Trimma en Audi A3 8L

Olympz
26 mars 2020 · 26 Inlägg

Hej! Är ny här och har inte mycket till kunskap om bilar alls.
Men det är så att jag tycker turbon är lite klen i min audi och funderar på vilket alternativ det är som gäller om man vill få lite fart på den till billigast pris samt minst chans att skada bilen? Vilken väg bör man ta?

simlar
26 mars 2020 · 5 524 Inlägg

Ordentlig service till att börja med.
Sedan en motoroptimering.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Olympz
26 mars 2020 · 26 Inlägg

Motoroptimering är nog det dyraste sättet vad jag funnit än så länge, det är väl även kallat ECU remap på engelska antar jag? Då finns det ju även ECU Flash som ska vara billigare men inte lika effektivt. Det går ju göra själv genom att skruva på wastegate stången och muttern 3 varv. Sen kan man ju även plocka bort wastegate slangen. Där är vi nere saker som är helt gratis. Men bilen kan ju ta skada det. Annars har vi även Electronic Boost controller som verkar vara en säkrare väg att gå. Det finns ju även något som heter Power commander? Och typ 100 andra saker, så jag tänker vilket är det som är både billigt och lindrigt för bilens hälsa? Jag själv hade en saab 9000 turbo från 87 en gång i tiden och drog ut slangen och tryckte i en skruv så det inte kom någon luft. Resultatet blev detsamma på på videon du ser här. Och den bilen föll aldrig ihop på grund av detta, så jag tänker hur kan mindre trimmande vara så mycket farligare än detta isf? Logiken går inte ihop där för mig.

https://www.youtube.com/watch?v=FIa_drJsKlY

simlar
26 mars 2020 · 5 524 Inlägg

Du verkar ju redan ha koll på detta så varför frågar du om rekommendationer?

Budgettrimma på hur du vill, men är målet att den ska vara driftsäker så är det optimering/chip av välkänd firma som brukar vara minst riskabelt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Olympz
26 mars 2020 · 26 Inlägg

Lite småkoll har jag. Men jag tänkte om det finns någon här som har bra koll på sånt här. Då jag studerar och har CSN så är inte en optimering ett alternativ. Så det är därför jag söker ett billigare men ändå hyfsat säkert sätt att öka boosten på.

Janneutanb
26 mars 2020 · 7 271 Inlägg

Har du inte råd med en optimering har du definitivt inte råd med riskerna av att fultrimma.

Optimering/chip/etc, kalla det vad du vill, är utan tvekan det absolut billigaste du kan göra på en turbobil för att få mer effekt.
Finns inget som kommer i närheten.

1Adrian1
26 mars 2020 · 356 Inlägg

^^^^^^^^^^^

Håller med ovan!

Olympz
26 mars 2020 · 26 Inlägg

Som sagt är det inte något alternativ. Därav mitt inlägg. Så menar ni på att maxa bilen som jag gjort tidigare och skaffa en Manual boost controller är inom samma riskområde?

Mack Forum- och sitemoderator
26 mars 2020 · 26 136 Inlägg

Olympz skrev:
Som sagt är det inte något alternativ. Därav mitt inlägg. Så menar ni på att maxa bilen som jag gjort tidigare och skaffa en Manual boost controller är inom samma riskområde?

Om du vill att din bil ska hålla i längden, så mappar/chippar du.

Att bara öka på laddtrycket kan inom vissa gränser hålla - ett tag, men alla vet vi väl hur vi fungerar?
Det vrids bara på lite till. Och så lite till..och lite till.
Och vips så sitter man snart här, i startskottet på att starta en ny tråd som handlar om vad som egentligen gick fel med ens motor då den inte längre låter bra.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Slim
26 mars 2020 · 340 Inlägg

Mack skrev:

Olympz skrev:
Som sagt är det inte något alternativ. Därav mitt inlägg. Så menar ni på att maxa bilen som jag gjort tidigare och skaffa en Manual boost controller är inom samma riskområde?

Om du vill att din bil ska hålla i längden, så mappar/chippar du.

Att bara öka på laddtrycket kan inom vissa gränser hålla - ett tag, men alla vet vi väl hur vi fungerar?
Det vrids bara på lite till. Och så lite till..och lite till.
Och vips så sitter man snart här, i startskottet på att starta en ny tråd som handlar om vad som egentligen gick fel med ens motor då den inte längre låter bra.

Eller i vissa fall klagar på bilens dåliga kvalitet...

Om det gäller en A3 runt -00 med 1.8t så såg jag att BSR med deras rea tar 3120kr för steg 1. Det är billigt och har man inte råd med det har man nog inte råd att ha bil...

Olympz
26 mars 2020 · 26 Inlägg

Mack skrev:

Olympz skrev:
Som sagt är det inte något alternativ. Därav mitt inlägg. Så menar ni på att maxa bilen som jag gjort tidigare och skaffa en Manual boost controller är inom samma riskområde?

Om du vill att din bil ska hålla i längden, så mappar/chippar du.

Att bara öka på laddtrycket kan inom vissa gränser hålla - ett tag, men alla vet vi väl hur vi fungerar?
Det vrids bara på lite till. Och så lite till..och lite till.
Och vips så sitter man snart här, i startskottet på att starta en ny tråd som handlar om vad som egentligen gick fel med ens motor då den inte längre låter bra.

Så du menar på att om man stannar vid första gränsen istället för att öka lite till och lite till så kommer bilen hålla?

VirreEriksson
26 mars 2020 · 1 301 Inlägg

Det är inte bara att öka trycket sådär.. Mer boost kräver mera soppa, mer basic än så blir det inte. Fippla inte med boostcontrollers osv på bilar med org magnetventil och en ecu som styr laddet om du inte beredd på konsekvenserna.

Återigen, optimera.

Olympz
26 mars 2020 · 26 Inlägg

VirreEriksson skrev:
Det är inte bara att öka trycket sådär.. Mer boost kräver mera soppa, mer basic än så blir det inte. Fippla inte med boostcontrollers osv på bilar med org magnetventil och en ecu som styr laddet om du inte beredd på konsekvenserna.

Återigen, optimera.

Bjuder du på optimeringen? Annars kan du släppa det där med optimera för det händer inte.
Har du inget att tillägga om trim förutom optimering så är du inte mycket till hjälp.

Som sagt så har jag kört trimmat tidigare utan problem. Skulle gärna vilja veta vad % ligger på när alla påstår att bilarna rasar med en gång efter. Med tanke på att min gamla saab höll väldigt länge.

Ett problem med Optimering är även att bilen då måste registreringsbesiktigas. Medans jag enkelt kan plocka bort eget trim lagom till besiktningen.

Senast redigerat av Olympz (26 mars 2020)

VirreEriksson
26 mars 2020 · 1 301 Inlägg

Hade du haft saab så hade jag löst det åt dig smile Bilen behöver inte reggas. Bara kör in och  besikta och var glad. Ingen bes märker en steg1 optimering.

1Adrian1
26 mars 2020 · 356 Inlägg

"Billigaste pris samt minst chans att skada bilen"

Optimera, optimera och sedan optimera.

Finns inget billigare hk/krona på en turbo bil.

Janneutanb
27 mars 2020 · 7 271 Inlägg

Varför ens ställa frågan om svaren inte duger?

Bara för att du inte har råd betyder inte det att det magiskt kommer trolla fram andra alternativ.

Du har inte råd med 3-4000kr men du har råd med riskerna att öka laddtrycket och hoppas att inget kommer hända.

Lycka till...

Olympz
27 mars 2020 · 26 Inlägg

Janneutanb skrev:
Varför ens ställa frågan om svaren inte duger?

Bara för att du inte har råd betyder inte det att det magiskt kommer trolla fram andra alternativ.

Du har inte råd med 3-4000kr men du har råd med riskerna att öka laddtrycket och hoppas att inget kommer hända.

Lycka till...

Det finns fler alternativ, ni har bara givit mig 1 alternativ på snart 10 personer och det är det ända alternativet jag säger inte fungerar. Det går att trimma bilen själv, som jag förstår det så är det Manuel boost control som gäller annars en elektronisk boost controller. Det finns även PowerControl X och PedalBox som lägger trimmet på en rimlig nivå så bilen inte tar skada. Så varför fortsätter ni att säga optimering? Det är det dyraste alternativet ni kan komma fram till. Om ni inte är kunniga inom området så behöver heller inte kommentera då ni uppenbarligen inte har en aning om vad ni pratar om.

Senast redigerat av Olympz (27 mars 2020)

Steff240
27 mars 2020 · 1 016 Inlägg

Vad kostar dom här boost controller-grejerna då? Är dom helt gratis?

Jag tycker dock att du kan pröva att justera eller släppa reglerstången på wastegaten om det går.
Funkar bilen bra efter det så kan du gasa och se glad ut.
Funkar bilen dåligt efter det så kan du sätta tillbaka grejerna igen och så är (förhoppningsvis) ingen skada skedd...

Mew
27 mars 2020 · 2 156 Inlägg

En "boost controller" ökar bara laddtryck, inte bränslemängden.

När du tvingar in mer luft i motorn utan att även öka bränslemängden så får du den att gå för magert, vilket leder till en rad olika problem.

Det är anledningen till att du inte bara kan öka laddtrycket på en sådan och tro att allting ska hålla. Det har flera sagt redan. Det kan funka om du har tur - ett tag - Men annars blir det VÄLDIGT dyrt istället.

Jag vet att du haft tur och det höll på din 9000 - jag hade också tur ett tag och körde så på en gammal Volvo 940 - men även där tog grejerna stryk, det lovar jag.

Att alla föreslår en optimering är för att det löser sådana problem. Då får bilen en programvara med ökad bränslemängd anpassad för mer luft / högre laddtryck. Det är minst risker och absolut mest hållbart. Visst, du får punga ut med mer till en början, men tro mig, det är värt det. Du vill inte stå där med en skadad motor sedan bara för att du ville spara några tusenlappar. Kör då hellre original tills du har sparat ihop summan.

Alla som skriver försöker HJÄLPA dig. Försök se anledningen till råden istället för att gå på defensiven eftersom det inte är svaren du ville ha. smile

Edit: Första resultatet jag fick upp på en googlesökning: https://www.audi-sport.net/xf/threads/b … no.104273/

Senast redigerat av Mew (27 mars 2020)

VirreEriksson
27 mars 2020 · 1 301 Inlägg

Olympz skrev:
Det finns fler alternativ, ni har bara givit mig 1 alternativ på snart 10 personer och det är det ända alternativet jag säger inte fungerar. Det går att trimma bilen själv, som jag förstår det så är det Manuel boost control som gäller annars en elektronisk boost controller. Det finns även PowerControl X och PedalBox som lägger trimmet på en rimlig nivå så bilen inte tar skada. Så varför fortsätter ni att säga optimering? Det är det dyraste alternativet ni kan komma fram till. Om ni inte är kunniga inom området så behöver heller inte kommentera då ni uppenbarligen inte har en aning om vad ni pratar om.

Det fetmarkerade svaren, just detdär, det kvittar vilket av de sätten du väljer, inget av de ökar på bränslemängden samsidigt som laddtrycket stiger = motorn går snålare = stor risk att något tar skada!

Det är just kunskap folk har som försöker avråda dig ifrån detta.

Om du mot förmodan vill prova så kan du montera en bredbandslambda(ca 1500-2000kr) så du kan hålla håll på värdet och öka liiite laddtryck så länge lambdan ligger inom 0,78-0,82 typ på fullast. Inget jag rekommenderar men vill man experimentera så..
Troligtvis kommer bilens ECU flippa ur på en sådan "modern bil".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang