Tona baklyktor röda

Theo-k
22 mars 2020 · 1 Inlägg

Tja!
Jag har skaffat mig en Volvo V70 -00 (99 karossen)
Jag har bara en snabb fråga angående toning på baklyktor. Och undrar om man kan tona dom helt röda och slippa de vita blinkers glaset. Och förstås fortfarande blinka orange

Off
23 mars 2020 · 101 Inlägg

Det blir så klart omöjligt. Du kan ju inte få oranget ljus att gå genom rödtonade lyktor utan att rödfärgen ändrar färgen på ljuset.

trubbelturbo
23 mars 2020 · 1 442 Inlägg

Att måla tunna röda streck som på en 9-5 skulle funka? Alternativt kanske det fortfarande blinkar orange om man använder starka orange led-lampor.

https://webshop.saabparts.com/pub_images/large/12755798.JPG

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
granadadr
23 mars 2020 · 7 268 Inlägg

tona rött du,, och sen måla en lampa grön,, grön+ rött blir orange smile  hade gröna färgfilter som std  på en groda jag hade,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
granadadr
23 mars 2020 · 7 268 Inlägg

har även HÖRT,, alltså ej testat,, att om man tar starka orangea led så lyser det orange genom rött,, men har ej testat,,  funderar på att testa då jag får hem led blinkers som jag ska ha på sommarbruksen smile

torsen
23 mars 2020 · 7 198 Inlägg

Theo-k skrev:
Tja!
Och undrar om man kan tona dom helt röda och slippa de vita blinkers glaset. Och förstås fortfarande blinka orange

Varför?

Xebers76
23 mars 2020 · 2 250 Inlägg

Som tidigare nämnt funkar grönt. Har sett det på BMW baklyktor, minns inte vilken modell, men det yttre glaset är rött, sedan sitter det ytterligare ett innanför som är grönt sen en vanlig lampa innanför detta.

Off
23 mars 2020 · 101 Inlägg

torsen skrev:

Theo-k skrev:
Tja!
Och undrar om man kan tona dom helt röda och slippa de vita blinkers glaset. Och förstås fortfarande blinka orange

Varför?

För att ljusets färg kommer vara gult + rött blandat, och det lär se väldigt rött ut.

Rött + grönt blir gult däremot precis som andra påpekat så ifall du får tag på glödlampor som är gröna så kan du nog lyckas i teorin iallafall. Men jag har ingen aning om hur lätt det är att hitta en grön glödlampa och ännu mindre vet jag om hur lätt det är att hitta en i lämplig grönfärg, så i praktiken kan jag tänka mig att det blir svårt.

Xebers76
23 mars 2020 · 2 250 Inlägg

Torsen var nog ute efter svar på varför TS ens ska ändra sina bakljus. Vilket jag också undrar, tror inte det kommer bli snyggt, men man har ju olika smak och tycke, så är det ju tongue

Off
25 mars 2020 · 101 Inlägg

Xebers76 skrev:
Torsen var nog ute efter svar på varför TS ens ska ändra sina bakljus. Vilket jag också undrar, tror inte det kommer bli snyggt, men man har ju olika smak och tycke, så är det ju tongue

Haha det har du fan rätt i, trodde han hade citerat mig men det hade han ju inte haha

Off skrev:

torsen skrev:

Theo-k skrev:
Tja!
Och undrar om man kan tona dom helt röda och slippa de vita blinkers glaset. Och förstås fortfarande blinka orange

Varför?

För att ljusets färg kommer vara gult + rött blandat, och det lär se väldigt rött ut.

Rött + grönt blir gult däremot precis som andra påpekat så ifall du får tag på glödlampor som är gröna så kan du nog lyckas i teorin iallafall. Men jag har ingen aning om hur lätt det är att hitta en grön glödlampa och ännu mindre vet jag om hur lätt det är att hitta en i lämplig grönfärg, så i praktiken kan jag tänka mig att det blir svårt.

Ursäktar att jag trodde du hade citerat mig hehe

torsen
26 mars 2020 · 7 198 Inlägg

Xebers76 skrev:
Torsen var nog ute efter svar på varför TS ens ska ändra sina bakljus. Vilket jag också undrar, tror inte det kommer bli snyggt, men man har ju olika smak och tycke, så är det ju tongue

Rätt uppfattat!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang