Förslag på butik som kan batterier (och har rimliga priser)?

d-b
2 april 2020 · 504 Inlägg

Jag vill använda samma batteri i två bilar och när jag ringer runt och kollar så får jag väldigt dåliga svar.

Kan ni rekommendera någon batteributik med kunnig personal som kan hitta ett batteri utifrån specarna snarare än gå via regnummer? Online eller runt Stockholm.

(Anledningen är att ena bilen står avställd 10 månader om året och det äter batteri att det står och laddar ur och sedan står urladdat långa perioder. Nej, jag har INTE tillgång till elektricitet för underhållsladdning där den står. Och ska jag lyfta ur det kan jag ju lika gärna stoppa in det i andra bilen.)

jaka54
2 april 2020 · 5 680 Inlägg

Herj!
Vilka specar?
Ska du ha ett batteri stående i 10 månader där du vet att det är något elfel i bilen så tidigare batterier laddat ur?

Biltemas (silverfärgade) funkar bra. Det jag har i min Audi 100 Avant 2,0E har jag haft i över 15 år.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 april 2020 · 14 007 Inlägg

jaka54 skrev:
Herj!
Vilka specar?
Ska du ha ett batteri stående i 10 månader där du vet att det är något elfel i bilen så tidigare batterier laddat ur?

Biltemas (silverfärgade) funkar bra. Det jag har i min Audi 100 Avant 2,0E har jag haft i över 15 år.

Så skrev TS: (Anledningen är att ena bilen står avställd 10 månader om året och det äter batteri att det står och laddar ur och sedan står urladdat långa perioder. Nej, jag har INTE tillgång till elektricitet för underhållsladdning där den står. Och ska jag lyfta ur det kan jag ju lika gärna stoppa in det i andra bilen.)

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
jaka54
2 april 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Väldig oklart vad d-b menar!
Att ett batteri laddar ur när det står i en bil där det är något som hela,tiden drar ström...så långt är jag med men sen?
Vilken storlek på batteri? Ampertal? Alla bilbatterier går att ta ut och de flesta har handtag.

granadadr
2 april 2020 · 7 268 Inlägg

är ju bara att kolla måtten så det passar båda bilar fysiskt,, sen kolla om den med mes åtgång amp,,  å ta ett batteri efter det

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Myhran
2 april 2020 · 452 Inlägg

Om TS skriver vad han har för bilar kanske den samlade expertisen kan hjälpa ts på traven?

Med vänlig hälsning,

d-b
2 april 2020 · 504 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Väldig oklart vad d-b menar!
Att ett batteri laddar ur när det står i en bil där det är något som hela,tiden drar ström...så långt är jag med men sen?
Vilken storlek på batteri? Ampertal? Alla bilbatterier går att ta ut och de flesta har handtag.

Det var det jag ville diskutera med någon som kan sina saker.

Originalbatterierna är båda på 70 Ah, 272 mm breda, runt 700 A EN och minus till vänster (kallas det 0?) men den ena behöver AGW. Är det något mer man behöver veta?

Jag tycker inte det borde vara så svårt att hitta ett batteri som passar för båda bara man får tag på någon som kan sakerna, men det känns som jag, som köpt ett bilbatteri tidigare i mitt liv, för tio år sedan, har bättre koll än de som svarar i telefon på reservdelar när man ringer en verkstad - de förmår inte läsa en spec för ett batteri utan hakar upp sig fullständigt på regnr. Men batterier är ju egentligen ganska basic, de kan bara leverera en sorts ström och har vissa yttermått mm.

Myhran
2 april 2020 · 452 Inlägg

Har batterierna samma storlek och samma polställning och den ena behöver agm batteri så är det bara att köpa ett agm batteri och montera, köp det som behövs.
den bilen som inte behöver ett agm batteri kommer inte klaga på det,
Med vänlig hälsning,

Senast redigerat av Myhran (2 april 2020)

d-b
2 april 2020 · 504 Inlägg

Myhran skrev:
Har batterierna samma storlek och samma polställning och den ena behöver agm batteri så är det bara att köpa ett agm batteri och montera, köp det som behövs.
den bilen som inte behöver ett agm batteri kommer inte klaga på det,
Med vänlig hälsning,

Autodocs kundstjänst föreslog dessa två

https://www.autodoc.se/continental/1351 … teri%20%20(2800012006280)

https://www.autodoc.se/bosch/1145164?se … teri%20%20(0%20092%20S40%20080)

Funkar Continental-batteriet som ersättare för Bosch? Är Continental ett bra märke?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang