Motorbyte 240 -75

Flangstrom
25 mars 2020 · 109 Inlägg

Hallå, tänkte byta motor i min -75 240 under sommaren/hösten, och tänkte fråga om lite tips, och om det ens överhuvudtaget är möjligt.
Sitter en b230a i den nu som vägrar gå rent, så har fått för mig att göra om den till en ”busbil”.
Och innan nån skriver, ja jag är införstådd i att det kommer bli dyrt och antagligen ganska drygt.
Men tänkte hiva i en fk motor som jag tänkte fixa upp lite, större turbo, intercooler, 531 topp, osv.
Och jag vet att jag måste fixa en ny kabelhärva ifrån en donatorbil, men hur mycket jobb är det att fixa ström till den?
Ska man ha lh2.2 eller 2.4?
Hur många hästar kan jag ha i den när jag reggar om den?

Chevrolet Biscayne "Bajamaja" (1960)
simlar
25 mars 2020 · 5 525 Inlägg

Lh2.4 och regga den som original slipper du fixa effektintyg.
Inget avgaskrav på en 75a så du kan regga med modifierad motor och eftermarknadssprut bara du fixar intyg på motoreffekten men enklare och billigare att regga med omodifierad b230fk inkl lh2.4 och katalysator.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Utmarks-Loke
25 mars 2020 · 5 836 Inlägg

Jag tror det är max 220hk och 275Nm som volvo 240 är godkänd för, med ventilerade skivor fram och 1031 bakaxel. Vill man ha mer får man byta tillräckligt mycket för att det skall klassas som ombyggt fordon, då hamnar man väl på omkring 300hk, beroende på hur tung bilen blir.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang