Högt motorljud, Aygo 2006,är det normalt

Blomman1964
24 mars 2020 · 3 Inlägg

Jag har precis tagit hand om en Toyota Aygo 2006 som gått 18000 mil. Har aldrig haft en 3-cylindrig
bil tidigare,men jag tycker att arbetsljudet från motorn är orimligt högt. Verkar inte vara något oljud ifrån
tex kamdrivningen,utan motorljudet är som en typ trädgårdstraktormotor!!!
Motorn funkar hur bra som helst,så det kanske är normalt.Men vore bra om nån som har koll kan
"lugna"mig smile

Atram8Bag
24 mars 2020 · 4 Inlägg

Förmodligen normalt arbetsljud, då det är klent med gods i gjutdealjerna samt dåligt med isolering i karossen, är min gissning!

Blomman1964
4 april 2020 · 3 Inlägg

Tack för svar:)
Brorsan har en likadan bil,och den låter oxå mkt vid kallstart. Det är ju en riktig kakburk utan isolering,
det är bara att köra vidare så länge den funkar!!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2020 · 17 466 Inlägg

De kan slamra rätt rejält utan att det är något större fel. Inte ovanligt. Kör på bara.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
TyskKvalite
4 april 2020 · 17 Inlägg

Det är ett karaktärsdrag. Trillingbilen låter mycket, bland annat på grund av bristen av isolering som tidigare inlägg nämnt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april 2020 · 13 734 Inlägg

ja det är ju ingen direkt tyst bil på något sätt..   enligt mig en av dom värre bilarna jag kört.   faktist ruskigt bevsiken när jag teestade en 2011ans c1:a    ruskigt ovälbyggd mot mina Seat arosor som framställer sig som rena lyxvagnarna jämförst med c1:An märkligt nog.     sen dom 3cyl maskinerna är lite märkliga och låter väldigt konstigt så var även min 3cyl 1.2l Skoda Fabia.    fiskebåtskänsla  smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
TyskKvalite
5 april 2020 · 17 Inlägg

Growe skrev:
ja det är ju ingen direkt tyst bil på något sätt..   enligt mig en av dom värre bilarna jag kört.   faktist ruskigt bevsiken när jag teestade en 2011ans c1:a    ruskigt ovälbyggd mot mina Seat arosor som framställer sig som rena lyxvagnarna jämförst med c1:An märkligt nog.     sen dom 3cyl maskinerna är lite märkliga och låter väldigt konstigt så var även min 3cyl 1.2l Skoda Fabia.    fiskebåtskänsla  smile

Jag tycker personligen att skönheten med trillingbilen är att den är så löjlig som den är. Motorn låter märkligt och fruktansvärt högt, men det är som att köra en go-cart. Enligt mig är det utan tvekan den roligaste bilen man kan köpa i den låga prisklass den ligger i, för den försöker inte vara något den inte är.
Visserligen hatar man bilen så fort man ger sig ut på motorvägen men det är inte riktigt det den är byggd för heller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang