Volvo 940 handbroms

volvohannes
25 mars 2020 · 43 Inlägg

Tjena!
Fick nedslag på besiktningen idag på handbromsen med 0.6 på ena och 1.2 på andra.
Hur vet man om det är vajern eller bromsbackarna?
Kanske dum fråga men hellre få svar nu än att plocka av bakbromsarna.
Mvh
Hannes

husseman
26 mars 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm.. bromsvärden tas aldrig på Handbroms på en 940 va ja vet- antingen e´de ok, eller inte.- säker på att de inte va bakbromsarna som va ojämna?

mvh/husse

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
26 mars 2020 · 4 917 Inlägg

Har du tur så är det bara en justering på den sidan som det visar 0,6 på.
I värsta fall är det väl bromsbacken som är slut.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
uhlin
26 mars 2020 · 2 834 Inlägg

Som husseman skriver så tas inte bromskraftvärde på handbromsen.

Tror du kan ha blandat ihop färdbroms (där bromsvärde tas)

Du har ju bromsskivor till färdbroms och trummor till handbromsen på denna bil.

Tippar på du har två fel på samma hjul. Dvs. Dålig färdbroms samt dålig handbroms.

KolGruvan
26 mars 2020 · 1 450 Inlägg

Hur menar ni att inte bromskraftvärde tas? När jag besiktade min 740 senast så provade dom handbromsen medans bakhjulen låg på rullbandet och därmed fick ja liknande värden som när dom provade färdbromsen bak

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
volvohannes
26 mars 2020 · 43 Inlägg

Bromsarna bak var fin fina men kanske såg fel. Hur som helst tog inte handbromsen som den skulle.
Antar då att man ska börja justera vajern. Hur gör man det? Är det vid handbromsen?
Fungerar inte det får del väl bli att byta till nya bromsbackar. Inte så dyra.

uhlin
26 mars 2020 · 2 834 Inlägg

KolGruvan skrev:
Hur menar ni att inte bromskraftvärde tas? När jag besiktade min 740 senast så provade dom handbromsen medans bakhjulen låg på rullbandet och därmed fick ja liknande värden som när dom provade färdbromsen bak

Bromskraftvärdet på handbromsen tas ju som så att de ser om den är ojämn, men att själva bromskraftvärdet står på protokollet enbart för handbroms brukar inte va fallet så som TS angav att det var 0,6 på ena sidan och 1,2 på andra sidan.  (jag har aldrig fått det på protokollet från bilprovningen, aldrig hört det heller)

Därav att jag misstänkte det var färdbromsen som avsågs.

KolGruvan
26 mars 2020 · 1 450 Inlägg

uhlin skrev:

KolGruvan skrev:
Hur menar ni att inte bromskraftvärde tas? När jag besiktade min 740 senast så provade dom handbromsen medans bakhjulen låg på rullbandet och därmed fick ja liknande värden som när dom provade färdbromsen bak

Bromskraftvärdet på handbromsen tas ju som så att de ser om den är ojämn, men att själva bromskraftvärdet står på protokollet enbart för handbroms brukar inte va fallet så som TS angav att det var 0,6 på ena sidan och 1,2 på andra sidan.  (jag har aldrig fått det på protokollet från bilprovningen, aldrig hört det heller)

Därav att jag misstänkte det var färdbromsen som avsågs.

Aha nu är ja med. Det kanske stämmer, har aldrig tänkt på att de inte står med på pappret

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Skitungen
26 mars 2020 · 199 Inlägg

volvohannes skrev:
Bromsarna bak var fin fina men kanske såg fel. Hur som helst tog inte handbromsen som den skulle.
Antar då att man ska börja justera vajern. Hur gör man det? Är det vid handbromsen?
Fungerar inte det får del väl bli att byta till nya bromsbackar. Inte så dyra.

”Hur man spänner en handbroms (Volvo 940) och hur man kollar så att en handbroms fungerar”       https://youtu.be/f3zYE0Tb3_g

husseman
28 mars 2020 · 1 588 Inlägg

hupp, bromsarna på en Volvo 940 bak, består av en skiva med ett bromsok vilket är din normala broms bak. Handbromsen består av ett par bromsbackar som jobbar inne i skivan som en trumbroms.
Bromsvärden tas på vanliga bromsarna o visas på ditt Bes. papper. Handbromsen testas för att se att den klarar av att hålla bilen stilla, Detta får du inte några värden på, utan det bedöms av Besikningsteknikern  . Den får vara ojämn o har inget med dina vanliga bromsar att göra. Bara den funkar på båda hjul bak o släpper som den ska o uppfyller total bromsförmåga så går den igenom. Vilket betyder att om inte dina skivor e´slut, så kan du ha kanonbromsar på en sida , men nada handbroms.
O tvärtom- dessa system har inget med varandra att göra. På Volvo så brukar H-bromsen vara ett problem. Bara att riva isär o få liv i expandrarna som kärvar, byta backar o Mont.sats. Slipa ur skivan i
trumman. o sätt dit en justering(finns hos alla typ. Meca, AD istället för fasta metallpinnen). Sen släpp vajern så backarna går helt till nolläge. Sen justerar du vid hjulen tills handbromsen ligger an på båda sidor- dra till i handbromsen o släpp. Sen gör du en koll vid hjulen igen. Knacka till skivan o lägg på/eller av beroende på om bromsen ligger an eller går superlätt. Skivan ska rulla lätt, men ändå att du känner att backarna precis ligger an. Nu provkörning, o tar spaken på 3-4 kugget så ok. Annars lägg på lite på vajern vid spaken.  hupp, nu vart det mkt. text, Skål o lycka till/husse ps. YT Klippet som ligger ovan e´kass- man börjar alltid vid hjulen när det gäller trumbromsar..både på bilar, släpkärror osv.

Senast redigerat av husseman (28 mars 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang