GOLF MK4 1.6 FSI från 2003 har motorlampa som inte går att fixa

Atari
18 mars 2020 · 6 Inlägg

Hej!

Som titeln säger så har jag en MK4 Volkswagen golf från 2003, en motor på 1.6, FSI.
Jag har en felkod i systemet:

P0108:
Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Sensor Circuit High

Felkoden för min Trycksensor, som jag fått höra kallas MAP-sensor, så ska den ha för hög spänning på sig, bilen i nuläget har förlorat kraft, har grov ''hicka'' på tomgång och märkvärdigt skakar bilen då och då när man står stilla, varvmätaren rör sig dock inte konstigt.

Jag har bytt min Trycksensor/MAP-sensor, och givaren till den, men bilen tände fortfarande motorlampan och det var som att jag inte gjorde några ändringar.

Tidigare på verkstad hade den fått kamremsbyte osv+, bilen var helt urplockad och nya ventiler hade dessutom monterats in där.

Ibland när bilen varvar lite högt, ungefär på 3000 varv så känner jag hur den inte vill fram och det finns ingen respons i motorn i nån sekund, ibland så ger sig responsen helt och motorlampan blinkar istället som om att bilen misständer.

Har fått tips om att bilen kanske drar tjuvluft, kompressionsläckage i nån av cylindrarna eller luftmassamätaren.

Jag har hållt på länge utan framgång och behöver hjälp, vet någon vad det kan vara?

Mew
18 mars 2020 · 2 156 Inlägg

Kamremsbyte.. Och bytt ventiler? Varför det? Hade de satt remmen fel? Och är du säker på att den sitter rätt nu?

valle22 Smidd i rostigt stål
18 mars 2020 · 933 Inlägg

Låter som man missat något när man nollat motorn.... om man byt ventiler, hur mycket har det varit skadat?

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 mars 2020 · 13 735 Inlägg

testa med lite startgas runt insuget så tror jag nog du hittar problemet..    låter som det är ett halvbra läckage i insugspackning eller någon slang som är lite större som pajat

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Atari
19 mars 2020 · 6 Inlägg

valle22 skrev:
Låter som man missat något när man nollat motorn.... om man byt ventiler, hur mycket har det varit skadat?

Hur skadad bör en bil vara för man ska byta ventiler?? har ingen aning

Atari
19 mars 2020 · 6 Inlägg

Mew skrev:
Kamremsbyte.. Och bytt ventiler? Varför det? Hade de satt remmen fel? Och är du säker på att den sitter rätt nu?

Hur vet jag om remmen sitter fel? finns det några knep?

valle22 Smidd i rostigt stål
19 mars 2020 · 933 Inlägg

Atari skrev:

Mew skrev:
Kamremsbyte.. Och bytt ventiler? Varför det? Hade de satt remmen fel? Och är du säker på att den sitter rätt nu?

Hur vet jag om remmen sitter fel? finns det några knep?

plocka isär och kolla inställningar

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 mars 2020 · 13 735 Inlägg

betendet är helt relaterat till tjuvläcka någonstans efter gassppjället.    insuget måste lyftas vid tändstiftsbyte så där skulle jag kolla...   att en ventil smällt i pga felmonterad rem ger INTE det symtomet utan att den går på 3cyl eller mindre eller inte alls.  och har svårt att hålla igång sig och man får felkod på misständing.    felkoden pekar på tjuvläckage..och betendena är tjuvläckage.. så börja där och INGEN annanstans.   och framför allt inget som har med krökta ventiler.  har lagat åtskilliga toppar där ventilerna slagit ihop med kolvarna och det märks när det har hänt .    en burk startgas och du kommer hitta felet väldigt fort.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16492/P0108

Senast redigerat av Growe (19 mars 2020)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Atari
21 mars 2020 · 6 Inlägg

Growe skrev:
betendet är helt relaterat till tjuvläcka någonstans efter gassppjället.    insuget måste lyftas vid tändstiftsbyte så där skulle jag kolla...   att en ventil smällt i pga felmonterad rem ger INTE det symtomet utan att den går på 3cyl eller mindre eller inte alls.  och har svårt att hålla igång sig och man får felkod på misständing.    felkoden pekar på tjuvläckage..och betendena är tjuvläckage.. så börja där och INGEN annanstans.   och framför allt inget som har med krökta ventiler.  har lagat åtskilliga toppar där ventilerna slagit ihop med kolvarna och det märks när det har hänt .    en burk startgas och du kommer hitta felet väldigt fort.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16492/P0108

Misstänkte, hade problem med gasspjället förut, tack som fan mannen! ska undersöka! uppskattas!!
mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang