Slutsteg går i protect

isa_o
21 mars 2020 · 8 Inlägg

Har nyss köpt ett nytt xcelsus magma 2200.1 slutsteg för att driva 2 12or basar på. Kopplade in allt som de skulle men de ända som hände var att protect lampan på slutsteget lyste. Kollade jorden den va bra kollade plus och den va också bra mätte up 13V. Mätte remoten 12V på den. Testade koppla ur lågnivån blev ingen skillnad. Testade koppla bort högtalarkablarna och då började steget blinka mellan protect och power. Vad kan de vara för fel?

Meaganeowner
21 mars 2020 · 2 250 Inlägg

Kolla först med leverantören.
Du har väl kvitto och därmed garanti.

isa_o
21 mars 2020 · 8 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Kolla först med leverantören.
Du har väl kvitto och därmed garanti.

Har kollat men fick till svar att det inte gick på garantin. Nått om att då jag koppla in de själv å inte lämna in det till nån professionell så kunde de lika gärna vare jag som kopplat fel å bränt steget

Acobra
21 mars 2020 · 62 Inlägg

Testat att skruva ner gain, bassboost och subsonic till off?
Ett av mina väldigt gamla slutsteg är lite kinkig på inställningarna om det är något sådant.

Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.
isa_o
21 mars 2020 · 8 Inlägg

Acobra skrev:
Testat att skruva ner gain, bassboost och subsonic till off?
Ett av mina väldigt gamla slutsteg är lite kinkig på inställningarna om det är något sådant.

Japp har vridit ner allt på lägsta men ingen skillnad.

Meaganeowner
21 mars 2020 · 2 250 Inlägg

Och elementen är flång nya?

Kablarna hela?

Vilken resistans kan du mäta i änden av de kablar som är anslutna till respektive element.

Alltså kablarna får inte vara anslutna till steget då du mäter.

Och instrumentet måste vara nollat först, när du mäter lågohmigt.
Funkar hyfsat om du kortsluter mätkablarna först och noterar felvisningen. Dra sen ifrån eller lägg till, när du mäter.

Bör väl ligga på några ohms skillnad mot kortslutna mätsladdar.

Inte samma som impedans, men ger ett riktvärde.

Senast redigerat av Meaganeowner (21 mars 2020)

Janneutanb
21 mars 2020 · 7 267 Inlägg

Vilken ohm belastade du steget med?
Spelade den nån gång eller gick den i protect från första början?

isa_o
23 mars 2020 · 8 Inlägg

Janneutanb skrev:
Vilken ohm belastade du steget med?
Spelade den nån gång eller gick den i protect från första början?

Har basarna kopplade till 2 Ohm å steget ska klara av det å nej det spelade aldrig nått gick i protect från början.

isa_o
23 mars 2020 · 8 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Och elementen är flång nya?

Kablarna hela?

Vilken resistans kan du mäta i änden av de kablar som är anslutna till respektive element.

Alltså kablarna får inte vara anslutna till steget då du mäter.

Och instrumentet måste vara nollat först, när du mäter lågohmigt.
Funkar hyfsat om du kortsluter mätkablarna först och noterar felvisningen. Dra sen ifrån eller lägg till, när du mäter.

Bör väl ligga på några ohms skillnad mot kortslutna mätsladdar.

Inte samma som impedans, men ger ett riktvärde.

Elementen ä nya å har testat spelat dom på ett annat slutsteg å de funka utan problem. Basarna ä på 2*2 Ohm parallellkopplade dom så ska va 2ohm till steget och som sagt funka perfekt på ett annat steg. Har tyvär inget å mäta resistans med men borde inte vara det problemet då det funka på ett annat steg som tål 2ohm och det steget som inte funka ska tåla 1ohm till och med. Alla kablar ä hela.

Pininfarina406
23 mars 2020 · 535 Inlägg

isa_o skrev:
Har nyss köpt ett nytt xcelsus magma 2200.1 slutsteg för att driva 2 12or basar på. Kopplade in allt som de skulle men de ända som hände var att protect lampan på slutsteget lyste. Kollade jorden den va bra kollade plus och den va också bra mätte up 13V. Mätte remoten 12V på den. Testade koppla ur lågnivån blev ingen skillnad. Testade koppla bort högtalarkablarna och då började steget blinka mellan protect och power. Vad kan de vara för fel?

Hej jag har ett slutsteg som gjorde precis så. Gick i protect  direkt. Lösningen i mitt fall blev att jag satte en fördröjningskrets på remoten till steget. Det gillade inte att få ström där medan jag startade bilen utan det gick i protect varje gång.
Du kan ju prova genom att ta bort remoten och sätta dit den när bilen är igång.
Luck till. Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
isa_o
23 mars 2020 · 8 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

isa_o skrev:
Har nyss köpt ett nytt xcelsus magma 2200.1 slutsteg för att driva 2 12or basar på. Kopplade in allt som de skulle men de ända som hände var att protect lampan på slutsteget lyste. Kollade jorden den va bra kollade plus och den va också bra mätte up 13V. Mätte remoten 12V på den. Testade koppla ur lågnivån blev ingen skillnad. Testade koppla bort högtalarkablarna och då började steget blinka mellan protect och power. Vad kan de vara för fel?

Hej jag har ett slutsteg som gjorde precis så. Gick i protect  direkt. Lösningen i mitt fall blev att jag satte en fördröjningskrets på remoten till steget. Det gillade inte att få ström där medan jag startade bilen utan det gick i protect varje gång.
Du kan ju prova genom att ta bort remoten och sätta dit den när bilen är igång.
Luck till. Mvh T.

Tack ska försöka med det.

isa_o
23 mars 2020 · 8 Inlägg

isa_o skrev:

Pininfarina406 skrev:

isa_o skrev:
Har nyss köpt ett nytt xcelsus magma 2200.1 slutsteg för att driva 2 12or basar på. Kopplade in allt som de skulle men de ända som hände var att protect lampan på slutsteget lyste. Kollade jorden den va bra kollade plus och den va också bra mätte up 13V. Mätte remoten 12V på den. Testade koppla ur lågnivån blev ingen skillnad. Testade koppla bort högtalarkablarna och då började steget blinka mellan protect och power. Vad kan de vara för fel?

Hej jag har ett slutsteg som gjorde precis så. Gick i protect  direkt. Lösningen i mitt fall blev att jag satte en fördröjningskrets på remoten till steget. Det gillade inte att få ström där medan jag startade bilen utan det gick i protect varje gång.
Du kan ju prova genom att ta bort remoten och sätta dit den när bilen är igång.
Luck till. Mvh T.

Tack ska försöka med det.

Testade att sätta dit remoten med bilen igång men blev ingen skillnad det ända jag kan komma på är att slutsteget är sönder på nått vis

Pininfarina406
24 mars 2020 · 535 Inlägg

isa_o skrev:

isa_o skrev:

Pininfarina406 skrev:

Hej jag har ett slutsteg som gjorde precis så. Gick i protect  direkt. Lösningen i mitt fall blev att jag satte en fördröjningskrets på remoten till steget. Det gillade inte att få ström där medan jag startade bilen utan det gick i protect varje gång.
Du kan ju prova genom att ta bort remoten och sätta dit den när bilen är igång.
Luck till. Mvh T.

Tack ska försöka med det.

Testade att sätta dit remoten med bilen igång men blev ingen skillnad det ända jag kan komma på är att slutsteget är sönder på nått vis

Ja det låter ju så då tyvärr.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Meaganeowner
24 mars 2020 · 2 250 Inlägg

Testa att inte parallellkoppla elementen.

D v s endast ett element på var utång.

Pininfarina406
24 mars 2020 · 535 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Testa att inte parallellkoppla elementen.

D v s endast ett element på var utång.

Vad jag förstod så har hon väl kopplat bort alla högtalare.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Meaganeowner
24 mars 2020 · 2 250 Inlägg

Jaha, då vete tusan om det kan bli nåt ljud.
Och slutstegen går obelastade till ingen nytta.

mb_pucken
24 mars 2020 · 5 083 Inlägg

Vad har du för spänning på plusmatningen med steget igång?
Har vart med om kassa säkringar med dålig kontakt som leder nog bra för att steget ska starta men så fort steget förbrukar ström så minskar spänningen till alldeles för låga nivåer.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
isa_o
1 april 2020 · 8 Inlägg

mb_pucken skrev:
Vad har du för spänning på plusmatningen med steget igång?
Har vart med om kassa säkringar med dålig kontakt som leder nog bra för att steget ska starta men så fort steget förbrukar ström så minskar spänningen till alldeles för låga nivåer.

Mätte 14v med steget igång

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang