Luktar bränd olja i kupén (Audi A4 1,8t B6 -04)

VolvoSaab_
16 mars 2020 · 14 Inlägg

Hej,
Mitt första inlägg här på garaget och hoppas verkligen få hjälp.

Jag har en Audi A4 B6 1,8t (Bex motorn) (190hk) 2004 som gått ca 23000 mil.

Har varit en god kamrat men har nu under en tid börjat lukta bränd olja/vevhusvent i motorutrymmet men även i kupén. Det uppstår när jag kört en längre sträcka och sedan saktar ner/står på tomgång.
Har efter lite kikande här på garaget och andra sidor förstått att det inte är så farligt för bilen men däremot för mig som sitter och drar ner det i lungorna dag ut och dag in.
Har gjort lite felsökning och sett att det läker lite olja ur en givare eller liknande som sitter bak på motorn. Mellan cylindrarna och brandväggen. (Kolla bifogad bild)

Min tanke är att det läker olja här som rinner ner på avgasröret. Det konstiga är då varför det luktar så mycket i kupén. Finns det något vanligt ställe som någon fläktslang eller liknande spricker/glider isär så att den tar in luften från motorutrymmet i bilen?

Mina egentliga frågor är varför det luktar i kupén samt vad detta är för givare eller vad det nu är?

Hoppas jag formulerat mig bra och skrivit allt jag behöver skriva, annars är det bara att skriva vad jag missat.
Tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Olle Sundqvist

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235121/235121-420aef8dd502dbcd974accf3f53b8e40.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235121/235121-79d403a8b3450d8fa9d923123fa8e6f8.jpg

caromania Forummoderator
16 mars 2020 · 9 296 Inlägg

Halloj Olle!
Jag har inga vettiga svar egentligen men kupén kan nog dra in en hel del lukt fast det inte är hål på en slang.

Har du testat att köra riktigt varm och sedan poppa huven och spana efter rök? Det låter onekligen som en oljeläcka uppstått som sipprar ner till hetare delar. Borde synas rök?

Och som moderator:
Välkommen till forumet, ett alldeles utmärkt första inlägg med tydliga bilder och exemplarisk rubrik!
Mvh mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mew
16 mars 2020 · 2 160 Inlägg

När ventilkåpspackningen på min gamla BMW e39 blev torr och dålig så läckte det olja ner på grenröret, med exakt samma symptom, det luktade bränd olja när man kört ett tag och saktade ner, t ex inför ett rödljus. Kupéfiltren tar luften i / vid motorrummet, så det är inte så konstigt att lukten kommer in i kupén.

I mitt fall var läckan inte så tydlig, det var inte mycket alls och det märktes inte på oljenivån, men det var tillräckligt för att få det att lukta en hel del. Det såg ut som att olja hade "svettats" ut om man kollade nedanför ventilkåpspackningen. Beställde en ny sådan och rev ventilkåpan och mycket riktigt, packningen var snustorr. Packningen, som var av gummi, var sprucken på flera ställen och hade som "bränt fast" på ventilkåpa/topp. Skrapade försiktigt av det som satt fast, rengjorde noga och satte dit en ny packning. Ingen mer lukt. smile

Senast redigerat av Mew (16 mars 2020)

VolvoSaab_
16 mars 2020 · 14 Inlägg

caromania skrev:
Halloj Olle!
Jag har inga vettiga svar egentligen men kupén kan nog dra in en hel del lukt fast det inte är hål på en slang.

Har du testat att köra riktigt varm och sedan poppa huven och spana efter rök? Det låter onekligen som en oljeläcka uppstått som sipprar ner till hetare delar. Borde synas rök?

Och som moderator:
Välkommen till forumet, ett alldeles utmärkt första inlägg med tydliga bilder och exemplarisk rubrik!
Mvh mod

Vad bra att det blev rätt med inlägget!
Har inte spanat efter rök eller liknande men byggde däremot en vakumtestare då jag vid tidigare tillfälle hade ett problem som kunde vara en vakuum läcka men som visade sig vara lmm som började va dålig. Då såg jag att det sipprade lite rök från denna givare på bilden. Får vid tillfälle testa å köra den riktigt varm och se om de ryker något nedanför denna, tack för tipset!

Mew skrev:
När ventilkåpspackningen på min gamla BMW e39 blev torr och dålig så läckte det olja ner på grenröret, med exakt samma symptom, det luktade bränd olja när man kört ett tag och saktade ner, t ex inför ett rödljus. Kupéfiltren tar luften i / vid motorrummet, så det är inte så konstigt att lukten kommer in i kupén.

I mitt fall var läckan inte så tydlig, det var inte mycket alls och det märktes inte på oljenivån, men det var tillräckligt för att få det att lukta en hel del. Det såg ut som att olja hade "svettats" ut om man kollade nedanför ventilkåpspackningen. Beställde en ny sådan och rev ventilkåpan och mycket riktigt, packningen var snustorr. Packningen, som var av gummi, var sprucken på flera ställen och hade som "bränt fast" på ventilkåpa/topp. Skrapade försiktigt av det som satt fast, rengjorde noga och satte dit en ny packning. Ingen mer lukt. smile

Hej,
Har också tänkt den tanken... hade dock varit skönt att slippa ta upp ventilkåpan, kanske dock är värt att göra detta för att säkerställa att det inte är felet.
Känner exakt igen det med att oljan ”svettats” men för mig vid denna givare.

Avvaktar en stund och ser om jag kan få fram vad den givaren heter och se vad den kostar innan jag plockar ventilkåpan. Tack för tipset!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang