Köpråd: växellådspolning vs Oljebyte.

Presidento Of World
1 april 2020 · 3 306 Inlägg

Som rubriken lyder; har en Fiat freemont med automatlåda som växlar helt ok. Fullservad  bil men ingen dokumentation på service för lådan. Dock fått info från tidigare ägare att olja har bytts minst en gång. Men inga papper/dokument=ej gjort.

Har nu fått pris på spolning för 4500kr
Och 2400kr för Oljebyte.
Lokala Fiatverkstan rekommenderar ej spolning. (?)

Har dessvärre läst mig till att om låda ej servats alls så kan ny olja göra mer skada en nytta, desamma med spolning?

Vad tror expertisen här?

Edit; är det en getrag dct låda?
Motor: 2.0 multijet (mjtd) 170hk diesel - 14

Senast redigerat av Presidento (1 april 2020)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Slim
1 april 2020 · 340 Inlägg

Miltal?

Presidento Of World
1 april 2020 · 3 306 Inlägg

Slim skrev:
Miltal?

19800 justnu. Men det ändras fort.. Har kört ca 5300mil på 6 månader. Därav min tanke kring service ochså smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Berglund_89
1 april 2020 · 1 474 Inlägg

Presidento skrev:

Slim skrev:
Miltal?

19800 justnu. Men det ändras fort.. Har kört ca 5300mil på 6 månader. Därav min tanke kring service ochså smile

hur fan kör du pöjk?! lol

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Brådhis * Voff voff *
1 april 2020 · 10 245 Inlägg

Det är självklart alltid bättre att skölja lådan. Har sköljt varenda bil med automat som jag ägt med miltal på 15000-35000 mil och det har aldrig hänt något annat än att man mått bättre av vetskapen att lådan mår bra.

(Du får också bonuspoäng för att du faktiskt vill skölja lådan innan den börjar växla dåligt.)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Presidento Of World
1 april 2020 · 3 306 Inlägg

Berglund_89 skrev:

Presidento skrev:

Slim skrev:
Miltal?

19800 justnu. Men det ändras fort.. Har kört ca 5300mil på 6 månader. Därav min tanke kring service ochså smile

hur fan kör du pöjk?! lol

Bilar ska användas smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
1 april 2020 · 3 306 Inlägg

Brådhis skrev:
Det är självklart alltid bättre att skölja lådan. Har sköljt varenda bil med automat som jag ägt med miltal på 15000-35000 mil och det har aldrig hänt något annat än att man mått bättre av vetskapen att lådan mår bra.

(Du får också bonuspoäng för att du faktiskt vill skölja lådan innan den börjar växla dåligt.)

Ju, vill hellre skölja men eftersom Fiat inte rekommenderar det så blir man lite nojig smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
torsen
1 april 2020 · 7 198 Inlägg

Ny färsk olja kan absolut inte skada växellådan - tvärt om!
Vad menar man med spolning?
Man/jag brukar "byta" ett par liter i taget x 3 eller 4.
Går inte att byta all olja på en gång, utan omfattande isärtagning av växellådan, utan man byter 2 liter i taget och "blandar ut" växellådsoljan så den succesivt blir "färskare".
Enkelt att göra själv.
Eftersom bilen är en MOPAR så antar jag att den, som andra MOPAR-bilar, ska ha MOPAR syntetisk ATF-olja.
Tillvägagångssätt på "systerbilar" JEEP:
Placera ett uppsamlingskärl under oljekylaren = undre delen av den "vanliga" kylaren.
Drag åt parkeringsbromsen hårt + ev placera stoppklossar framför och bakom hjulen, om du är försiktig.
Starta motorn och låt den gå på tomgång med växelväljaren vara kvar i "P".
Lossa oljeröret/slangen från oljekylaren och låt växellådsoljan rinna ut.
När det börjar sina så trampar du hårt på fotbromsen och "kör igenom" alla växlarna några gånger.
Stäng av motorn och fyll på växellådsolja - ungefär lika mycket som runnit ut = uppskattningsvis 2 liter.
Lite besvärligt att fylla på olja. Jag använder Biltemas elektriska oljebytare som får ström från ciggtänduttaget. Kostade 129:- när jag köpte den för något decennium sedan.
Starta motorn och låt den gå på tomgång med växelväljaren vara kvar i "P".
När det börjar sina trampar du hårt på bromsen och "kör igenom" alla växlarna.
Stäng av motorn och fyll på växellådsolja.
Upprepa cykeln ännu en eller två gånger.
Återmontera slangen eller röret vid oljekylaren.(om jag inte missminner mig är 16 mm nyckelvidd)

Att lossa locket/tråget under på växellådan vinner man inte mycket på.
Eventuellt kan man då passa på och byta filtret - om din växellåda har det.
Men ett "djävla slabb" som jag hoppar över(har gjort det en gång).

Lycka till, om du vill spara några tusenlappar.

Presidento Of World
2 april 2020 · 3 306 Inlägg

torsen skrev:
Ny färsk olja kan absolut inte skada växellådan - tvärt om!
Vad menar man med spolning?
Man/jag brukar "byta" ett par liter i taget x 3 eller 4.
Går inte att byta all olja på en gång, utan omfattande isärtagning av växellådan, utan man byter 2 liter i taget och "blandar ut" växellådsoljan så den succesivt blir "färskare".
Enkelt att göra själv.
Eftersom bilen är en MOPAR så antar jag att den, som andra MOPAR-bilar, ska ha MOPAR syntetisk ATF-olja.
Tillvägagångssätt på "systerbilar" JEEP:
Placera ett uppsamlingskärl under oljekylaren = undre delen av den "vanliga" kylaren.
Drag åt parkeringsbromsen hårt + ev placera stoppklossar framför och bakom hjulen, om du är försiktig.
Starta motorn och låt den gå på tomgång med växelväljaren vara kvar i "P".
Lossa oljeröret/slangen från oljekylaren och låt växellådsoljan rinna ut.
När det börjar sina så trampar du hårt på fotbromsen och "kör igenom" alla växlarna några gånger.
Stäng av motorn och fyll på växellådsolja - ungefär lika mycket som runnit ut = uppskattningsvis 2 liter.
Lite besvärligt att fylla på olja. Jag använder Biltemas elektriska oljebytare som får ström från ciggtänduttaget. Kostade 129:- när jag köpte den för något decennium sedan.
Starta motorn och låt den gå på tomgång med växelväljaren vara kvar i "P".
När det börjar sina trampar du hårt på bromsen och "kör igenom" alla växlarna.
Stäng av motorn och fyll på växellådsolja.
Upprepa cykeln ännu en eller två gånger.
Återmontera slangen eller röret vid oljekylaren.(om jag inte missminner mig är 16 mm nyckelvidd)

Att lossa locket/tråget under på växellådan vinner man inte mycket på.
Eventuellt kan man då passa på och byta filtret - om din växellåda har det.
Men ett "djävla slabb" som jag hoppar över(har gjort det en gång).

Lycka till, om du vill spara några tusenlappar.

Tack för tipset men greja med det själv har jag inte möjlighet till. Med spolning menas väl att man kör en högtrycks maskin som sköljer runt i lådan med olja osv.

Just i det här fallet så sa verkstan att dom inte kör med så "högt" tryck iofs.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Slim
2 april 2020 · 340 Inlägg

Frågar man proffs, som jobbar med detta är de oense om hurvida en spolning alltid är bäst. En del avråder pga de risker som finns med att spola en långmilad, gärna misskött låda.

Ny olja smörjer alltid bäst, men ger också lägre friktion på lameller och löser också upp avlagringar som med viss otur kan sätta igen exvis ventilpaketet eller filtret.

Är lådan i bra skick är såklart spolning bäst, men är den sliten brukar ofta rådet bli att byta filter och byta oljan utan spolning.

Vad som är sant beror dels på vem man frågar, men också hur lådan mår vilket är svårt att avgöra utan att öppna den...

Brådhis * Voff voff *
2 april 2020 · 10 245 Inlägg

Spola/skölja lådan innebär att man startar och låter lådan själv pumpa ur oljan, som Torsen beskriver, så att "all" olja byts. Om man bara öppnar pluggen och byter den olja som rinner ut ligger ju stora mängder olja kvar i t.ex. slangar och oljekylare.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Slim
2 april 2020 · 340 Inlägg

torsen skrev:
Att lossa locket/tråget under på växellådan vinner man inte mycket på.
Eventuellt kan man då passa på och byta filtret - om din växellåda har det.
Men ett "djävla slabb" som jag hoppar över(har gjort det en gång).

Självklart ska man byta filtret när man byter olja. Aldrig hört någon som rekommenderat att man skall byta olja, men behålla det gamla filtret.

torsen
2 april 2020 · 7 198 Inlägg

Slim skrev:

torsen skrev:
Att lossa locket/tråget under på växellådan vinner man inte mycket på.
Eventuellt kan man då passa på och byta filtret - om din växellåda har det.
Men ett "djävla slabb" som jag hoppar över(har gjort det en gång).

Självklart ska man byta filtret när man byter olja. Aldrig hört någon som rekommenderat att man skall byta olja, men behålla det gamla filtret.

Jag menar att "rekonditionera" oljan till cirka 80% går bra "på gatan" utan andra hjälpmedel än uppsamlingkärl, en 16mm öppen nyckel(har jag för mig) och eventuellt en Biltema oljebytare.
Byta filter är ett mycket större ingrepp som helst kräver billyft.
I alla fall på de MOPAR-lådor jag bytt filter.
"Djävligt" slabbigt vidhåller jag.

B t w, har du själv bytt filter på en MOPAR automatlåda?

torsen
2 april 2020 · 7 198 Inlägg

Brådhis skrev:
Spola/skölja lådan innebär att man startar och låter lådan själv pumpa ur oljan, som Torsen beskriver, så att "all" olja byts. Om man bara öppnar pluggen och byter den olja som rinner ut ligger ju stora mängder olja kvar i t.ex. slangar och oljekylare.

De automatlådor jag jobbat med har inte haft någon avtappningsplugg i locket/tråget.

Undrar fortfarande hur en växellådsspolning går till?
Var ansluter man "inlopp" och var ansluter man "utlopp" på växellådan?
Hur mycket olja "spolar man igenom"?
MOPAR:s syntetiska ATF-olja, som föreskrivs för MOPAR-bilar, är inte billig.

B t w så har jag 4 liter kvar efter senaste "oljebytet" på en MOPAR-låda!(har ägt 3 JEEP:ar fr o m 2005).
På etiketten står: MOPAR ATF +4, Chrysler Sweden AB, KO5 103527EA Fluid Transmission.
Även "vanliga" automatlådor mår bra av syntetisk ATF-olja.
Smidigare start när det är kallt = lådan "slår" inte i växlarna innan lådan blivit varm.
Mindre slirning när det är extremt varmt ute och man drar (bil-)släp.
Finns i södra Mälardalen.
Kan bytas mot några "Norrlands ljusa 4,6".

Brådhis * Voff voff *
2 april 2020 · 10 245 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:
Spola/skölja lådan innebär att man startar och låter lådan själv pumpa ur oljan, som Torsen beskriver, så att "all" olja byts. Om man bara öppnar pluggen och byter den olja som rinner ut ligger ju stora mängder olja kvar i t.ex. slangar och oljekylare.

De automatlådor jag jobbat med har inte haft någon avtappningsplugg i locket/tråget.

Undrar fortfarande hur en växellådsspolning går till?
Var ansluter man "inlopp" och var ansluter man "utlopp" på växellådan?
Hur mycket olja "spolar man igenom"?

Du har ju själv beskrivit hur man gör...? Vilket jag också skriver att du har gjort... Vilket du citerat... big_smile

Var? På dom Volvo jag gjort det på har jag anslutit slangen på oljekylaren (V70N m.fl.) eller på slangen till oljekylaren (850/V70).

Hur mycket? C:a 12-16 liter brukar vara lagom på en Volvo iaf.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Presidento Of World
2 april 2020 · 3 306 Inlägg

På den här verkar det inte vara utbytbar filter enligt verkstan? Jag vet inte vad för låda det sitter i bilen och kan således inte googla för att dubbelkolla.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
2 april 2020 · 3 306 Inlägg

Har nu läst mig till att det sitter en getrag 62te i den,nån som vet om den har utbytbar filter? Har iaf nästan bestämt mig för spolning.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
torsen
2 april 2020 · 7 198 Inlägg

Att byta olja på/i momentförstärkaren (turbin på svensk mekarprosa) är både teoretiskt och praktiskt möjligt - men är inte svårt utan bara besvärligt.
Oljan i momentförstärkaren lever sitt eget liv - oljemässigt.
För att byta även i den får man lossa en liten plugg på baksidan, efter att plåten som skyddar demonterats.
Vet inte hur mycket momentförstärkaren rymmer - gissningsvis en till ett par liter.
Har aldrig bytt den oljan i modern tid - endast på 70-tals MOPAR med TorqueFlite-lådan.
På den lådan justerade man även bandbromsarna var 4.800:ade mil.
Snutvallarna t ex.
På TAXI-bilarna endast under garantitiden, sen fick de bara rulla på.
BW35 är i princip en TorqueFlite - fast utan oljekylare, i de flesta bilar.

Slim
3 april 2020 · 340 Inlägg

Slim skrev:

torsen skrev:
Självklart ska man byta filtret när man byter olja. Aldrig hört någon som rekommenderat att man skall byta olja, men behålla det gamla filtret.

Jag menar att "rekonditionera" oljan till cirka 80% går bra "på gatan" utan andra hjälpmedel än uppsamlingkärl, en 16mm öppen nyckel(har jag för mig) och eventuellt en Biltema oljebytare.
Byta filter är ett mycket större ingrepp som helst kräver billyft.
I alla fall på de MOPAR-lådor jag bytt filter.
"Djävligt" slabbigt vidhåller jag.

B t w, har du själv bytt filter på en MOPAR automatlåda?

Jag har inte bytt filter på en Moparlåda(eller ens jobbat på en öht) men anser generellt att filterbyte ingår i ett oljebyte om det inte rör sig om ett tidigt byte, säg halvvägs genom intervallet.

Jag har större erfarenhet av ZF och på de nyare lådorna sitter filtret ihop med tråget som en enhet och byts som helhet vid oljebyte. ZF föreslår schematiskt byte, men sitter lådan i en BMW anser BMW att oljan håller för evigt.

On topic:
Vet inte hur det ser ut på en Getrag 62te, men det brukar ofta vara bättre att prata med firmor som jobbar med automatlådor, snarare än märkesverkstaden. De har bättre koll på vad som gäller för just växellådorna...

Senast redigerat av Slim (3 april 2020)

husseman
4 april 2020 · 1 577 Inlägg

Slim skrev:
Frågar man proffs, som jobbar med detta är de oense om hurvida en spolning alltid är bäst. En del avråder pga de risker som finns med att spola en långmilad, gärna misskött låda.

Ny olja smörjer alltid bäst, men ger också lägre friktion på lameller och löser också upp avlagringar som med viss otur kan sätta igen exvis ventilpaketet eller filtret.

Är lådan i bra skick är såklart spolning bäst, men är den sliten brukar ofta rådet bli att byta filter och byta oljan utan spolning.

Vad som är sant beror dels på vem man frågar, men också hur lådan mår vilket är svårt att avgöra utan att öppna den...

Hupp- håller med. I vissa fall ska man inte laga fel som inte finns, o skapa fel som inte fanns..

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang