Var sitter gasspjället på V70 gen1 2,4T?

kalleman00
19 mars 2020 · 140 Inlägg

Hej på er!

Jag är ingen superb hemmameckare, men gasspjället är kass och ska skickas in till Atech2. Tog en titt i Haynesboken och fattade ungefär noll. 😳

Som jag har förstått det är det jättelätt att hitta spjället på en sugis, men jag har en 2,4T (från 2000, gen1) och jag hittar verkligen inte skiten...?

Jag rev loss luftburken och tänkte att gasspjället kunde vara i anslutning till nån slang/rör, men jag hittar det inte.

Nån som kan förklara (som för en 5-åring ungefär) hur jag hittar det?
Har googlat och kollat på Youtube, men jag hittar bara på V70N eller på sugisar.

Bifogar bilder på hur "långt" jag har kommit just nu.https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14234/14234-6205163d5db647fe379cef24c74be79a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14234/14234-21a5a7b8ee7e888d8e2a96ecd7f2bad9.jpg

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
zzr9409209
19 mars 2020 · 716 Inlägg

Allt det du plockat bort,kan du montera igen,spjället sitter under insugsröret,ser knepigt ut att komma åt ,men inga problem...

kalleman00
19 mars 2020 · 140 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Allt det du plockat bort,kan du montera igen,spjället sitter under insugsröret,ser knepigt ut att komma åt ,men inga problem...

Okej, så insugsrör var? Jag antar att det inte är plaströret som går till luftburken? Eller plaströret som går.från luftburken och vidare till motorn...?

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
zzr9409209
19 mars 2020 · 716 Inlägg

Det blanka aluröret är insugsrör..

Hilmer
19 mars 2020 · 1 777 Inlägg
Christian S
20 mars 2020 · 4 816 Inlägg

kalleman00 skrev:
Okej, så insugsrör var? Jag antar att det inte är plaströret som går till luftburken? Eller plaströret som går.från luftburken och vidare till motorn...?

plaströret som går ifrån luftburken går ner till turbon wink

gsspjället ska sitta här på undersidan av insuget
https://lh5.googleusercontent.com/proxy/vspfOBi-Hw9DFVfkCQPlx45sJnxUINOz-pAeIpaaiyb3tOd_R8-2hu3n9vBRptZxTp0pcFSRneDdUnmLkUsJGTI0FahgkEcLOX4INKBdLIYcve07uLQbVRJiFsKmLC4mFWBUvhhHUWIFj15FgvtePxBT9a-JLHuxRI5OAo4vg0fAKRsqQGDdlggA7626xgr9PsvZ_A

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
kalleman00
20 mars 2020 · 140 Inlägg

Christian S skrev:

kalleman00 skrev:
Okej, så insugsrör var? Jag antar att det inte är plaströret som går till luftburken? Eller plaströret som går.från luftburken och vidare till motorn...?

plaströret som går ifrån luftburken går ner till turbon wink

gsspjället ska sitta här på undersidan av insuget
https://lh5.googleusercontent.com/proxy … xgr9PsvZ_A

Tack som fan, Christian och alla andra! Det där hade jag aldrig hittat själv!
Bytte på min Cheva Trailblazer i somras, men det satt betydligt lättare till ovanpå motorn. smile

Senast redigerat av kalleman00 (20 mars 2020)

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
husseman
21 mars 2020 · 1 588 Inlägg

Hehe- ett av de mest utbytta spjällhusen i Sv. bilhistoria gick inte att hitta på Google? Där ser man hur det kan gå...- nåja 4 skruv o hoppas på att spjället funkar när det kommer tbx....- annars blir det trevliga Volvoverkstan att koda om till "dårläge".  Lycka till /husse

Senast redigerat av husseman (21 mars 2020)

kalleman00
18 april 2020 · 140 Inlägg

Så, ny idiotfråga, men först lite uppdatering på vad som har hänt sen sist:

Jag rev ner gasspjället och plockade egentligen bort alldeles för mycket. Snackade lite med grannen som tyckte att jag skulle prova att bara rengöra spjället och se om det hjälpte, vilket jag gjorde så att det nästintill såg nytt ut.  Satte tillbaka allt igen och drog igång bilen som gick precis lika dåligt (kraften försvinner helt vid 4-4500 rpm), men ingen motorlampa just då. Körde den i kanske en halvtimme, sen kom motorlampan igen och samma felkoder som förut.
Sen har vi behövt använda bilen, så jag har inte tagit tag i det förrän idag igen när jag rev ner allt på ca en halvtimme. Det jag upptäckte var att i slangen och röret som går från kylaren till gasspjället, där var det helt fuktigt och rann lite lite av nån vätska som jag uppfattade som glykol eller bensin. Ska det verkligen vara så? Om det spelar nån roll så var jag ute och körde med bilen i ca 20 min kanske en halvtimme innan jag rev ner allt.

Mvh Mattias

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 april 2020 · 14 039 Inlägg

kalleman00 skrev:
Så, ny idiotfråga, men först lite uppdatering på vad som har hänt sen sist:

Jag rev ner gasspjället och plockade egentligen bort alldeles för mycket. Snackade lite med grannen som tyckte att jag skulle prova att bara rengöra spjället och se om det hjälpte, vilket jag gjorde så att det nästintill såg nytt ut.  Satte tillbaka allt igen och drog igång bilen som gick precis lika dåligt (kraften försvinner helt vid 4-4500 rpm), men ingen motorlampa just då. Körde den i kanske en halvtimme, sen kom motorlampan igen och samma felkoder som förut.
Sen har vi behövt använda bilen, så jag har inte tagit tag i det förrän idag igen när jag rev ner allt på ca en halvtimme. Det jag upptäckte var att i slangen och röret som går från kylaren till gasspjället, där var det helt fuktigt och rann lite lite av nån vätska som jag uppfattade som glykol eller bensin. Ska det verkligen vara så? Om det spelar nån roll så var jag ute och körde med bilen i ca 20 min kanske en halvtimme innan jag rev ner allt.

Mvh Mattias

Glykol är lite smetigt och luktar kylare.
Bensin är inte smetigt och luktar....ja bensin.

I insugsröret ska det nog inte vara glykol eller bensin. Vet inte hur det ser ut men kan det vara nån förvärmning eller kylning och nåt gått sönder, nån packning eller nån slang. Det är inte olja då som kommer från turbon. Om det är den som läcker.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
kalleman00
18 april 2020 · 140 Inlägg

Vettemannen skrev:

kalleman00 skrev:
Så, ny idiotfråga, men först lite uppdatering på vad som har hänt sen sist:

Jag rev ner gasspjället och plockade egentligen bort alldeles för mycket. Snackade lite med grannen som tyckte att jag skulle prova att bara rengöra spjället och se om det hjälpte, vilket jag gjorde så att det nästintill såg nytt ut.  Satte tillbaka allt igen och drog igång bilen som gick precis lika dåligt (kraften försvinner helt vid 4-4500 rpm), men ingen motorlampa just då. Körde den i kanske en halvtimme, sen kom motorlampan igen och samma felkoder som förut.
Sen har vi behövt använda bilen, så jag har inte tagit tag i det förrän idag igen när jag rev ner allt på ca en halvtimme. Det jag upptäckte var att i slangen och röret som går från kylaren till gasspjället, där var det helt fuktigt och rann lite lite av nån vätska som jag uppfattade som glykol eller bensin. Ska det verkligen vara så? Om det spelar nån roll så var jag ute och körde med bilen i ca 20 min kanske en halvtimme innan jag rev ner allt.

Mvh Mattias

Glykol är lite smetigt och luktar kylare.
Bensin är inte smetigt och luktar....ja bensin.

I insugsröret ska det nog inte vara glykol eller bensin. Vet inte hur det ser ut men kan det vara nån förvärmning eller kylning och nåt gått sönder, nån packning eller nån slang. Det är inte olja då som kommer från turbon. Om det är den som läcker.

/Benny

Förra gången som jag pillade isär det så luktade det bensin, men nu luktade det ingenting men när jag drog fingret på insidan så såg det ut olja på fingret efteråt.

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
Hilmer
18 april 2020 · 1 777 Inlägg

Insugningsrör/slangar brukar alltid innehålla en del olja eftersom turbon kan släppa igenom lite olja, inget att bli orolig för så länge det bara hänger kvar i sidorna. Om det rann olja ur rören hade det varit en helt annan sak.

kalleman00
18 april 2020 · 140 Inlägg

Hilmer skrev:
Insugningsrör/slangar brukar alltid innehålla en del olja eftersom turbon kan släppa igenom lite olja, inget att bli orolig för så länge det bara hänger kvar i sidorna. Om det rann olja ur rören hade det varit en helt annan sak.

Fan vad skönt, jag blev ju nästan lite orolig där. Men då vet jag att det är normalt! Tack! smile

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
kalleman00
28 september 2021 · 140 Inlägg

Kan uppdatera lite här (sisådär 1½ år senare). Jag skickade in spjället till Atech och fick tillbaka det. Bilen dog dock fortfarande vid ca 4500 rpm. Sen har den fått gå sådär. Har släckt motorlampan inför besiktningarna så att den har gått igenom. Men samma felkoder som tidigare. ETS-lampan har även tänts lite då och då. Enligt Atech kunde det dock bero på att andra felkoder framkallar ETS-lampan, som t.ex. luftmassemätaren (som har blivit rengjord utan nån skillnad).
Så om någon tittar igenom denna tråden någon gång så vet ni hur det gick för min del iaf. wink

Sa du att jag sa nåt som du inte sa att jag sa?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang