Hastighetsbegränsning/programmering A-traktor?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juli 2020 · 17 470 Inlägg

backvallnils skrev:
Så jag kan alltså ta vilken V70N 00-08 som helst (fwd) och göra om till a-traktor med bara ECUn via firma (t.ex Bilbolaget) och få den att gå igenom reggbess?

Beror nog på hur ECU är uppbyggd och om den går att spärra. Tveksam till om Fwd funkar. Men som sagt, vet ej. Men du har väl läst igenom TRPS regler..?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
945bmwtds
4 juli 2020 · 10 Inlägg

backvallnils skrev:
Så jag kan alltså ta vilken V70N 00-08 som helst (fwd) och göra om till a-traktor med bara ECUn via firma (t.ex Bilbolaget) och få den att gå igenom reggbess?

Korrekt

Einarsson "Norrland"
4 juli 2020 · 3 Inlägg

Enligt transportstyrelsen ja. Men de är inte dom som besiktar! Prata med besiktningsmännen på den stationen där ni ska registrera är mitt tips. Det är tyvärr upp till varje station att själv bestämma vad dom ska släppa igenom eller inte, jag hade önskat att transportstyrelsen släppte ett regelverk som säger exakt vad som är godkänt och inte inställt för det här luddiga dom har nu.
Jag har programmerat A-traktorer åt två kunder som bygger på löpande band, och nu är det stopp via ecu programmering pga vad jag berättade tidigare, dom (Besiktningstekniker) ställer högre krav på att säkerställa hastigheten oavsätt vad som händer med bilen. Vi har två bilar som vi har fått bygga om med gamla hederliga H-reg istället för ECU spärr.
I vårat fall är det Opus som besiktiga, men som sagt prata med eran besiktningstekniker innan ni väljer sätt att Spärra på!

Senast redigerat av Einarsson (4 juli 2020)

Volvo 242 (1975)
Audi A6 (2008)
sotar The Bear
5 augusti 2020 · 293 Inlägg

Står ju att det inte med enkelhet ska gå att ändra fordonets hastighet, därav problemet med att ändra så ecun klipper och läser av genom ABS, för om regbesiktningen drar säkringen på reggen, så går ju bilen fortare och därmed går det att med enkelhet ändra hastigheten..

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 augusti 2020 · 13 736 Inlägg

sotar skrev:
Står ju att det inte med enkelhet ska gå att ändra fordonets hastighet, därav problemet med att ändra så ecun klipper och läser av genom ABS, för om regbesiktningen drar säkringen på reggen, så går ju bilen fortare och därmed går det att med enkelhet ändra hastigheten..

det fungerar bara om någon är riktigt riktigt korkad när dom reggar bilen ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Didde_saabarufanboi
28 augusti 2020 · 1 Inlägg

Hej, känner någon nån bra firma som kan spärra Saab 9-5 ECU/motorstyrdon? 2000 och framåt ish. Helst nära Stockholm men allt funkar.

Costa
30 augusti 2020 · 23 Inlägg

För att besvara de flestas frågor.
Man behöver inte längre ha dubbla lådor, alltså utväxlingskravet finns inte längre. Det försvann i Juli det här året.
Det går med FWD om man lättar upp den där bak och tynger ner den lite över framaxeln. 60% av bilens tjänstevikt ska va på drivande axel. Det bästa är AWD för då behöver man inte viktfördela alls. Vissa reggubbar är schyssta och skiter i det där.
Ja i princip är det bara att lämna in den så den blir spärrad i databoxen och göra så man inte kan sitta där bak.

torsen
31 augusti 2020 · 7 234 Inlägg

Några funderingar:
Har en Jimny och ett barnbarn.
Den senare fyller om ett tag fyller 15 år.
"Färdiga" Jimny A-traktorer betingar från 60.000:- till 120.000:-, enligt Blocket.
Min Jimny är nu värd cirka 60.000:- som pb, enligt Blocket.
Om jag konverterar Jimnyn från pb till A-traktor - kan bilen "återställas" till vanlig pb om 3 år, d v s när han fyller 18 år och tar *B*-körkort?

Har läst i den här tråden att det fr o m juli 2020 är "lättare" att "A"-regga en bil.
Vad behöver göras, förutom hastighetsregleringen, inför "A"-reggning?

Har mejlat till ett företag som moddar bilar till A-traktorer men ej fått svar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang