Generatorrem slirar

Wille03
29 mars 2020 · 67 Inlägg

Hej, har problem med generatorremmen. Både generatorn och remmen är nya och remmen är spänd. När motorn är kall så slirar remmen men den kommer igång efter nån minut. Sen märkte jag även att när jag höjer volymen på stereon så börjar remmen slira igen och sen när jag sänker så slirar den inte. Det är som att generatorn inte orkar med när det drar mycket ström. Kan det va så att jag har för klen kabel mellan generatorn och batteriet? Alla tips mottages!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 mars 2020 · 14 007 Inlägg

Wille03 skrev:
Hej, har problem med generatorremmen. Både generatorn och remmen är nya och remmen är spänd. När motorn är kall så slirar remmen men den kommer igång efter nån minut. Sen märkte jag även att när jag höjer volymen på stereon så börjar remmen slira igen och sen när jag sänker så slirar den inte. Det är som att generatorn inte orkar med när det drar mycket ström. Kan det va så att jag har för klen kabel mellan generatorn och batteriet? Alla tips mottages!

Driver du nåt herre jösses slutsteg, då kanske det inte orkar. Har du satt dit dom kablarna som du tror är för klena så kan det kanske vara så. Är remmen tillräckligt spänd?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zzr9409209
29 mars 2020 · 716 Inlägg

Plattrem eller kilrem?

Wille03
29 mars 2020 · 67 Inlägg

Kilrem

Meaganeowner
29 mars 2020 · 2 250 Inlägg

Fel profil på remmen. Den bottnar i remspåret och slirar.

Köp en originalrem och inte nån till typ maskiner.

zzr9409209
29 mars 2020 · 716 Inlägg

Plåtremskiva på generatorn/veven?
Händer att remskivor av plåt vidgar sig i kilremspåret, varav remmen bottnar, du kan spänna hur hårt du vill,kommer att slira ändå, remmen kan säkert vara sliten av allt slirande= för smal,.Börja med att byta rem,har du tur så funkar det...vad är det för bil?

Wille03
29 mars 2020 · 67 Inlägg

Det är en 740 med d24 har använd remspray och remmen bottnar ej och är original storlek, det är ju jusdet att när jag höjer volymen eller drar på helljuset som den börjar slira.

Utmarks-Loke
29 mars 2020 · 5 813 Inlägg

Wille03 skrev:
Det är en 740 med d24 har använd remspray och remmen bottnar ej och är original storlek, det är ju jusdet att när jag höjer volymen eller drar på helljuset som den börjar slira.

Ja, för när det drar mycket ström går generatorn tungt och då krävs det att remmen får tillräckligt mycket friktion mot remskivorna, annars slirar det. Börja med att byta rem, duger inte det kan det vara läge att byta remskiva.

Och då förutsätter jag att batteriet är bra och laddat så inte det går åt en vansinnig massa ström till att ladda det.

torsen
30 mars 2020 · 7 198 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Fel profil på remmen. Den bottnar i remspåret och slirar.

Köp en originalrem och inte nån till typ maskiner.

Även min teori.
Den är för smal kan man enkelt uttrycka det.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 mars 2020 · 17 380 Inlägg

Som Loke skrev så går generatorn tungt när den behöver ladda på ordentligt. Så den fungerar uppenbarligen som den ska.

På 90-talet hade en kompis en 740GL med monsterstereo i. På hög volym och bilen på tomgång så började till slut tomgången svaja och sen dog bilen när den kom i rätt frekvens med den aktuella låtens bas. Detta löstes genom att jag monterade en solenoid som slog till så varvtalet ökade.

Fast en D24 är inte lika känslig för sådana trick. Men vad jag ville få fram var att generatorn kunde stänga av kompisens bil! Den slirade inte. Vi fick dock spänna remmen med ett spett...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
1 april 2020 · 7 198 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Som Loke skrev så går generatorn tungt när den behöver ladda på ordentligt. Så den fungerar uppenbarligen som den ska.

På 90-talet hade en kompis en 740GL med monsterstereo i. På hög volym och bilen på tomgång så började till slut tomgången svaja och sen dog bilen när den kom i rätt frekvens med den aktuella låtens bas. Detta löstes genom att jag monterade en solenoid som slog till så varvtalet ökade.

Fast en D24 är inte lika känslig för sådana trick. Men vad jag ville få fram var att generatorn kunde stänga av kompisens bil! Den slirade inte. Vi fick dock spänna remmen med ett spett...

Hmm, vad gillade vattenpumps- och generatorlager detta?

Wille03
4 april 2020 · 67 Inlägg

Ja alltså jag har bytt allt, nytt batteri, ny generator, nya remmar är bara en original men jag kör med två, när jag bara hade en rem så slirade den konstant även utan ljud på. Det enda jag inte har bytt är kabeln mellan generator och batteriet och jag läste nånstans att för klen kabel kan skada generator så jag antar att jag får testa att byta den. Fungerar det inte då så har jag ingen som helst aning vad felet kan vara eftersom allt är nytt ingen bättre begagnat. Remmarna är spända hårt, har testat lite olika. Först spände jag den normalt, sen spände jag den hårdare än vad dom alla bilar jag känt på remmen har, sen använde jag koben och spände och det var det som har funkat bäst, men fortfarande inte tillräckligt bra eftersom det slirar.

uhlin
4 april 2020 · 2 831 Inlägg

Det som slår mig är hur nya remmarna eg. är? Dvs. hur länge har dom legat på hyllan innan du köpte dem?

Du skriver att bara en rem är orginal. Skulle prova med remmar av samma tillverkare och sajpade (eller vad det nu heter) remmar, såna med typ "klackar" på om du inte redan har det.

Pininfarina406
4 april 2020 · 535 Inlägg

Wille03 skrev:
Hej, har problem med generatorremmen. Både generatorn och remmen är nya och remmen är spänd. När motorn är kall så slirar remmen men den kommer igång efter nån minut. Sen märkte jag även att när jag höjer volymen på stereon så börjar remmen slira igen och sen när jag sänker så slirar den inte. Det är som att generatorn inte orkar med när det drar mycket ström. Kan det va så att jag har för klen kabel mellan generatorn och batteriet? Alla tips mottages!

Hej jag hade en bil där remmen inte ville sluta slira. Jag bytte remmen till en något kortare till slut och det slirade ändå. Jag bytte spännaren, jag bytte alla spännrullarna. Inget hjälpte. Det visade sig att det slirade i själva svängningsdämparen, alltså hjulet på vevaxeln, som driver remmen.
Hur jag kom på det? Hjulet gick i två delar när jag var ute och åkte en dag.
Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
uhlin
4 april 2020 · 2 831 Inlägg

Fast med D 24:an spänns väl remmen med generatorn har jag för mig och remhjulet på veven är väl av gjutjärn tror jag

Senast redigerat av uhlin (4 april 2020)

husseman
4 april 2020 · 1 577 Inlägg

hmm, detta fel låter otroligt, nya grejer dvs. generator o rem. Inte från Biltema hoppas ja? Nånting måste dra en helvetes massa ström. Batteriet e´ok? Vad man kan göra e´att få lite mera friktion på vevaxelhjulet, typ köra med grovt sandpapper i spåren o möjligtvis byta till en grövre rem.
Lycka till /husse

Meaganeowner
4 april 2020 · 2 250 Inlägg

Dags att mäta hur stor ström generatorn
lämnar när remmen slirar?

Att slipa remskivor kommer att leda till att kilremmen slits ut på nolltid.

Och en generator lämnar aldrig stlrre ström än vad den är konstruerad att kunna lämna.
Står oftast angivet, t ex 90 A.

TS, vad menar du med normal remspänning?

Och ska du ha nytta av två remmar, sp måste de vara exakt lika...
Alltså inte en gammal och en ny av samma typ.

En blir då för löst spänd.

Senast redigerat av Meaganeowner (4 april 2020)

Meaganeowner
4 april 2020 · 2 250 Inlägg

Ett annat exempel.

Har en båt original 30 A generator. Enkel kilrem, med rätt profil.

Bytte till en 70 A generator. Remmen slirade när laddströmmen blev högre än 60 A.
Att remmen slirade hördes på ljudet, samt att remmen blev riktigt varm.

Med en hel del meckande så butte jag till 5 spår multiribbrem. Nu inga problem.

Vilken tyo av batteri har du?

Wille03
5 april 2020 · 67 Inlägg

Okejokej, båda remmarna är helt nya och lika och inte från biltema. Generatorn helt ny original 80A. Anledningen varför jag köra två remmar är för att jag ändå hade ett spår över, ingen ac plus att det var dubbla spår på nya generatorn. När jag körde med en rem så spelade det ingen roll hur hårt den var spänd det slirade ändå även med lampor och allt möjligt avstängd. Slirade både på tomgång och när man gasade. När den slirar så laddar den runt 10,5 volt, och när den går normalt så laddar den 14,5 vilket den ska, så det borde inte vara något fel på generatorn. Någon som har någon mer bra ide? smile

Meaganeowner
5 april 2020 · 2 250 Inlägg

Nu menar jag inte att det är lösningen, men hur är skicket på batteriet?
Hur många Ah är det på?

10 år gammalt?

Eller helt nytt och testat med belastning?
Alltså batteritestare.

Och var mäter du spänning?
På generatorns B+?
På batteriets pluspol?

Mätning bör ske i förhållande till chassie eller motorblock, inte minuspol på batteriet.

Senast redigerat av Meaganeowner (5 april 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang