Ställa klocka Volvo 740 -90

julisj
29 mars 2020 · 27 Inlägg

Har en Volvo 740 från 1990 och funderar hur jag ställer klockan i instrumentpanelen (analog). Har inga knappar till vänster om ratten där man kan ställa den elektroniskt. På förra bilen hade jag två knappar som snurrade fram och bak klockan rakt bredvid slidern där man ställer ljuset i instrumenthuset. (Denna slider finns även inte i denna bil).

Ställer man klockan på ett annat sätt eller är knappen bortplockad?

Tack i förhand,
Mvh smile

Mack Forum- och sitemoderator
29 mars 2020 · 26 111 Inlägg
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 mars 2020 · 17 379 Inlägg

Finns det en liten svart "pinne" i instrumenthuset nedanför klockan?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
uhlin
29 mars 2020 · 2 831 Inlägg

Mew skrev:
Vrid på pinnen under klockan på instrumenthuset.

Och samtidigt som du vrider så drar du ut pinnen.... Eller om den ska tryckas inåt, minns inte riktigt men en av delarna

julisj
31 mars 2020 · 27 Inlägg

uhlin skrev:

Mew skrev:
Vrid på pinnen under klockan på instrumenthuset.

Och samtidigt som du vrider så drar du ut pinnen.... Eller om den ska tryckas inåt, minns inte riktigt men en av delarna

Tack så mycket! Jag vred endast på pinnen utan att trycka! smile

volvo740_940
13 juni 2022 · 2 Inlägg

julisj skrev:

uhlin skrev:

Mew skrev:
Vrid på pinnen under klockan på instrumenthuset.

Och samtidigt som du vrider så drar du ut pinnen.... Eller om den ska tryckas inåt, minns inte riktigt men en av delarna

Tack så mycket! Jag vred endast på pinnen utan att trycka! smile

Hej, jag har samma problem men har dock testat både trycka och vrida, dra och vrida, och bara vrida utan att nått händer. Finns det nått annat sätt att ställa in klockan på? Om jag inte kan ställa in klockan får jag kanske plocka bort batteriet tills klockan är lika mycket som den visar i bilen wink

Har en volvo 744 kombi från 1986

Steff240
13 juni 2022 · 1 005 Inlägg

Om det inte funkar när du trycker in pinnen och vrider är någonting därinne trasigt.
Du får nog isåfall skruva ur klockan och justera direkt på visarna.

volvo740_940
13 juni 2022 · 2 Inlägg

Steff240 skrev:
Om det inte funkar när du trycker in pinnen och vrider är någonting därinne trasigt.
Du får nog isåfall skruva ur klockan och justera direkt på visarna.

Okej, inte jätteviktigt igentligen men tråkigt att klockan går fel när den faktiskt verkar funka som den ska annars. Ska se om jag får pinnen att funka, annars försöker jag skruva ur klockan ist  smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 juni 2022 · 17 379 Inlägg

Du ser ju vad klockan står på. Går den inte att ställa in så ta loss minuskabel från batteri och anslut det när tiden är rätt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang