Inget tryck i bromssystemet

fredsan
27 mars 2020 · 13 Inlägg

Hej
Bromsen, vänster fram, på dotterns moppebil låg på hela tiden då jag upptäckte att bromsskivan blev varm när bilen rullade trots att bromsen inte användes.

Beläggen var helt nedslitna och kolven hade som jag misstänkte fastnat. Efter mycket joxande lyckades jag rubba loss kolven och mitt i allt mekande så hoppar den ur helt och det rinner ut en eller ett par deciliter bromsvätska.

Kolvarna på höger fram satt också helt fast. Jag lyckades banka i den vänstra med hammare men den högra sitter i princip helt fast.

Jag bytte beläggen (vä fram) och monterade ihop allt igen men trycket saknas nu helt i systemet (pedalen går i botten utan något som helst motstånd och jag har testat att pumpa med pedalen men inget händer).

Jag hoppades att det skulle lösa sig när jag fyllde på bromsvätska men icke sa Nicke.

Vad tror ni är problemet och vad ska jag göra för att lösa det?

Senast redigerat av fredsan (27 mars 2020)

simlar
27 mars 2020 · 5 516 Inlägg

Antar du luftat bromssystemet efter du monterade ihop oken igen?
Räcker inte att bara fylla bromsvätska när hydraulsystemet varit öppnat utan måste då luftas.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
fredsan
27 mars 2020 · 13 Inlägg

simlar skrev:
Antar du luftat bromssystemet efter du monterade ihop oken igen?
Räcker inte att bara fylla bromsvätska när hydraulsystemet varit öppnat utan måste då luftas.

Borde kanske inlett med att jag i princip har tummen mitt i handen men misstänkte att luftning skulle behövas. Så är det det jag måste göra. Det räcker med att lufta vid ett av oken va?
Tusen tack för svaret!

fredsan
27 mars 2020 · 13 Inlägg

simlar skrev:
Antar du luftat bromssystemet efter du monterade ihop oken igen?
Räcker inte att bara fylla bromsvätska när hydraulsystemet varit öppnat utan måste då luftas.

Tillägsfråga: Är det logiskt att luft i systemet orsakar att trycket försvinner och att pedalen går i botten utan något som helst motstånd?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 mars 2020 · 4 917 Inlägg

När jag råkade ut för något liknande på -70talet, så kollade jag efter rostangrepp och tog bort detta på insidan med smärgelduk av mycket fin kvalite så det inte skulle bli några rispor.
Sen oljade jag in kolven med vätska och tryckte in den.
Jag öppnade för luftningen så att det gick lättare först såklart.
Slutfasen var luftningen där en polare tryckte på bromsen och jag öppnade och stängde nippeln så ingen ny lyft letade sig in.
Det man ska passa sig för är att INTE trycka pedalen i botten när man luftar för då kan det kanske kosta en ny huvudbromscylinder..
När man ändå gör ett sånthär jobb, så kan man passa på att byta all vätska och lufta runtom.

Senast redigerat av axxet (27 mars 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Steff240
27 mars 2020 · 1 005 Inlägg

fredsan skrev:

simlar skrev:
Antar du luftat bromssystemet efter du monterade ihop oken igen?
Räcker inte att bara fylla bromsvätska när hydraulsystemet varit öppnat utan måste då luftas.

Tillägsfråga: Är det logiskt att luft i systemet orsakar att trycket försvinner och att pedalen går i botten utan något som helst motstånd?

Svar: ja.
Du måste lufta det oket som kolven ramlade ur, lossade du någon bromsslang på det andra oket så kommer det också behöva luftas.

fredsan
27 mars 2020 · 13 Inlägg

Steff240 skrev:

fredsan skrev:

simlar skrev:
Antar du luftat bromssystemet efter du monterade ihop oken igen?
Räcker inte att bara fylla bromsvätska när hydraulsystemet varit öppnat utan måste då luftas.

Tillägsfråga: Är det logiskt att luft i systemet orsakar att trycket försvinner och att pedalen går i botten utan något som helst motstånd?

Svar: ja.
Du måste lufta det oket som kolven ramlade ur, lossade du någon bromsslang på det andra oket så kommer det också behöva luftas.

Aha, så varje broms har sitt egna slutna system som ska luftas individuellt?

Steff240
27 mars 2020 · 1 005 Inlägg

Ungefär så ja. Öppnar man någonstans så kommer luft in och då får man lufta smile

Ska kanske tillägga att om det blivit tomt i bromsvätskebehållaren så behöver sannolikt alla bromsok luftas hmm

Senast redigerat av Steff240 (27 mars 2020)

torsen
27 mars 2020 · 7 198 Inlägg

Har moppebilen ABS-bromsar kan du aldrig få ut all luft genom "fotbromspumpmetoden".
Du måste "suga rent" varje hjuls rör/ok från luft separat.

fredsan
27 mars 2020 · 13 Inlägg

Steff240 skrev:
Ungefär så ja. Öppnar man någonstans så kommer luft in och då får man lufta smile

Ska kanske tillägga att om det blivit tomt i bromsvätskebehållaren så behöver sannolikt alla bromsok luftas hmm

Ok, så jag lyckades renovera ena oket (cylinder och kolv) och det blev fräscht och jämnt efter lite putsande på kolven med fin smärjelduk. Kolven kom ut fint i samband med att jag pedalpumpade ut luft. Dock, den ena packningen verkar ha töjt ut sig efter rengöring så jag får inte dit det igen eftersom omkretsen verkar ha ökat (skumt!?).

Detta får till följd att jag inte kan montera ihop det oket igen vilket i sin tur leder till att jag inte jobba vidare med nästa ok. Jag testa att lufta det och samtidigt få ut kolven (likt det första oket) men varken luftning funkade och oket oket kom inte ut en endaste millimeter. Har detta att göra med att det första oket inte tillslutits?

Jag som hade hoppats att det här skulle vara hyfsat snabbt gjort.

PS. Jag ska beställa nya packningar men tänkte sätta tillbaka de gamla för att renovera klart tills dess  att de nya packningarna kommer.

husseman
28 mars 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, hoppas du fixar detta, men Moppebilar har väldigt klena bromsar från start... så allt måste bli rätt för att behålla dessa pissbromsar. Är du osäker så låt nån verkstad kolla på det innan du släpper ut bilen e´mitt tips. Dessa fordon e´farliga nog ändå enligt mig. Lycka till/husse

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 mars 2020 · 4 917 Inlägg

Du skrev: Jag testa att lufta det och samtidigt få ut kolven (likt det första oket) men varken luftning funkade och oket oket kom inte ut en endaste millimeter. Har detta att göra med att det första oket inte tillslutits?

Om det är förmycket luft i systemet så påverkar detta alla oken mer eller mindre.
Som du märkte så försvann ju all bromsverkan..
Så kolven måste i igen+ luftning innan du kan göra något med de andra

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
28 mars 2020 · 7 198 Inlägg

torsen skrev:
Har moppebilen ABS-bromsar kan du aldrig få ut all luft genom "fotbromspumpmetoden".
Du måste "suga rent" varje hjuls rör/ok från luft separat.

Har den ABS eller ej?
Beakta i så fall konsekvenserna vid luftning!

torsen
29 mars 2020 · 7 198 Inlägg

torsen skrev:

torsen skrev:
Har moppebilen ABS-bromsar kan du aldrig få ut all luft genom "fotbromspumpmetoden".
Du måste "suga rent" varje hjuls rör/ok från luft separat.

Har den ABS eller ej?
Beakta i så fall konsekvenserna vid luftning!

Nåå - har bilen ABS eller ej?

Mew
29 mars 2020 · 2 152 Inlägg

Kvittar väl? Jag har då alltid luftat bilar med ABS på det gamla hederliga sättet med en kompis vid bromspedalen, och det har aldrig varit några problem. (Bmw e39, Saab 9000, en Polo, någon Nissan, diverse gamla Volvos - V70, 850, 940 etc)

Senast redigerat av Mew (29 mars 2020)

torsen
30 mars 2020 · 7 198 Inlägg

Mew skrev:
Kvittar väl? Jag har då alltid luftat bilar med ABS på det gamla hederliga sättet med en kompis vid bromspedalen, och det har aldrig varit några problem. (Bmw e39, Saab 9000, en Polo, någon Nissan, diverse gamla Volvos - V70, 850, 940 etc)

Nej det kvittar inte.
Om du enbart byter bromsvätska, och är observant på nivån i bromsvätskebehållaren, blir det inga problem.
Men om du "öppnar" hydraulsystemet så att luft kan komma in så kan det bli problem med att luft söker sig upp till ABS-blockets högsta punkt.
Medelst "pedalpumpmetoden" går det då inte att få ut luften ur systemet.
Endast "sugmetoden" kan "dra ut" luften ur ABS-blocket.
Luftbubblan i hydraulsystemet beter sig som luftbubblan i libellen hos ett vattpass = söker sig uppåt.
Tro mig, jag har praktisk erfarenhet(tyvärr).

granadadr
30 mars 2020 · 7 268 Inlägg

måste lägga till att det förmodligen inte räcker med att ts bara bankar in kolven,, den  måste antingen motioneras och smörjas utv,, eller byta ut oken,, beronde på hur illa det är,,  som det låter på skicket på den,, så kommer den att stanna ute igen pga rost, och ligga an igen

Mew
30 mars 2020 · 2 152 Inlägg

torsen skrev:

Mew skrev:
Kvittar väl? Jag har då alltid luftat bilar med ABS på det gamla hederliga sättet med en kompis vid bromspedalen, och det har aldrig varit några problem. (Bmw e39, Saab 9000, en Polo, någon Nissan, diverse gamla Volvos - V70, 850, 940 etc)

Nej det kvittar inte.
Om du enbart byter bromsvätska, och är observant på nivån i bromsvätskebehållaren, blir det inga problem.
Men om du "öppnar" hydraulsystemet så att luft kan komma in så kan det bli problem med att luft söker sig upp till ABS-blockets högsta punkt.
Medelst "pedalpumpmetoden" går det då inte att få ut luften ur systemet.
Endast "sugmetoden" kan "dra ut" luften ur ABS-blocket.
Luftbubblan i hydraulsystemet beter sig som luftbubblan i libellen hos ett vattpass = söker sig uppåt.
Tro mig, jag har praktisk erfarenhet(tyvärr).

Ah - då är jag med. Den enda gången jag tömt systemet helt (Volvo 940) så kopplade vi en behållare med backventil och kopplade till insuget, så då sög vi ju ut luften som du säger. Annars har vi alltid varit noga med vätskenivån i behållaren bara.

jaka54
30 mars 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det verkar som om frågeställaren tagit bort kolven på andra sidan också. -Varför då?

torsen
31 mars 2020 · 7 198 Inlägg

Mew skrev:

torsen skrev:

Mew skrev:
Kvittar väl? Jag har då alltid luftat bilar med ABS på det gamla hederliga sättet med en kompis vid bromspedalen, och det har aldrig varit några problem. (Bmw e39, Saab 9000, en Polo, någon Nissan, diverse gamla Volvos - V70, 850, 940 etc)

Nej det kvittar inte.
Om du enbart byter bromsvätska, och är observant på nivån i bromsvätskebehållaren, blir det inga problem.
Men om du "öppnar" hydraulsystemet så att luft kan komma in så kan det bli problem med att luft söker sig upp till ABS-blockets högsta punkt.
Medelst "pedalpumpmetoden" går det då inte att få ut luften ur systemet.
Endast "sugmetoden" kan "dra ut" luften ur ABS-blocket.
Luftbubblan i hydraulsystemet beter sig som luftbubblan i libellen hos ett vattpass = söker sig uppåt.
Tro mig, jag har praktisk erfarenhet(tyvärr).

Ah - då är jag med. Den enda gången jag tömt systemet helt (Volvo 940) så kopplade vi en behållare med backventil och kopplade till insuget, så då sög vi ju ut luften som du säger. Annars har vi alltid varit noga med vätskenivån i behållaren bara.

Låter som ett smart sätt.
Har inte tänkt på att göra så = ansluta till insuget och få vacuum.
Men då hade du väl någon form av reglerbar ventil på sugslangen?
Annars hinner man väl inte med att fylla på i bromsvätskebehållaren, eller hur?
Borrade du hål i insugsröret och monterade en nippel, som du sedan kan ersätta med plugg?
Eller använde du uttaget till bromsservot?
När mitt behov, p g a klantighet, uppstått har jag vänt mig till en kompis som driver egen allbilsverkstad och nyttjat hans proffssugapparat, som samtidigt fyller på bromsvätska.
Ditt fina tipps ska jag lägga på minnet för framtida behov, då har man ju gratis vacuum!
Gäller bara att hitta en ventil att sätta på slangen så man kan reglera vacuumet.
Tack för tipset.(grämer mig bara att jag inte kommit på det själv hahaha).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang