V70N -07 kommer ingen eller mycket lite värme i kupén...

Brådhis * Voff voff *
21 mars 2020 · 10 275 Inlägg

Volvo V70N 2.4d -07 där det kommer ingen eller mycket lite värme i ur utblåsen.

Endast som bäst ljummen luft kommer ur utblåsen i panelen (lite mer ljummen ur det högra). Vid fötterna endast kalluft och vid rutan detsamma.

Saker det inte är:
* Termostaten. Mätaren (både analoga och via OBD2 utläst) visar korrekta och stabila värden.
* Tempgivaren i kupén. Ingen felkod finns på den och när den är trasig eller urkopplad ska du ändå få full värme med vreden på full värme (detta läge åsidosätter tempgivaren och öser på fullt bara) vilket inte sker här.

Saker det inte bör vara:
* Klimatpanelen som sådan. Alla funktioner i den sköter sig i övrigt och ingen felkod finns.

Saker det kan vara:
* Värmepaketet. Den ingående slangen är riktigt varm (som den ska vara), medan den utgående är knappt fingervarm. Får mig att misstänka stopp i flödet, dvs i själva värmepaketet.
* Spjällmotorer. Det finns dock ingen felkod på dom och vrider man över på full kyla känner man att det blir svalare, så någonting gör dom. Möjligt att en variant skulle vara att låta kalibrera dom, men det är en dyrbar chansning (Volvos timpenning)...

Övrigt:
* Det finns inga felkoder på klimatanläggningen. Detta är utläst med en riktig utrustning på en riktig verkstad så inget hemmafipplande.
* Värmepaketet läcker inte, det finns ingen glykol på golvet, det blir inte immigt och ingen kylarvätska förbrukas/läcker ut vid körning.
* Dieselvärmaren fungerar som den ska och bilen kommer upp i temp helt som den ska.

Tankar kring detta?

Senast redigerat av Brådhis (21 mars 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
KolGruvan
21 mars 2020 · 1 450 Inlägg

Förmodligen tätt värmepaket som behöver bytas. Inte ovanligt på diesel.
Hade samma fel på min förra v70 diesel.
Ja bytte värme elementet på min själv och det är nåt jag aldrig kommer göra igen. Riktigt tråkigt att få ihop rören till elementet.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Brådhis * Voff voff *
22 mars 2020 · 10 275 Inlägg

KolGruvan skrev:
Förmodligen tätt värmepaket som behöver bytas. Inte ovanligt på diesel.
Hade samma fel på min förra v70 diesel.
Ja bytte värme elementet på min själv och det är nåt jag aldrig kommer göra igen. Riktigt tråkigt att få ihop rören till elementet.

Och din var också väldigt dålig/ingen värme? Jag misstänker ju helt klart värmepaketet så bra med fler som tycker det. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
KolGruvan
22 mars 2020 · 1 450 Inlägg

Brådhis skrev:

KolGruvan skrev:
Förmodligen tätt värmepaket som behöver bytas. Inte ovanligt på diesel.
Hade samma fel på min förra v70 diesel.
Ja bytte värme elementet på min själv och det är nåt jag aldrig kommer göra igen. Riktigt tråkigt att få ihop rören till elementet.

Och din var också väldigt dålig/ingen värme? Jag misstänker ju helt klart värmepaketet så bra med fler som tycker det. smile

Precis. Ja hade nästan ingen värme alls i bilen.
Det är som sagt ganska vanligt på diesel att värme elementet geggar igen.
Riktigt tråkigt att byta men det finns inget värre än att knappt ha nån värme i bilen

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Nybergrobin
22 mars 2020 · 2 378 Inlägg

* Termostaten. Mätaren (både analoga och via OBD2 utläst) visar korrekta och stabila värden.

visar den 90 grader?

Brådhis * Voff voff *
22 mars 2020 · 10 275 Inlägg

KolGruvan skrev:

Brådhis skrev:

KolGruvan skrev:
Förmodligen tätt värmepaket som behöver bytas. Inte ovanligt på diesel.
Hade samma fel på min förra v70 diesel.
Ja bytte värme elementet på min själv och det är nåt jag aldrig kommer göra igen. Riktigt tråkigt att få ihop rören till elementet.

Och din var också väldigt dålig/ingen värme? Jag misstänker ju helt klart värmepaketet så bra med fler som tycker det. smile

Precis. Ja hade nästan ingen värme alls i bilen.
Det är som sagt ganska vanligt på diesel att värme elementet geggar igen.
Riktigt tråkigt att byta men det finns inget värre än att knappt ha nån värme i bilen

Får bli ett nytt värmepaket då. Har fått exakt samma svar i Volvogrupper på Facebook också så det verkar tämligen glasklart. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
22 mars 2020 · 10 275 Inlägg

Nybergrobin skrev:
* Termostaten. Mätaren (både analoga och via OBD2 utläst) visar korrekta och stabila värden.

visar den 90 grader?

Ja. Mätaren i instrumentet stabilt rakt upp och via OBD2 är värdet konstant vid körning.

Senast redigerat av Brådhis (22 mars 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
twin_cam Smålänning
1 april 2023 · 7 877 Inlägg

Har samma problem på en kusins V70. Har spolat igenom värmepaketet och både i o utlopp blir varma, alla spjällmotorer man ser underifrån verkar fungera. Finns det något dedikerat blandningsspjäll och isf var? 😊

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Brådhis * Voff voff *
2 april 2023 · 10 275 Inlägg

Kan ju följa upp då genom att skriva att det var värmepaketet på min. Bytte det och sedan hade jag kanonfin värme. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
twin_cam Smålänning
7 april 2023 · 7 877 Inlägg

Kort sagt. Skit med big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang