Byte bromsvätskan

sollu
2 april 2020 · 413 Inlägg

Hej
Tänkte byta bromsvätska på en Volvo v60.
Nån som ha bra information/instruktioner att hur ska man göra o vad ska man tänka. Jag har inte byt nästan trå år.
Tack för hand!

jaka54
2 april 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Köp "självluftaren" på Mekonomen, gult lock som skruvas på din bromsvätskebehållare med svart neoprenslang som ansluts till däcksventil på ett av dina däck.
Börja med att lossa ventilen höger bak sen vänster bak, sen vänster fram och slutligen höger fram.
Du fyller på bromsvätska eftersom den försvinner i bromsvätskekärlet.
Efter ca 1liter vet du att all bromsvätska är utbytt.
På det här viset tömmer du inte hela bromssystemet på en gång utan ny bromsvätska pressar ut den gamla vätskan. Du ser att färgen på bromsvätskan blir mer gulaktig från att ha varit orange ju med vätska du fyller på.
En luft kompressor är ett måste då lufttrycket i ett däck snabbt sjunker och behöver fyllas på.

sollu
2 april 2020 · 413 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Köp "självluftaren" på Mekonomen, gult lock som skruvas på din bromsvätskebehållare med svart neoprenslang som ansluts till däcksventil på ett av dina däck.
Börja med att lossa ventilen höger bak sen vänster bak, sen vänster fram och slutligen höger fram.
Du fyller på bromsvätska eftersom den försvinner i bromsvätskekärlet.
Efter ca 1liter vet du att all bromsvätska är utbytt.
På det här viset tömmer du inte hela bromssystemet på en gång utan ny bromsvätska pressar ut den gamla vätskan. Du ser att färgen på bromsvätskan blir mer gulaktig från att ha varit orange ju med vätska du fyller på.
En luft kompressor är ett måste då lufttrycket i ett däck snabbt sjunker och behöver fyllas på.

Stor tack!
Det är lite svårt för mig.
Jag tänkte suga upp bromsvätskehållaren   och fylla på ny.
Grannen trycka på pedalen och jag skruva pinnen på oken för att rinna gamla vätskan sen fylla på hållaren inte bli tom o komma in luft i systemet.
Tror det går?

torsen
2 april 2020 · 7 198 Inlägg

sollu skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Köp "självluftaren" på Mekonomen, gult lock som skruvas på din bromsvätskebehållare med svart neoprenslang som ansluts till däcksventil på ett av dina däck.
Börja med att lossa ventilen höger bak sen vänster bak, sen vänster fram och slutligen höger fram.
Du fyller på bromsvätska eftersom den försvinner i bromsvätskekärlet.
Efter ca 1liter vet du att all bromsvätska är utbytt.
På det här viset tömmer du inte hela bromssystemet på en gång utan ny bromsvätska pressar ut den gamla vätskan. Du ser att färgen på bromsvätskan blir mer gulaktig från att ha varit orange ju med vätska du fyller på.
En luft kompressor är ett måste då lufttrycket i ett däck snabbt sjunker och behöver fyllas på.

Stor tack!
Det är lite svårt för mig.
Jag tänkte suga upp bromsvätskehållaren   och fylla på ny.
Grannen trycka på pedalen och jag skruva pinnen på oken för att rinna gamla vätskan sen fylla på hållaren inte bli tom o komma in luft i systemet.
Tror det går?

Går alldeles utmärkt, även om jag inte rekommenderar den metoden.
Se för allt smör i Småland till att det ALDRIG BLIR TOMT I BEHÅLLAREN.
För då är det kört om bilen har ABS-bromsar.
Kommer luft in i ABS-blocket återstår endast sugmetoden - som verkstäder tillämpar.

Risken med pumpmetoden är att du förstör packningarna i huvudbromscylindern - om du trampar bromspedalen HELT i botten, vilket är mycket svårt att undvika.
"I min ungdom" pajade jag huvudcylindrar utan att veta varför, därför en varning för metoden.

sollu
2 april 2020 · 413 Inlägg

Tack
jag ska vara försiktigt. I somras bytte Jag båda bak bromsok och lufta systemet och gick perfekt.
Nu ska jag försöka byta vätskan.

Janneutanb
2 april 2020 · 7 267 Inlägg

Jag tycker inte att du ska suga ur gamla vätskan. Bättre att köra ur den genom ett ok och bara fortsätta fylla på ny vätska.
Så sätt tar du bort risken att få in luft i systemet vilket kan vara otroligt svårt att få ur ibland.

sollu
3 april 2020 · 413 Inlägg

Janneutanb skrev:
Jag tycker inte att du ska suga ur gamla vätskan. Bättre att köra ur den genom ett ok och bara fortsätta fylla på ny vätska.
Så sätt tar du bort risken att få in luft i systemet vilket kan vara otroligt svårt att få ur ibland.

Okej
Menar du att  trampa på pedalen och öppnar luftrören och rinna gamla vätskan till minus och fylla på ny vätskan Max o upprepa?

sollu
6 april 2020 · 413 Inlägg

torsen skrev:

sollu skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Köp "självluftaren" på Mekonomen, gult lock som skruvas på din bromsvätskebehållare med svart neoprenslang som ansluts till däcksventil på ett av dina däck.
Börja med att lossa ventilen höger bak sen vänster bak, sen vänster fram och slutligen höger fram.
Du fyller på bromsvätska eftersom den försvinner i bromsvätskekärlet.
Efter ca 1liter vet du att all bromsvätska är utbytt.
På det här viset tömmer du inte hela bromssystemet på en gång utan ny bromsvätska pressar ut den gamla vätskan. Du ser att färgen på bromsvätskan blir mer gulaktig från att ha varit orange ju med vätska du fyller på.
En luft kompressor är ett måste då lufttrycket i ett däck snabbt sjunker och behöver fyllas på.

Stor tack!
Det är lite svårt för mig.
Jag tänkte suga upp bromsvätskehållaren   och fylla på ny.
Grannen trycka på pedalen och jag skruva pinnen på oken för att rinna gamla vätskan sen fylla på hållaren inte bli tom o komma in luft i systemet.
Tror det går?

Går alldeles utmärkt, även om jag inte rekommenderar den metoden.
Se för allt smör i Småland till att det ALDRIG BLIR TOMT I BEHÅLLAREN.
För då är det kört om bilen har ABS-bromsar.
Kommer luft in i ABS-blocket återstår endast sugmetoden - som verkstäder tillämpar.

Risken med pumpmetoden är att du förstör packningarna i huvudbromscylindern - om du trampar bromspedalen HELT i botten, vilket är mycket svårt att undvika.
"I min ungdom" pajade jag huvudcylindrar utan att veta varför, därför en varning för metoden.

Torsen@
Idag byte bromsvätskan och allt går perfekt.
1. Lyfta bilen o ta bort alla hjulen
2. Ren göra omkring bromshållaren med bromsrengöring.
3. Suga upp bromsvätska från bromshållaren och fylla i på en coca cola burk.
4. Fylla på ny bromsvätska i bromsvätskahållaren
5. På cola cola burken  koppla en kateter slang och koppla till bromsok nippeln.
6. Jag öppnar bromsok nipplar och andra manen trycka bromspedalen. Jag stänga nippeln och han släppa pedalen. Man göra några gånger tills kommer nya vätska. Allt går perfekt
Tack för era fina råd!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang