Byta batteri Outlander automat

JensSk
24 mars 2020 · 3 Inlägg

Hej!

Köpte en begagnad Mitsubishi Outlander 2,2D -13 för ett par månader sen.
Den har under vintern varit ordentligt trögstartad, har lett till två startkabelstarter.
Har även testat att ladda batteriet (smart laddare) men sulferade (?) det dock ej.
Laddningen tyckte jag gick oroväckande snabbt, ca 2 timmar tog det innan den indikerade att det var färdigt. Kan inte påstå att jag märkt någon skillnad utan den tar fortfarande ordentligt med tid på sig för att starta. När bilen är varm går det dock direkt. Vi har sett lite spår nu att tidigare ägare också verkar krånglat med det, då det saknas några nitar för att hålla vissa saker och plastdetaljen som sitter runt pluspolen hittade vi i handskfacket.

Har bytt batterier på äldre bilar, så är inte helt novis men blir lite skraj när det nu plötsligt är så mycket elektronik i bilen och även en automatlåda inblandad. Är det så att det bara är att köra på eller borde man be någon med mer kunskap och möjlighet att "koppla förbi batteriet"?

Tack på förhand!
Jens

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 mars 2020 · 4 917 Inlägg

Skulle inte förvåna om batteriet sjunger på sista versen eftersom det verkar vara 7 år gammalt.
Det borde stå i instruktionsboken vad som gäller för bilen vid batteribyte, men normalt när man byter till samma typ av batteri så BRUKAR det inte vara några problem.
Det som brukar hända är väl att inställningar på t ex radion ,tappas.
Jag hade bytt eftersom det är en enkel procedur och skulle något fallera så får man leta upp någon som kan rätta till det ,helt enkelt.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
JensSk
25 mars 2020 · 3 Inlägg

Tack för svar!

Läste lite i instruktionsboken igår kväll.
Verkar ju inte vara några konstigheter förutom att de påpekar att automatlådan kan bete sig lite konstigt "men att det går över efter ett par växlingar". Stod inget om att radion kan låsa sig som jag har läst att det kan göra på vissa andra modeller.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 mars 2020 · 17 475 Inlägg

JensSk skrev:
Tack för svar!

Läste lite i instruktionsboken igår kväll.
Verkar ju inte vara några konstigheter förutom att de påpekar att automatlådan kan bete sig lite konstigt "men att det går över efter ett par växlingar". Stod inget om att radion kan låsa sig som jag har läst att det kan göra på vissa andra modeller.

Automaten kan tappa minnet och växla konstigt i 2 mil. Sen har den adapterat sig. Det är väl en CVT-låda? Den tar inte stryk av det. Radion KAN tappa minnet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JensSk
25 mars 2020 · 3 Inlägg

Genomfört bytet nu, gick smidigt.
Verkar endast vara radion som nollställt sig, växellådan skötte sig inte allt för illa den lilla testrundan jag körde.

Hoppas nu att det var batteriet som var problemet och inte något annat.
Tack för hjälpen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang