Billån i Corona (COVID-19) virus tider?

KenthIJ
18 mars 2020 · 1 451 Inlägg

Så vad tror/tycker man, skall man låna pengar till bil i dessa Corona (COVID-19) virus tider, eller skall man försöka amortera av de billån man har?

Utmarks-Loke
18 mars 2020 · 5 833 Inlägg

Hur ser din jobbsituation ut? Det ser ju ut att urarta till en finanskris så många kommer mista sina jobb. Då är det inget kul att ha ett billån.

husseman
18 mars 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm.. ett bil-lån i dessa tider kan inte vara smart. Lägg pengarna på nåt viktigare e´mitt tips.

mvh/Husse

torsen
19 mars 2020 · 7 233 Inlägg

Svaret är avhängigt hur din anställningssituation ser ut och om du har lån på annat, t ex lgh eller villa.
Rent generellt skulle jag avråda om du är i någon av "krisbranscherna".
Annars tror jag att man om några månader = framemot midsommar kan göra "klipp" på privathyr- och leasingbilar  i de fall de betalningsskyldiga inte mäktar men månadskostnaden för bil i kombination med att man inte har behov av bil för att man är arbetslös.

Så jag avvaktar med bilbyte minst ett kvartal till ett halvår.
Men DÅ tror jag det går att fynda på "nästannya" och prisvärda bilar.
Men i dag - njaa?

Den enes nöd är den andres bröd, tyvärr.

-jimmy
19 mars 2020 · 377 Inlägg

Har du ekonomi så kör på. Går ju alltid lösa lånet om pengar finns. Vet inte hur din ekonomi ser ut. Men lever man på gränsen eller kanske bara klarar sig i några månader utan lön så avvakta.
Beroende på jobbsituation då också. Mjarå.

scorx
19 mars 2020 · 6 Inlägg

Vi var inne förra veckan och beställde en ny Volvo v90. Köööör på bara !

DevilsDesciple
19 mars 2020 · 3 Inlägg

Jobbar du kommunalt så kör på det
Jobbar du privat: NEJ

KenthIJ
19 mars 2020 · 1 451 Inlägg

Tackar för svar,tips, synpunkter och engagemang.

Vad det gäller förvärvsarbete så är jag utbildad och behörig att jobba hos Sveriges största arbetsgivare och just min kompetens är bristvara, så jag är inte så orolig för lönebiten... dvs så länge inte hela samhällsstrukturen rasar.

Har nu två bilar med en del i lån på båda. Den ena skulle jag iofs kunna lösa lånet på men då får jag tumma på vår buffert och lånet är ju ganska hyfsat räntesatt (såvitt det inte exploderar virusartat) med låneskydd.

Har ju funderat lite på att byta in den ena bilen mot en nyare/dyrare senare modell med bättre prestanda och räckvidd på plug in batteri , men då får jag öka på lånet en del. Därav min frågeställning/fundering.

Lutar nog dock emot att behålla båda våra nuvarande bilar ett tag till

candyweiss
19 mars 2020 · 875 Inlägg

scorx skrev:
Vi var inne förra veckan och beställde en ny Volvo v90. Köööör på bara !

Har du inte skrivit i fel tråd nu? Denna handlar om billån.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Cuefa Ain't no place like home...
20 mars 2020 · 4 628 Inlägg

candyweiss skrev:

scorx skrev:
Vi var inne förra veckan och beställde en ny Volvo v90. Köööör på bara !

Har du inte skrivit i fel tråd nu? Denna handlar om billån.

Tror du han kommer casha en spretans V90 då? smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
candyweiss
20 mars 2020 · 875 Inlägg

Cuefa skrev:

candyweiss skrev:

scorx skrev:
Vi var inne förra veckan och beställde en ny Volvo v90. Köööör på bara !

Har du inte skrivit i fel tråd nu? Denna handlar om billån.

Tror du han kommer casha en spretans V90 då? smile

Inte en aning, han skriver ju ingenting om det, men det är väl ingenting konstigt med det i så fall?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Cuefa Ain't no place like home...
20 mars 2020 · 4 628 Inlägg

candyweiss skrev:

Cuefa skrev:

candyweiss skrev:

Har du inte skrivit i fel tråd nu? Denna handlar om billån.

Tror du han kommer casha en spretans V90 då? smile

Inte en aning, han skriver ju ingenting om det, men det är väl ingenting konstigt med det i så fall?

Jag kan tycka det är lite konstigt att casha en bil för över halvmiljonen (som de flesta V90s verkar ligga på) men det är ju bara jag smile

Annars är det ju någon form av finansiering vilket är vad jag utgår ifrån är vad som avsågs - dvs kör på med billån trots Corona.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
candyweiss
20 mars 2020 · 875 Inlägg

Cuefa skrev:

candyweiss skrev:

Cuefa skrev:

Tror du han kommer casha en spretans V90 då? smile

Inte en aning, han skriver ju ingenting om det, men det är väl ingenting konstigt med det i så fall?

Jag kan tycka det är lite konstigt att casha en bil för över halvmiljonen (som de flesta V90s verkar ligga på) men det är ju bara jag smile

Annars är det ju någon form av finansiering vilket är vad jag utgår ifrån är vad som avsågs - dvs kör på med billån trots Corona.

Jag kan tycka det är konstigt att någon vill ge över en halv mille för en Volvo sad
Undrar vad den kostar totalt när lån mm är färdigbetalt? Vågar nog inte ägaren räkna på big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Mew
20 mars 2020 · 2 156 Inlägg

candyweiss skrev:

Cuefa skrev:

candyweiss skrev:
Inte en aning, han skriver ju ingenting om det, men det är väl ingenting konstigt med det i så fall?

Jag kan tycka det är lite konstigt att casha en bil för över halvmiljonen (som de flesta V90s verkar ligga på) men det är ju bara jag smile

Annars är det ju någon form av finansiering vilket är vad jag utgår ifrån är vad som avsågs - dvs kör på med billån trots Corona.

Jag kan tycka det är konstigt att någon vill ge över en halv mille för en Volvo sad
Undrar vad den kostar totalt när lån mm är färdigbetalt? Vågar nog inte ägaren räkna på big_smile

Ibland kan det ju faktiskt vara billigare att låna till en bil. Om du kan investera pengarna och få högre avkastning än vad räntesatsen ligger på. Men då måste du iofs ha pengarna från första början.

Men jo, jag håller mig nog till äldre bilar jag med. big_smile

Senast redigerat av Mew (20 mars 2020)

KenthIJ
24 mars 2020 · 1 451 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-4ca7c1f151a5f5657688357e290a92d3.jpg


Bestämt mig för att inte "affära" i nuläget.
Håller mig till nuvarande Prius (plug in och plus) familj ett tag till.

Senast redigerat av KenthIJ (24 mars 2020)

Meaganeowner
25 mars 2020 · 2 250 Inlägg

Sunt att avvakta.  Det här kan gå åt pipa ordentligt för många.

Vissa tror på all allvarliga följder 1.5 - 2 år...

Verifiering på de.... Nääää!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang