Bilen dog och rattlåset hakade i. opel vectra c 2005

Azeta
31 mars 2020 · 1 Inlägg

Frugan fick stanna för en lastbil då dog bilen och rattlåset hoppade i, var nästintill omöjligt att lyckas få ur det. Jag fick ta i för kung och fosterland med att vrida på ratten och försöka vrida om nyckel, Nån som råkat ut för detta eller vet vad felet är? Känns lite sådär lagom kul om det händer när man kommer åkandes på motorvägen och bilen blir totalt manöveroduglig.

Presidento Of World
31 mars 2020 · 3 322 Inlägg

Jag har hört liknande om saab 9-3 vilken är byggd på vectra c men aldrig på vectra (har själv haft 23 stycken vectra C genom åren) och aldrig haft något problem med rattlås.

Har dock inget matnyttigt om det. Googla på Saab 9-3 rattlås.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Pininfarina406
31 mars 2020 · 536 Inlägg

Presidento skrev:
Jag har hört liknande om saab 9-3 vilken är byggd på vectra c men aldrig på vectra (har själv haft 23 stycken vectra C genom åren) och aldrig haft något problem med rattlås.

Har dock inget matnyttigt om det. Googla på Saab 9-3 rattlås.

Jag kanske tänker fel nu men Saaben har väl tändningslåset i mittkonsolen och Vectran har det väl på rattstången?
Och då borde väl inte rattlåset fungera på samma sätt? Om det ens finns ett på Saaben...
Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
uhlin
31 mars 2020 · 2 834 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Presidento skrev:
Jag har hört liknande om saab 9-3 vilken är byggd på vectra c men aldrig på vectra (har själv haft 23 stycken vectra C genom åren) och aldrig haft något problem med rattlås.

Har dock inget matnyttigt om det. Googla på Saab 9-3 rattlås.

Jag kanske tänker fel nu men Saaben har väl tändningslåset i mittkonsolen och Vectran har det väl på rattstången?
Och då borde väl inte rattlåset fungera på samma sätt? Om det ens finns ett på Saaben...
Mvh T.

Min tanke med då nyckel sitter mellan sätena, finns det rattlås?

Man måste ju lägga in backen för att få ut nyckel..... Så har det varit iallafall, rattlås tror jag inte finns som sagt...... Rätta mig om jag har fel.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 mars 2020 · 17 459 Inlägg

uhlin skrev:

Pininfarina406 skrev:

Presidento skrev:
Jag har hört liknande om saab 9-3 vilken är byggd på vectra c men aldrig på vectra (har själv haft 23 stycken vectra C genom åren) och aldrig haft något problem med rattlås.

Har dock inget matnyttigt om det. Googla på Saab 9-3 rattlås.

Jag kanske tänker fel nu men Saaben har väl tändningslåset i mittkonsolen och Vectran har det väl på rattstången?
Och då borde väl inte rattlåset fungera på samma sätt? Om det ens finns ett på Saaben...
Mvh T.

Min tanke med då nyckel sitter mellan sätena, finns det rattlås?

Man måste ju lägga in backen för att få ut nyckel..... Så har det varit iallafall, rattlås tror jag inte finns som sagt...... Rätta mig om jag har fel.

Lagen föreskriver ratt eller växelspakslås. SAABen har det senare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
31 mars 2020 · 3 322 Inlägg

Hybrid_ skrev:

uhlin skrev:

Pininfarina406 skrev:

Jag kanske tänker fel nu men Saaben har väl tändningslåset i mittkonsolen och Vectran har det väl på rattstången?
Och då borde väl inte rattlåset fungera på samma sätt? Om det ens finns ett på Saaben...
Mvh T.

Min tanke med då nyckel sitter mellan sätena, finns det rattlås?

Man måste ju lägga in backen för att få ut nyckel..... Så har det varit iallafall, rattlås tror jag inte finns som sagt...... Rätta mig om jag har fel.

Lagen föreskriver ratt eller växelspakslås. SAABen har det senare.

Jepp. Miss av mig.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
uhlin
31 mars 2020 · 2 834 Inlägg

Men till TS bil, rattlåset ska väl inte gå i bara för motorstopp? Eller är det nåt slags elektriskt rattlås som kan hoppa i om bilen blir helt strömlös? Låter farligt isåfall.

Mangisen
1 april 2020 · 1 034 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Presidento skrev:
Jag har hört liknande om saab 9-3 vilken är byggd på vectra c men aldrig på vectra (har själv haft 23 stycken vectra C genom åren) och aldrig haft något problem med rattlås.

Har dock inget matnyttigt om det. Googla på Saab 9-3 rattlås.

Jag kanske tänker fel nu men Saaben har väl tändningslåset i mittkonsolen och Vectran har det väl på rattstången?
Och då borde väl inte rattlåset fungera på samma sätt? Om det ens finns ett på Saaben...
Mvh T.

Gäller det Saab 9-3 ng  2003 och framåt så är rattlåset elektriskt och aktiveras/avaktiveras när man sätter i/tar bort nyckeln i tändningslåset

Janneutanb
1 april 2020 · 7 271 Inlägg

Låter mer som att hon kom åt nyckeln och stängde av bilen, därav gick rattlåset i också.

torsen
1 april 2020 · 7 233 Inlägg

Azeta skrev:
Frugan fick stanna för en lastbil då dog bilen och rattlåset hoppade i,
var nästintill omöjligt att lyckas få ur det. Jag fick ta i för kung och fosterland med att vrida på ratten och försöka vrida om nyckel, Nån som råkat ut för detta eller vet vad felet är? Känns lite sådär lagom kul om det händer när man kommer åkandes på motorvägen och bilen blir totalt manöveroduglig.

Verkar vara ett omedvetet och panikslaget handhavande.
Följe med spänning tråden om det visar sig vara ett tekniskt fel, vilket är mycket osannolikt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang