Tickande/knackade ljud BMW 428 -15

filips_
15 mars 2020 · 17 Inlägg

Hej,

Häromdagen när jag körde min BMW 428 årsmodell 2015 ( 8000 mil) hörde jag plötsligt ett ljud vid högre varvtal. Från kupén upplevde jag det först som ett lite puttrande/vibrerande ljud och trodde först att det var kopplat till löst sittande avgasrör eller liknande.

Ljudet lät som sagt bara på högre varvtal. Dagen efter och ca tre mil senare började ljudet låta mer och nu även på alla varvtal, även tomgång. Öppnade motorhuven och insåg snabbt att ljudet såklart inte kom från någon grenrör/avgasrör.

Är - som ni förstår - ej särskilt insatt i motorer. Men har ni utifrån filmen någon aning om vad detta är för fel? Ljudet kommer från rem-området och ökar i takt med varvtalet. Ska lämna in den ASAP i veckan men vore skönt att ha en aning om vad det kan tänkas vara innan dess.

Film med ljud:
https://imgur.com/06r3H6p

Vore väldigt tacksam för svar, så jag vet om man ska ligga sömnlös eller ej..

Fortsatt trevlig söndag!

Senast redigerat av Hybrid_ (15 mars 2020)

filips_
15 mars 2020 · 17 Inlägg

*ljud skulle det självklart stå i rubriken. Kommer ej åt att ändra.

Meaganeowner
15 mars 2020 · 2 250 Inlägg

.

Inget svar på din fråga.

Men kan bli dyrt om du kör mer med detta.

O andra sidan är delar väl inte så dyra till BMW?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 mars 2020 · 17 380 Inlägg

Fixade rubrikens stavfel.

Tja, en lyftare som lagt av kanske? Svårt och höra. Men tycker att det låter som ett "hårt ljud".

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
filips_
15 mars 2020 · 17 Inlägg

Tack! Förstår att det är svårt att besvara utifrån filmen. Får hålla tummarna för snabb tid hos verkstad samt att det i bästa fall går på motorförsäkringen.

jaka54
16 mars 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Har du kollat oljenivån?
Det låter som en eller flera (hydrauliska) ventillyftare är slitna.Inget direkt allvarligt i så fall men byta vill man ju gärna göra när det låter så där.
Låter det även när du stängt av AC:n ? Tänkte att det kunde vara ett trasigt lager ,men det är ett långskott.

Senast redigerat av jaka54 (16 mars 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang