Bwonka
23 mars 2020
· 236 Inlägg
Halloj gott folk!
Efter nästan tre år med min 9000 CSE 2.3T kände jag att det var dags för något annat. Men Saabsjukan blir bara svårare och svårare. Har man väl börjat är man fast. Efter att ha ägt ett antal äldre slitna bilar, de flesta med en hel del rost på, var jag sugen på en riktigt välhållen Saab. Helst en Norrlandsbil utan rost.
Sommaren 2019 hittade jag en bil som uppfyllde mina önskemål. En ultramarinblå Saab 900i 16V från 1990. En extremt välskött bil som ägts av ett äldre par. Paret, vid namn av Ove och Birgitta, köpte Saaben splitterny sommaren 1990 och ägde den i alla år fram till 2018 då damen blev änka. Såld ny på SAAB-ANA i Sundsvall och bilen rullade i trakten under alla år.
Ove och Birgitta har i princip gjort vad de kunnat för att bevara bilen för framtiden. Bilen har en äldre rostskyddsbehandling i dörrar, skärmkanter, länkarmsinfästningar och z-balkarna. Sätena har överdragsklädsel, troligen suttit sedan bilen var ny då det är Saabs överdragsklädsel. Avgassystemet är utbytt mot en Ferrita helsats i rostfritt. Startspärr är eftermonterad. Paret lät även montera bakrutejalusiet.
Utöver detta har Saaben helt otroligt väldokumenterad historik. Varenda tankning, service, reparation och långresa är dokumenterad i tre stycken körjournaler, från 1990 till 2018. Som synes på följande bild skedde första anteckningen när bilen rullat blott 25 kilometer.
Alla besiktningsprotokoll finns sparade.
I 26 år klarade sig Saaben genom besiktningarna UA. Inte ens en "etta" eller värt att veta. 2016 när vägmätarställningen stod på 14 800 mil blev det underkänt, pga trasig lambdasond och högerspaken som var ur funktion. I min ägo blev det underkänt på bromsljuset som inte slocknade som det skulle. Efter justering av bromsljuskontakten blev det godkänt på efterkontrollen.
Vinterdäcken som följde med är daterade 2004 och har 7-8 mm mönster på samtliga däck, vilket skvallrar om att bilen har rullat sparsamt på vintern. Körjournalerna styrker även detta. Vissa vintrar har den stått i hela månader mellan tankningarna.
De sista åren rullade Saaben mycket sparsamt, 100-200 mil årligen.
Dagen efter inköp tog jag en lång runda med bilen en varm och skön sommarkväll. Turen var snudd på magisk och jag var otroligt nöjd med mitt köp. Saab 900 är en bil med mycket personlighet - något som alla moderna bilar saknar. Jag bekantade mig med den välvda panoramarutan, startnyckeln i golvet, den tjorviga transmissionen, B202:ans härliga vridmoment och pysljudet från ventilationsreglaget. Jag hade aldrig kört eller upplevt en klassisk 900 innan.
Planen med bilen är att vårda den och bevara den i sitt fina originalskick, men även göra varsamma modifieringar och förbättringar efter hand. Fler uppdateringar kommer alldeles strax, det är gjort lite på den sedan köp. Välkomna att följa!
Senast redigerat av Bwonka (24 mars 2020)