att det år något fel på bilen. Jag är ingen bilexpert men har försökt att googla mig fram utan nå vidare resultat. Nu efter 1 veckas användning av bilen så vågar jag ej köra bilen. Den rycker sig kraftigt fram och dör flera gånger på vägen, senast igår när jag skulle kolla hur motorn mådde så gick den tungt på tomgång , rpm mätarn gick under 1000 och tillslut dog bilen, numera låter bilen som en traktor och låter som att motorn ska hoppa ur bilen. Jag har förstått att man ska felsöka osv,, o kolla vanliga problem som lmm, tändstift, olja osv... men jag kommer inte ens iväg till affären och jag vet inte vilka verktyg och vilka åtgärder jag borde göra.
Jag ber om all hjälp jag kan få <3
Ps bilen är ny servad.

Nybergrobin
13 mars 2020 · 2 377 Inlägg

Saab har väl aldrig varit kända för att ha bra motorer (tidigt 2000 tal)....

Släng upp en video när bilen står på tomgång så får vi börja där smile

Lyser någon motorlampa/oljelampa?

Emilcruz
13 mars 2020 · 2 Inlägg

https://youtu.be/crCZWdBdmWA

Jaa jag glömde nämna det, motorlampa tändes för 2 dagar sen, nu blinkar den, så vågar ej köra den. Filmen är inspelad igår, den går även tyngre idag. Låter nästan som en traktar (det gjorde den inte vid köp)

Glömde även miltal: 24k
Jag har vart i kontakt med verkstan om de säger att jag ska komma till verkstan med bilen, men jag vågar ej köra 8 mil till verkstan när motorlampan blinkar.

Bwonka
13 mars 2020 · 236 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Saab har väl aldrig varit kända för att ha bra motorer (tidigt 2000 tal)....

Släng upp en video när bilen står på tomgång så får vi börja där smile

Lyser någon motorlampa/oljelampa?

Det är T7-motorerna i og9-5 och og9-3 som har det taskiga kvalitetsryktet. Motorn som sitter i TS bil har inte dessa kvalitetsbekymmer.

För att läsa felkoderna i din bil krävs en Tech2-felkodsläsare. Om inte verkstaden inte kan hjälpa dig med transport/felkodsläsning så kan du höra med någon Saabentusiast som innehar en Tech2. På denna länk kan du kolla om det finns någon nära dig smile

https://www.google.com/maps/d/u/0/viewe … 26&z=5

granadadr
13 mars 2020 · 7 268 Inlägg

går den på alla cyl?  kan ju vara tändspole stift,, ?? jag hade i första hand åkt tillbaka till firman,, dock hade jag ej väntat flera dagar utan direkt,, ju fortare man kommer tillbaka ju bättre wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Utmarks-Loke
13 mars 2020 · 5 813 Inlägg

Saab som går dåligt... är det bara jag som genast tänker på tändkassetten?

Bwonka
13 mars 2020 · 236 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Saab som går dåligt... är det bara jag som genast tänker på tändkassetten?

Ingen tändkassett på TS bil. De äldre T5 och T7 motorerna som har det smile

Nybergrobin
13 mars 2020 · 2 377 Inlägg

granadadr skrev:
går den på alla cyl?  kan ju vara tändspole stift,, ?? jag hade i första hand åkt tillbaka till firman,, dock hade jag ej väntat flera dagar utan direkt,, ju fortare man kommer tillbaka ju bättre wink

Den går inte på alla cyl ;P jag tänker hellre på motorras än tändning ;P

granadadr
14 mars 2020 · 7 268 Inlägg

Nybergrobin skrev:

granadadr skrev:
går den på alla cyl?  kan ju vara tändspole stift,, ?? jag hade i första hand åkt tillbaka till firman,, dock hade jag ej väntat flera dagar utan direkt,, ju fortare man kommer tillbaka ju bättre wink

Den går inte på alla cyl ;P jag tänker hellre på motorras än tändning ;P

ta den till verkstaden som jag sa,, kompprov visar hur själva motorn mår,, TROR fortfarande på tändproblem smile
men vet ju ej så klart

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang