Kan ett batteri ta skada av trasig generator?

jaka54
17 mars 2020 · 5 729 Inlägg

Hej!
Som sagts ovan så ta inte bort några kablar/sladdar från generatorn!
Det är lite svårt att förstå vad du menar när du säger att batteriet har 12,7V spänning, men du nämner inte hur länge du laddat!? Ett batteri kan ha 12,7 V spänning men sakna kapacitet (kraft) att starta motorn . Jag tycker att du ska ladda batteriet åtminstone 12-16 timmar med en gammal hederlig 12/4-6A laddare (ingen smart laddare) innan du gör något annat. Det blir ju billigare att ladda en att köpa nytt batteri!

Senast redigerat av jaka54 (17 mars 2020)

TheGame
17 mars 2020 · 32 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Som sagts ovan så ta inte bort några kablar/sladdar från generatorn!
Det är lite svårt att förstå vad du menar när du säger att batteriet har 12,7V spänning, men du nämner inte hur länge du laddat!? Ett batteri kan ha 12,7 V spänning men sakna kapacitet (kraft) att starta motorn . Jag tycker att du ska ladda batteriet åtminstone 12-16 timmar med en gammal hederlig 12/4-6A laddare (ingen smart laddare) innan du gör något annat. Det blir ju billigare att ladda en att köpa nytt batteri!

Ok jag hade en ctek (smart laddare) i 3 eller 4 dygn var ingen skillnad i hur det beter sig.
Nästa vecka ska jag testa batteriet hur det mår hos en kompis som jobbar på bilverkstad, då kanske man kan få svar om det bara är generator eller batteri eller båda som är dåliga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang