Nybilsprisernas utveckling

Bwonka
15 mars 2020 · 236 Inlägg

Har bilarna blivit dyrare att köpa? Jämfört med konsumentprisindex har bilarna blivit dyrare men jämfört med lönenivåerna är skillnaden inte lika stor. Vi tar några räkneexempel:

Nybilspriset på Volvo 142 var 22 100 kr 1971. Omräknat motsvarar detta idag 171 000 kr i förhållande till konsumentprisindex. Räknar man däremot på hur lönenivån var 1971 så motsvarar 22 100 kr betalning för lika lång arbetstid som 332 000 kr år 2020, mätt med löneindex för manlig industriarbetare.

1985 gick Volvo 740 GL loss för 90 500 kronor medan lyxiga och välutrustade Saab 9000 Turbo kostade 145 000 kr samma år. Omräknat motsvarar det ett penningvärde på 202 000 kr (KPI) och 361 000 kr (lönenivå) för Volvon, 325 000 kr (KPI) respektive 579 000 kr (lönenivå) för Saaben.

Idag kostar en basutrustad Volvo S90 en liten bit över 350 000 kr. Ska man jämföra ovan nämnda bilar med årets S90 så har priserna blivit dyrare jämfört med penningvärdet men i relation till lönen för manlig industriarbetare är priserna rätt snarlika.

Hade varit intressant och höra era åsikter. Anser ni att nybilpriserna har ökat i förhållande till inkomsten?

(För omräkning av priser har denna sida använts http://historicalstatistics.org/Jamforelsepris.htm )

Senast redigerat av Bwonka (16 mars 2020)

caromania Forummoderator
15 mars 2020 · 9 296 Inlägg

Jag har inga extremt vedertagna fakta eller siffror men vi snackar en årslön för en ny bil.
Min morfar och farfar köpte varsin amazon 1961 resp 1964. De kostade ganska precis en årslön då, 12-15kkr.
Farsan köpte sin Audi 100 1987 för 117kkr. Även det en årslön. Pengars värde osv, ingen aning. Men en årslön blir det. Vad har man idag? 350-500k/år är nog ganska medianräknat.
Å andra sidan är en ny bil idag lite ballare än en Amazon -61 var.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
16 mars 2020 · 7 231 Inlägg

Kanske blir lite o t?
Begärda priserna på Blocket m fl för "nya" Suzuki Jimny 4 -19 har heeeelt spårat ur.
Begärs/begärdes som mest 390.000:- för en bil på under 500 mil = inte fabriksny!!!!!
Listpriset/rekommenderade priset var 204.900:-.
Nu tror jag inte att alla får ut vad de begär på Blocket, men ändå.
Man anför i annonserna att bilen är så populär och att efterfrågan överstiger tillgången.
Ändå har generalagenten Lowman cirka 25 Jimny i lager i Sverige - reggade och klara för försäljning.
Vad har drivit upp prishysterin?
"Corona" kanske dämpar priserna så att en något beg Jimny inte bergärs mer för än för en fabriksny.
En begagnad bil brukar ju vara billigare än en ny.
Stora undantaget var 50-talet när det betalades ohemult mycket för "papper" på en ny Volvo eller SAAB.
Själv föredrar jag demobilar på 6 mån och 500 mil.

Utmarks-Loke
16 mars 2020 · 5 833 Inlägg

caromania skrev:
Å andra sidan är en ny bil idag lite ballare än en Amazon -61 var.

Ja, idag kan man köpa hyundai och Dacia och toyota prius och andra superballa bilar. Det är annat än amazoner det roll

torsen
16 mars 2020 · 7 231 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

caromania skrev:
Å andra sidan är en ny bil idag lite ballare än en Amazon -61 var.

Ja, idag kan man köpa hyundai och Dacia och toyota prius och andra superballa bilar. Det är annat än amazoner det roll

Det MINST BALLA med Amazon var väl handbromsspakens placering.
Speciellt om man är över medellängd och således har förarstolen långt tillbaka.
Många hälsenor och strumpor utsattes för onödiga prövningar!

Bwonka
16 mars 2020 · 236 Inlägg

caromania skrev:
Å andra sidan är en ny bil idag lite ballare än en Amazon -61 var.

Jo det är klart att man får enormt mycket mer för pengarna än vad man fick 1961. Hade varit intressant att veta vad det skulle kosta att tillverka en Amazon med dagens tillverkningsmetoder. En B18 med lite pressad plåt, en ratt, tre pedaler och fyra hjul. Under 100 papp kanske? Jag hade utan tvekan köpt den! big_smile

caromania Forummoderator
16 mars 2020 · 9 296 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

caromania skrev:
Å andra sidan är en ny bil idag lite ballare än en Amazon -61 var.

Ja, idag kan man köpa hyundai och Dacia och toyota prius och andra superballa bilar. Det är annat än amazoner det roll

Vet inte exakt hur du menar men en Dacia kostar väl ungefär som 3-4 månadslöner. Toyotamodellerna landar på mellan 230 och 340kkr vilket fortfarande är i underkant av en årslön och jag tycker nog allt att en ny Camry är mer bil för pengarna än en Amazon var.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
16 mars 2020 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:

Utmarks-Loke skrev:

caromania skrev:
Å andra sidan är en ny bil idag lite ballare än en Amazon -61 var.

Ja, idag kan man köpa hyundai och Dacia och toyota prius och andra superballa bilar. Det är annat än amazoner det roll

Det MINST BALLA med Amazon var väl handbromsspakens placering.
Speciellt om man är över medellängd och således har förarstolen långt tillbaka.
Många hälsenor och strumpor utsattes för onödiga prövningar!

Och den lilla bakelitringen som var runt knappen på handbromsen, finns det någon sådan i livet? Alla är avslagna pga placeringen.

En annan kul detalj var rattkåpan på automaterna. När man la i L (spaken längst ner) så tryckte man in spaken i kåpan som självklart sprack om detta gjordes på vintern. Ytterst sällan man ser en hel kåpa på automatbilarna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
16 mars 2020 · 9 296 Inlägg

Bwonka skrev:

caromania skrev:
Å andra sidan är en ny bil idag lite ballare än en Amazon -61 var.

Jo det är klart att man får enormt mycket mer för pengarna än vad man fick 1961. Hade varit intressant att veta vad det skulle kosta att tillverka en Amazon med dagens tillverkningsmetoder. En B18 med lite pressad plåt, en ratt, tre pedaler och fyra hjul. Under 100 papp kanske? Jag hade utan tvekan köpt den! big_smile

Ja en nytillverkad Amazon vore nåt! Mums!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Meaganeowner
16 mars 2020 · 2 250 Inlägg

Mars 2020

Nybilspriserna liksom priser på andra kapitalvaror kommer med säkerhet att
dala ordentligt.

Den som kan vänta några månader kommer att kunna välja o vraka, för produktionen samt försäljningen måste hållas uppe.

Senast redigerat av Meaganeowner (16 mars 2020)

rcy
16 mars 2020 · 1 705 Inlägg

torsen skrev:
Kanske blir lite o t?
Begärda priserna på Blocket m fl för "nya" Suzuki Jimny 4 -19 har heeeelt spårat ur.
Begärs/begärdes som mest 390.000:- för en bil på under 500 mil = inte fabriksny!!!!!
Listpriset/rekommenderade priset var 204.900:-.

Men vad är det med dig och Jimny på blocket? Har sett dig dra upp det här i flera trådar nu, är du grinig eftersom du inte har råd med en eller vad är det om?

Det lägsta rekomenderade priset för Jimny är 209.900:-.

Jag hittar ingen Jimny för 390.000:- på blocket, så antingen är den såld eller borttagen.

Dom Jimny 2019 jag hittar är helt nya och följer generalagentens prislista om man kollar på utrustningsnivån, förutom en där återförsäljaren har mage att begära 245.000:- där generalagentens listpris bara är 249.900:-. Snacka om överpris!

Det finns en (1!) Jimny som ligger i överkant vad gäller pris, men den ser speciell ut och säljs privat så den diskussionen föreslår jag att du tar med säljaren direkt.

Meaganeowner
16 mars 2020 · 2 250 Inlägg

Ja, ja. Ha lite is i magen oavsett.

Inte många, som gör dyra bilaffärer i dag.

Gissar att priserna blir såpass låga att även jag kan handla om några månader.
Eller vad tror Ni?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang