Volvo 945 startar inte!

Oskaaar
16 mars 2020 · 16 Inlägg

Tjena ja har en Volvo 945a med en B230fb som inte startar.
Det började med att den hade en väldigt dålig och ojämn tomgång vid kallstart. Sen dröjde det ungefär två veckor så startade den med samma ojämna tomgång, men nu gick den inte på alla cylindrar och den vibrera som tusan i växellådan precis som man körde med för hög växel. Detta höll i sig kanske 2-3 minuter sen gick den som vanligt. Detta upprepades kanske 3 gånger sen startade den med samma symtom och dog kort därefter och nu startar den inte mer.

Jag har bytt:
Tändstift
Tändkablar
Tändspole
Fördelarlock
Rotor
Svänghjulsgivare
Spridare
Spridarrelä
Brånslepumpsrelä
Bränslepump
Bränslefilter
Lmm

Kollat och det kommer bränsle fram till bränslefördelningsrör, finns gnista dock bara vit, vet inte ifall det räcker? Kollat kompressionen och den var bra. Kollat funktion på pump i tank.

Tacksam för all hjälp, har försökt googlat men väljer nu att lägga ut här då ja inte hittar svaren.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 mars 2020 · 4 917 Inlägg

När jag läst ovanstående så siktar jag in mig på bränslesidan.
Om den startar med startgas så är du lösningen på spåren.
Kan det vara bränsletrycket ?
Sen så var det en himla massa du bytt till ingen nytta..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Oskaaar
18 mars 2020 · 16 Inlägg

Jag har testat med startgas men den vill inte hoppa igång, hur kontrollerar man bränsletrycket? Det kommer bränsle ur alla spridare iaf.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 mars 2020 · 4 917 Inlägg

Du får förklara vad du menar med att den inte hoppar igång.
Man använder startas för att konstatera om det saknas soppa. 
Hostade motorn till någon sekund, isåfall är det bränslebrist.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
18 mars 2020 · 5 718 Inlägg

Hej!
Om det kommer soppa ur spridarna (på rätt sätt) så är det troligen inte ett sopparelaterat problem utan ett tändningsproblem.
Får du gnista på stiften?
Har du inte gnista trots att du bytt det mesta i tändningsväg så är det antagligen Hall-givaren.

Senast redigerat av jaka54 (18 mars 2020)

Oskaaar
18 mars 2020 · 16 Inlägg

Att den inte hoppar igång menade ja att den inte vill igång, inte ens ett host.
Hur vet man ifall soppan kommer ut på rätt sätt ur spridarna?
Det finns gnista, dock så är den vit.

jaka54
18 mars 2020 · 5 718 Inlägg

Hej!
Har du tagit bort spridarna och konstaterat att de duschar ut soppa?
Om det finns gnista och det kommer in soppa (eller startgas) i förbränningsrummet så kan motorn inte vägra att gå igång.

Oskaaar
18 mars 2020 · 16 Inlägg

Nej men när jag lossa tryckregulatorn va de ett jävla tryck o bara spruta bensin fråg railen. Betyder detta att spridarna kanske inte öppnar som dom ska? Om dom nu inte öppnar som dom ska, vad bör bytas då?

granadadr
18 mars 2020 · 7 286 Inlägg

om den ej ger ett liv vid startgas så har du tändproblem,, när en bil ej startar för mig( Bensin) så kollar jag alltid om den puffar till med startgas,, gör den ej det så är det tändningen,, puffar den till så har man soppaproblem,, då sparar man sig mkt tid å pengar med att tro saker wink ,, för det får man göra endå

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Oskaaar
18 mars 2020 · 16 Inlägg

Okej, vart ska jag pruta startgasen och hur mycket? Det är ju som sagt vit gnista, räcker det med vit eller är det för klent?

Oskaaar
18 mars 2020 · 16 Inlägg

När man kör med startmotorn, alltså när man försöker starta den så ”hoppar” varvmätaren hej vilt. Kan gå upp till 5 ner till 2 upp igen osv, är detta normalt?

husseman
19 mars 2020 · 1 588 Inlägg

Oskaaar skrev:
När man kör med startmotorn, alltså när man försöker starta den så ”hoppar” varvmätaren hej vilt. Kan gå upp till 5 ner till 2 upp igen osv, är detta normalt?

Hmm.. du har bytt vevaxellägesgivare till en ny? -inte Biltema skit?  Varvräknaren ska inte bete sig så.. - ja säger nåt på tändningssidan. Tändmodul på denna?  annars boxen tyvärr.
Lycka till/husse

jaka54
19 mars 2020 · 5 718 Inlägg

Eller Hall-givaren!

Oskaaar
19 mars 2020 · 16 Inlägg

Har testat tre olika vevaxelgivare från skroten o de känns ju inte som alla tre kan va paj, får väl testa en ny. Testade med en annan tändmodul nu precis och då slutade varvmätaren att hoppa men den startar fortfarande inte:/

Oskaaar
19 mars 2020 · 16 Inlägg

Testade även med en annan box men ville inte gå igång då heller.

husseman
20 mars 2020 · 1 588 Inlägg

Oskaaar skrev:
Har testat tre olika vevaxelgivare från skroten o de känns ju inte som alla tre kan va paj, får väl testa en ny. Testade med en annan tändmodul nu precis och då slutade varvmätaren att hoppa men den startar fortfarande inte:/

Hmm, då e´du nåt på spåret där, Har du surat ner han så pass att den inte startar pga. av detta? Kolla stiften.
mvh/husse

H-Karlsson KARLSSON
21 mars 2020 · 111 Inlägg

Skruva loss Tändmodulen och häng den löst, så den INTE jordar i karossen. Har hört att kylplattan bakom kan gå sönder och börja jorda i karossen. Och då försvinner tändningen.

Prova detta, jag vet inte mer

hejs

Volvo 244 DL "Finbilen" (1987)
Volvo V70 "Brukisen" (2006)
husseman
21 mars 2020 · 1 588 Inlägg

H-Karlsson skrev:
Skruva loss Tändmodulen och häng den löst, så den INTE jordar i karossen. Har hört att kylplattan bakom kan gå sönder och börja jorda i karossen. Och då försvinner tändningen.

Prova detta, jag vet inte mer

hejs

hehe, kylpastan går inte sönder..bara vit gegga som torkar med åren, o tändmodulen får vara hur jordad som helst. Detta tror jag inte på alls....

mvh/Husse

Nybergrobin
22 mars 2020 · 2 378 Inlägg

Som vanligt när det gäller moderna bilar.....vad säger felkoderna?

granadadr
22 mars 2020 · 7 286 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Som vanligt när det gäller moderna bilar.....vad säger felkoderna?

945 modern?? har den ens obd??

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang