4 månader nu med lukt från dött djur. Är bilen skrot?

Username1984
16 mars 2020 · 48 Inlägg

För 4 månader sedan så började det lukta dött djur vid höger framhjul och till höger i motorutrymmet (den sidan som är mot höger framhjul). Lukten är vämjelig. Peugeot verkstad har tittat igenom motorutrymmet, dvs gjort en okulär kontroll. Dom ser inget. Dom kollade ovanifrån och lyfte även upp bilen och kollade under. Nu har jag hört att vår bostadsrättsförening har haft problem med möss sedan över ett halvår (sedan förra sommaren) så troligtvis har detta hänt i mitt garage. Något som helt klart gjort mig väldigt arg då dom svarade mig att dom valde att vara tysta om problemet. Som jag nu vet har minst 6 av 20 garage drabbats.

Bilen står alltså mesta tiden i ett varmgarage. Men efter 4 månader är lukten lika stark. Är den bortom räddning? Den har inget direkt marknadsvärde då den är en 2004:a och har skador i plåten efter kraftigt hagel som förstörde många bilar här i stan. Men jag gillar ändå min bil och detta är så himla trist och numera är bilkörining inte så kul som det brukade vara.

Mew
16 mars 2020 · 2 152 Inlägg

Du har förmodligen en mus någonstans i det området ja. Hittar du den och tar bort den samt gör rent däromkring lär lukten försvinna ganska omgående. Plocka bort kåpor och försök komma åt div skrymslen däromkring. Att skrota bilen tycker jag låter väldigt onödigt. smile

Username1984
16 mars 2020 · 48 Inlägg

Mew skrev:
Du har förmodligen en mus någonstans i det området ja. Hittar du den och tar bort den samt gör rent däromkring lär lukten försvinna ganska omgående. Plocka bort kåpor och försök komma åt div skrymslen däromkring. Att skrota bilen tycker jag låter väldigt onödigt. smile

Både jag och verkstan har letat och ser ingenting. Nästa steg blir att plocka isär sakerna i motorutrymmet. På verkstan verkade det som nåt dom inte gärna gjorde för det kunde bli mycket innan dom hittar nåt. Och själv klarar jag inget sånt och har ingen att be om hjälp heller.

Senast redigerat av Peugeot307 (16 mars 2020)

Xebers76
16 mars 2020 · 2 250 Inlägg

Förr eller senare så har det ruttnat färdigt, då borde lukten försvinna. Med betoning på "borde" såklart.

Meaganeowner
16 mars 2020 · 2 250 Inlägg

Ta hjälp av en hund. Min hade förmodligen hittat direkt.

Vänd dig till nån brukshundsklubb.

Senast redigerat av Meaganeowner (16 mars 2020)

Username1984
17 mars 2020 · 48 Inlägg

Xebers76 skrev:
Förr eller senare så har det ruttnat färdigt, då borde lukten försvinna. Med betoning på "borde" såklart.

Jag hoppas du har rätt. Jag funderar om det kunde påskynda det hela om jag undviker att ta ut den vid regn och bara använder den vid torrt väder...? Jag har möjlighet att göra detta då jag är pensionär.

Username1984
17 mars 2020 · 48 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Ta hjälp av en hund. Min hade förmodligen hittat direkt.

Vänd dig till nån brukshundsklubb.

Vad synd du inte bor närmare. smile Ska prova att ha den borta från regn ett tag och om det inte hjälper så får jag kolla upp detta.

uhlin
17 mars 2020 · 2 831 Inlägg

Luktar det även inne i bilen? Skulle ta bort kåpor och kika överallt om det ligger nåt dött, kan va lurigt då det är många skrymslen i en bil.

Tänkte på nåt annat också, som inte direkt hör till lukten, men är du säker på du inte har levande möss i bilen med? Gnager de på elkablar så lär ändå lukten va ett litet problem då just möss kan ställa till det rejält. Bara en tanke, och hoppas du får bukt med lukten.

Senast redigerat av uhlin (17 mars 2020)

Username1984
17 mars 2020 · 48 Inlägg

uhlin skrev:
Luktar det även inne i bilen? Skulle ta bort kåpor och kika överallt om det ligger nåt dött, kan va lurigt då det är många skrymslen i en bil.

Tänkte på nåt annat också, som inte direkt hör till lukten, men är du säker på du inte har levande möss i bilen med? Gnager de på elkablar så lär ändå lukten va ett litet problem då just möss kan ställa till det rejält. Bara en tanke, och hoppas du får bukt med lukten.

Som tur är känns inget inuti bilen. Blåst med fläktar också men ingen lukt.

Önskar att jag kunde greja med detta själv men kan inte och har ingen att be om hjälp heller. På verkstan ville dom inte, upplevde jag det som.

jaka54
17 mars 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Men det enda du behöver göra är skruva bort lite plastkåpor i motorrummet och eventuellt lägga dig under bilen och kolla under. Kan inte vara enklare!
Ett alternativ kan vara att åka in på en OK mack och hissa upp bilen och spruta med högtryckstvätt överallt där du kommer åt.

Utmarks-Loke
17 mars 2020 · 5 813 Inlägg

Risken är väl att mössen byggt ett bo någonstans, kanske innanför innerskärmen? De är ju ganska lata och går inte så långt för att skita så det brukar lukta ganska illa runt bona.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang