Fråga angående Skoda Octavia RS 2.0 TSI

FUBARS Avstängd
17 mars 2020 · 21 Inlägg

Hej Garaget,

Wow, 7 år sedan jag var här inne senast, helt glömt bort det men nu vänder man sig till alla experter här!

Jag har precis varit och provkört en Skoda Octavia RS 2.0 TSI Automat års modell 2011 och 17.000 mil så den är gammal men tyckte faktiskt den kändes väldigt bra men tänkte höra med er vad ni har för några erfarenheter/kan berätta om bilen? Motorn, växellåda och allting kändes väldigt bra men det jag reagerade på var att när jag testade sportläget så växlade den inte så släppte faktiskt gasen efter nästan nått 8.000 RPM då även motorlampan började lysa.

Vad kan det vara / någon som har erfarenhet av dett?

Tack ska ni ha!

Mvh,
Kegge

valle22 Smidd i rostigt stål
18 mars 2020 · 933 Inlägg

Du har alltså varit och testat/provkört en bil som du inte äger ännu? Gasat på och nu lyser motorlampan efter släppt på 8000rpm?

Ska du stå för någon kostnad nu?

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
1Adrian1
18 mars 2020 · 356 Inlägg

valle22 skrev:
Du har alltså varit och testat/provkört en bil som du inte äger ännu? Gasat på och nu lyser motorlampan efter släppt på 8000rpm?

Ska du stå för någon kostnad nu?

Om bilen faktiskt nog någon skada, så ja, då kommer han förmodligen behöva stå för självrisken.

FUBARS Avstängd
18 mars 2020 · 21 Inlägg

Nu minns jag varför jag inte varit här på 7 år, bara idioter.

Har ni aldrig provkört en bil? Man måste testa alla aspekter, dämpare, höga varv, låga varv, snurra vänster, snurra höger, snurra vänster bakåt, snurra höger bakåt, bromsa löst, bromsa hårt, motorväg, landsväg, stadskörning.

Kärrring kör en bil sen köper man den och motorn rasar = inte jävligt smart och då står du där som en idiot.

Fan vilka dumma jävlar.
Hej då Garaget för evigt.

jaka54
18 mars 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Varför så snarstucken?! 
Klart man ska provköra en bil innan man köper den men varför varva en standardmotor till 8000v/m (som antagligen är maxvarvet). -Vad tyckte ägaren om det?

Senast redigerat av jaka54 (18 mars 2020)

Vitu
18 mars 2020 · 76 Inlägg

Haha oj vilken provkörning, men nej jag hade nog inte köpt en bil där motorlampan börjat lysa och växellådan inte växlat. Men jag hade heller inte velat låta dig provköra min bil.

zzr94092
18 mars 2020 · 4 378 Inlägg

kan den ens varva 8000??, verkar vara TS som är dum i skallen..

valle22 Smidd i rostigt stål
18 mars 2020 · 933 Inlägg

Tycker mer synd om säljaren som står med en sönderkörd bil och ska hantera detta.

Håll du dig borta i ytterliggare 7år så kan vi andra hjälpa till här på forumet till de som behöver råd eller tips.

Du kanske ska trots allt åka buss istället...

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
FUBARS Avstängd
18 mars 2020 · 21 Inlägg

Jag var faktiskt och köpte den under dagen, fick vettigare svar på andra ställen. Körde den till Skoda efter inköpet och absolut inga problem alls med den. Full utrustad och äckligt bra skick för att vara så pass gammal. Verkade bara som att den hade stått lite länge innan provkörningen så därför den reagerade som den gjorde, körde den längre sträcker idag och den spinner som en katt.

Anyhow, inte som min M3:a precis men behövde en ny bruksbil för vinter/vardag så denna blir perfekt.
Helnöjd med köpet!

Såg en kommentar här om en RS ens har "närmare 8000 RPM" som jag försökte förklara? Asså vad fan, är du helt jävla bakom flötet? Google.se så ser du det direkt hur korkad kan man vara. (Japp testade googla problemet innan jag försökte söka hjälp här).

Tack för hjälpen alla röv-nötter, om ni sitter här hela dagarna så passa på att lära er lite om bilar också. Jävla Volvo-runkare.

╭∩╮(︶_︶)╭∩╮

caromania Forummoderator
18 mars 2020 · 9 296 Inlägg

FUBARS skrev:
Jag var faktiskt och köpte den under dagen, fick vettigare svar på andra ställen. Körde den till Skoda efter inköpet och absolut inga problem alls med den. Full utrustad och äckligt bra skick för att vara så pass gammal. Verkade bara som att den hade stått lite länge innan provkörningen så därför den reagerade som den gjorde, körde den längre sträcker idag och den spinner som en katt.

Anyhow, inte som min M3:a precis men behövde en ny bruksbil för vinter/vardag så denna blir perfekt.
Helnöjd med köpet!

Såg en kommentar här om en RS ens har "närmare 8000 RPM" som jag försökte förklara? Asså vad fan, är du helt jävla bakom flötet? Google.se så ser du det direkt hur korkad kan man vara. (Japp testade googla problemet innan jag försökte söka hjälp här).

Tack för hjälpen alla röv-nötter, om ni sitter här hela dagarna så passa på att lära er lite om bilar också. Jävla Volvo-runkare.

╭∩╮(︶_︶)╭∩╮

Då tackar vi för din medverkan och önskar lycka till i fortsättningen.
Mvh mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang